صندوق بین‌المللی پول: ۴۰ درصد از مشاغل ممکن است با هوش مصنوعی از بین بروند

رئیس صندوق بین‌المللی پول از دولت‌ها خواست برای مواجه شدن با تاثیر هوش مصنوعی بر وضعیت اشتغال آماده باشند

نمایی از ساختمان صندوق بین‌المللی پول در آمریکا‌_ AFP

صندوق بین‌المللی پول هشدار داد که ممکن است حدود ۴۰ درصد از مشاغل در سراسر جهان تحت تاثیر افزایش استفاده از هوش مصنوعی قرار گیرند و با این اتفاق، نابرابری عمیق‌تر از گذشته شود.

 به گزارش سی‌ان‌ان، کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول، روز یکشنبه با انتشار یک پست وبلاگی، از دولت‌ها خواست شبکه‌های اجتماعی ایمنی ایجاد کنند و برای مقابله با تاثیر هوش مصنوعی برنامه‌هایی ارائه دهند.

او هم‌زمان با برگزاری مجمع جهانی اقتصاد در داووس، نوشت: «در بیشتر پیش‌بینی‌ها درباره آینده، احتمال داده می‌شود که هوش مصنوعی نابرابری‌ها را افزایش دهد. این موضوع یک روند نگران‌کننده‌ است که سیاست‌گذاران باید به آن بپردازند تا از دامن زدن بیشتر این فناوری به تنش‌های اجتماعی جلوگیری کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جورجیوا تاکید کرد: «از آنجا که هوش مصنوعی ممکن است جای کارگران را بگیرد، پیش‌بینی می‌شود علی‌رغم کمک‌رسانی به حوزه منابع انسانی، با از بین بردن مشاغل، آسیب زیادی هم در حوزه مشاغل ایجاد کند.»

رئیس صندوق بین‌المللی پول با تکرار هشدارهای قبلی سایر کارشناسان، افزود که این تاثیر احتمالا در اقتصادهای پیشرفته عمیق‌تر از بازارهای نوظهور احساس خواهد شد؛ به این دلیل که نیروهای تخصصی بیشتر از کارگران ساده در معرض خطر قرار دارند. به عنوان نمونه، در اقتصادهای توسعه‌یافته‌تر، ۶۰ درصد از مشاغل ممکن است تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار بگیرند.

جورجیوا با استناد به تحلیل صندوق بین‌المللی پول نوشت: «برنامه‌های هوش مصنوعی ممکن است وظایف کلیدی را که در حال حاضر انسان‌ها انجام می‌دهند، اجرا کنند؛ اتفاقی که می‌تواند تقاضا برای نیروی کار را کم کند و به کاهش دستمزدها و کاهش استخدام منجر شود. در شدیدترین موارد نیز، برخی از این مشاغل ممکن است کلا از بین بروند و ناپدید شوند.»

به نوشته این کارشناس، پیش‌بینی می‌شود که در بازارهای نوظهور و کشورهای کم‌درآمد به ترتیب ۴۰ و ۲۶ درصد مشاغل تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار بگیرند. منظور از بازارهای نوظهور کشورهایی مانند هند و برزیل با رشد اقتصادی پایدار است، در حالی که کشورهای کم‌درآمد به اقتصادهای در حال توسعه با درآمد سرانه در سطح معین مانند بوروندی و سیرالئون اشاره دارد.

جورجیوا خاطرنشان کرد: «بسیاری از این کشورها زیرساخت یا نیروی کار ماهر برای استفاده از مزایای هوش مصنوعی را ندارند که باعث می‌شود خطر اینکه فناوری یادشده با گذشت زمان نابرابری‌ها را بیشتر کند، افزایش می‌دهد.»

او همچنین هشدار داد که استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند احتمال ناآرامی‌های اجتماعی را افزایش دهد؛ به‌ویژه اگر کارگران جوان‌تر و کم‌تجربه‌تر از این فناوری به‌عنوان راهی برای کمک به افزایش بازدهی‌شان استفاده کنند، در حالی که کارگران ارشد نتوانند خود را با این فناوری‌ها سازگار ‌کنند.

جورجیوا در عین حال به فرصت‌هایی برای افزایش تولید و درآمد در سراسر جهان با استفاده از هوش مصنوعی هم اشاره کرد و نوشت: «هوش مصنوعی اقتصاد جهانی را متحول خواهد کرد. پس بیایید مطمئن شویم که این اتفاق به نفع بشریت است.»

بیشتر از اقتصاد