ممنوعیت رسانه‌های اجتماعی در سال ۲۰۲۳ به اقتصاد روسیه ۴ میلیارد دلار ضرر زد

قطع اینترنت سراسری در کشورها بیش از ۹ میلیارد دلار برای اقتصاد جهان هزینه داشته است

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه- Mikhail KLIMENTYEV/POOL/AFP

برپایه گزارشی مستقل، ممنوعیت دسترسی روسیه به پلتفرم‌های رسانه اجتماعی ازجمله اینستاگرام، فیس‌بوک و ایکس بیش از ۳.۱ میلیارد پوند (۴.۰۲ میلیارد دلار) برای اقتصاد این کشور هزینه داشته است.

تجزیه‌و‌تحلیل‌ داده‌های ردیاب جهانی تاپ‌۱۰وی‌پی‌ان (Top10VPN) نشان می‌دهد این ممنوعیت که نخستین بار در مارس ۲۰۲۲ بعد از تهاجم ولادیمیر پوتین به اوکراین اجرا شد، مخرب‌ترین محدودیت اینترنتی در نوع خود برای هر اقتصادی در سال ۲۰۲۳ در جهان بوده است.

گزارش سالانه این شرکت با تجزیه‌و‌تحلیل ۱۹۶ قطع در ۲۵ کشور نشان می‌دهد که دولت‌ها با قطع اینترنت در سال ۲۰۲۳ حدود ۷.۰۶ میلیارد پوند (۹ میلیارد دلار) برای اقتصاد جهانی هزینه ایجاد کردند.   

روسیه تنها کشوری است که بیشترین آسیب را متحمل شده است و بعد از آن اتیوپی و ایران با قطع اینترنت به‌ترتیب ۱.۵ میلیارد پوند (۱.۹۶ میلیارد دلار) و ۷۲۲ میلیون پوند (۹۲۰ میلیون دلار) هزینه ایجاد کرده‌اند. ممنوعیت اینستاگرام، فیس‌بوک و ایکس (توییتر سابق) در روسیه به‌دلیل آنکه دادگاهی در این کشور متا را «تندرو» خواند،نخستین بار در فوریه ۲۰۲۲ اجرا شد و تا سال ۲۰۲۳ ادامه یافت.

این اقدام در تلافی تلاش آن رسانه اجتماعی برای اعمال محدودیت بر رسانه‌های دولتی، ازجمله راشا تودی (آرتی) و اسپوتنیک در اتحادیه اروپا، و محدود کردن انتشار اطلاعات نادرست انجام شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های هندی در مانیپور طولانی‌ترین قطع اینترنت را در سال ۲۰۲۳ اعمال کردند که بیش از پنج هزار ساعت طول کشید. بعد از درگیری‌های قومی بین طایفه اقلیت کوکی‌ها و جامعه اکثریت میتی‌ها در ماه مه سال گذشته، خدمات اینترنت تلفن همراه در این ایالت شمال شرقی هند به حالت تعلیق درآمد.

کوکی‌ها که در جایگاه اقلیت موقعیت حمایت‌شده‌ای دارند، به طرح‌هایی برای گسترش این شرایط به جامعه میتی‌ها که حدود ۵۳ درصد جمعیت مانیپور را تشکیل می‌دهند اعتراض کردند. انجام این کار باعث می‌شد میتی‌ها به مزایا و سهمیه‌های مشاغل دولتی و تحصیلی مشابه طایفه‌های اقلیت دسترسی پیدا کنند.

گزارش جدید هزینه ما برای خاموش کردن اینترنت در سال ۲۰۲۳ اکنون منتشر شده است!

سال گذشته، قطع دولتی اینترنت ۹.۰۱ میلیارد دلار به اقتصاد جهانی آسیب وارد کرد. بیشترین آسیب با ۴.۰۲ میلیارد دلار به اقتصاد روسیه وارد شد، اتیوپی و ایران در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.  

تاپ۱۰وی‌پی‌ان، ۳ ژانویه ۲۰۲۴

بیش از ۲۰۰ نفر از زمان آغاز این درگیری کشته شدند و نزدیک به ۶۰ هزار تن مجبور شدند خانه‌های خود را ترک کنند.

بر پایه این گزارش، با اینکه هزینه کلی [قطعی] اینترنت نسبت به سال ۲۰۲۲ میلادی ۶۷درصد کاهش یافته، مدت زمان آن ۱۸ درصد افزایش یافته، و درمجموع به ۷۹ هزار و ۲۳۸ ساعت رسیده است.

پژوهشگران همچنین دریافتند که حدود ۵۰ درصد از قطع دولتی اینترنت در سال ۲۰۲۳ بیشتر به نقض حقوق بشر مرتبط بوده، و اغلب به محدودیت‌هایی در زمینه آزادی اجتماعات ارتباط داشته است.

ساموئل وودهمز و سایمون میلیانو، نویسندگان این گزارش، گفتند: «قطع دولتی اینترنت معمولا به شکل قطع کامل اینترنت یا مسدود شدن رسانه‌های اجتماعی است. محدود کردن اینترنت از سایر روش‌های سانسور است که در آن سرعت اینترنت به‌شدت کند شده و هرچیزی فراتر از ارتباط ساده مبتنی بر متن، مانند پخش زنده ویدیوی اعتراضات یا نقض حقوق بشر غیرممکن می‌شود.»

این نویسندگان تاکید کردند: «این نوع اختلال عمدی، شدیدترین شکل سانسور اینترنت است. این قطع‌شدن‌های اینترنت نه‌تنها نقض حقوق دیجیتال شهروندان، بلکه اقدامی برای خودآزاری اقتصادی ملی است.»

© The Independent

بیشتر از جهان