قلب فوتبال جهان در عربستان سعودی می‌تپد؛ ال‌کلاسیکو با طعم سوپرجام

ژاوی گفت تلاش می‌کند از مکتب یوهان کرایوف پیروی کند و آنچلوتی نیز از تعداد بالای هواداران رئال در ریاض ابراز خرسندی کرد

ژاوی، وینیسیوس و آنچلوتی در ال‌کلاسیکو لالیگا، ۶ آبان ۱۴۰۲‌ــ AFP

دیدار فینال رقابت‎‌های سوپرجام فوتبال اسپانیا یکشنبه شب ۲۴ دی‌ ساعت ۲۱.۳۰ به وقت ایران در ورزشگاه اول‌پارک ریاض آغاز می‌شود و رئال مادرید و بارسلونا، از پرطرفدارترین باشگاه‌های فوتبال جهان، ال‌کلاسیکو سنتی اسپانیا را در عربستان سعودی برگزار خواهند کرد.

پیش از آغاز این دیدار حساس که صدها میلیون نفر در سراسر جهان نظاره‌گر آن خواهند بود، فلورنتینو پرز و خوان لاپورتا، مدیران باشگاه‌های رئال مادرید و بارسلونا، با ابراز خرسندی و شادمانی بابت حضور در عربستان سعودی، میزبانی این کشور از سوپرجام اسپانیا را موجب ارتقای کیفیت و حساسیت این جام دانستند. سرمربیان دو تیم نیز در نشست مطبوعاتی، ضمن تمجید از تماشاگران پرشور سعودی، درباره آخرین وضعیت فنی و میزان آمادگی بازیکنانشان برای رویارویی در جدال یکشنبه شب توضیح دادند.

این چهارمین میزبانی متوالی سعودی‌ها از سوپرجام اسپانیا محسوب می‌شود. در دیدارهای نیمه‌نهایی این جام در سال ۲۰۲۴، رئال مادرید با نتیجه پنج بر سه اتلتیکو، دیگر تیم مادریدی را شکست داد و بارسا نیز با دو گل، از سد اوساسونا گذشت.

رئیس باشگاه رئال مادرید که به دعوت سفیر اسپانیا در عربستان راهی سفارت این کشور شده بود، درباره ال‌کلاسیکو یکشنبه و میزبانی ریاض گفت: «فوتبال همیشه فرصت بسیار خوبی بوده تا بتوانیم میلیون‌ها نفر را با یکدیگر متحد کنیم. هر بار که ما به عربستان سعودی آمدیم، این حس را داشتیم که همه رئال را دوست دارند و ما را تحسین می‌کنند. مردم عربستان احترام بسیار زیادی برای باشگاه ما و همچنین فوتبال اسپانیا قائل‌اند و من به فدراسیون فوتبال اسپانیا بابت انتخاب عربستان سعودی برای میزبانی سوپرجام تبریک می‌گویم.»

خوان لاپورتا، رئیس باشگاه بارسلونا، نیز در دیدار با سفیر اسپانیا در ریاض، از برگزاری رقابت‌های سوپرجام این کشور در عربستان سعودی ابراز رضایت کرد و گفت: «ما از اینکه توانستیم یکی از تیم‌های حاضر در رقابت‌های سوپر جام باشیم، بسیار راضی و خوشحالیم. این واقعیت است که برگزاری سوپرجام در کشور عربستان سعودی باعث شده تا تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها منفعت بیشتری کسب کنند. این کار به فوتبال اسپانیا کمک می‌کند و من واقعا استفاده از این شکل جدید برگزاری سوپرجام را تحسین می‌کنم.»

کارلو آنچلوتی، سرمربی نامدار و پرافتخار رئال مادرید، که تیمش اکنون صدرنشین لالیگا است و در ال‌کلاسیکو نیم‌فصل اول لالیگا هم موفق شد رقیب سنتی‌اش را شکست دهد، در نشست خبری این مسابقه، فرلاند مندی را بهترین دفاع چپ جهان معرفی کرد و گفت به گرفتن انتقام شکست سال قبل مقابل بارسلونا در فینال سوپرجام فکر نمی‌کند.

کارلتو گفت: «ما خوبیم و بازیکنان در آرامش کامل‌اند. تیم ریکاوری کرده است و انگیزه بالایی دارد. ما به یک جام مهم نزدیکیم و می‌دانیم که برای فتح آن باید چه کار کنیم. ما هر کاری می‌کنیم تا فینال را برنده شویم. ژاوی هم در بارسلونا کارهای بزرگی انجام می‌دهد. البته او تجربه مرا ندارد، همان‌طور که من در سن او نداشتم. او هافبک فوق‌العاده‌ای بود و این امر به او کمک زیادی خواهد کرد. رئال مادرید هرگز برای انتقام نمی‌آید. در رئال ما باید همیشه قهرمان شویم و همواره برای بردن تمامی جام‌ها عطش داریم.»

آنچلوتی افزود: «فضای ورزشگاه ریاض هم خوب است و عربستان سعودی کشوری است که در آن علاقه‌مندان زیادی به فوتبال زندگی می‌کنند. شمار زیادی از هواداران رئال مادرید هم اینجا حضور دارند، اما در هر صورت شانس پیروزی دو تیم مانند هر ال‌کلاسیکو، برابر خواهد بود. ال‌کلاسیکو همیشه یک بازی احساسی و از نظر فیزیکی دشوار است و باید به فکر ارائه بهترین عملکردتان باشید. این جام مهمی برای تاریخ باشگاه است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ژاوی هرناندز کروز هم که تیمش در پایان نیم‌فصل فوتبال اسپانیا در رده چهارم و فاصله هفت امتیازی تا رئال مادرید قرار دارد، می‌گوید نمی‌توان تیمش را مدعی اصلی پیروزی برابر رئال مادرید و قهرمانی سوپرجام دانست. او در نشست خبری پیش از ال‌کلاسیکو گفت: «همان‌طور که می‌دانید، بازیکنان من برای این فینال بسیار باانگیزه و هیجان‌زده‌اند. این بهترین سناریو برای هر فوتبالیستی است که ال‌کلاسیکو را در دیدار فینال برگزار کند. ما سعی خواهیم کرد که مثل سال قبل خوب بازی کنیم و سبک بازی خودمان را با تسلط بر توپ و میدان پیش ببریم، اما هیچ تیمی مدعی نیست. ال‌کلاسیکو همیشه ۵۰ــ۵۰ است و ما باید شخصیت قهرمانی خودمان را در فینال نشان دهیم. ما باید خوب بازی کنیم، از سبکی که یوهان کرایوف بزرگ در این تیم بنا نهاد پیروی کنیم و تاکیدمان روی حفظ توپ باشد. ایده‌های ما تغییری نکرده است.»

ژاوی به‌عنوان یکی از بهترین هافبک‌های تاریخ فوتبال جهان و بارسلونا، از میزبانی عربستان سعودی از رقابت‌های سوپرجام اسپانیا تشکر کرد و ضمن اشاره به رشد فوتبال عربستان سعودی، گفت که از حضور در ریاض خوشحال است.

سرمربی بارسلونا در ادامه، از آمادگی پدری برای حضور در ترکیب اصلی سخن گفت، از کیفیت بازی آرائوخو دفاع کرد و او را فردی مناسب برای مهار وینیسوس دانست، حضور جو بلینگهام در رئال مادرید را زمینه‌ساز ارتقای سطح فنی تیم رقیب خواند و درباره انتقادها از بی‌ثباتی بارسلونا در رقابت‌های این فصل نیز گفت: «بی‌ثباتی؟ من موافق نیستم. ما برابر اتلتیک، سویا و حتی رئال مادرید و خیرونا خیلی خوب بودیم اما باختیم. در بازی مقابل پورتو هم همین‌طور. ما این فصل شاید حتی از فصل گذشته هم بهتر بودیم، اما این چیزی است که من آنالیز می‌کنم و شاید چیزی که من می‌بینیم، با دیگران متفاوت است.»

او همچنین تاکید کرد که شاگردانش امشب برای قهرمانی به میدان خواهند رفت و درباره سرمربی رئال مادرید نیز توضیح داد: «من هرگز آنچلوتی را دست‌کم نخواهم گرفت. او یکی از بهترین مربیان تاریخ فوتبال است. آنچلوتی جام‌های بسیاری برده و هرجا که بود، نامش را ماندگار کرده است. او یک جنتلمن است و من احترام بسیاری برایش قائلم. نمی‌دانم شباهتی با او دارم یا خیر. ما با هم در یک لیگ حضور داریم اما ایده‌هایمان متفاوت است.»

بیشتر از فوتبال