طالبان از ایران و پاکستان خواست اختلافات را از مجرای دیپلماتیک حل کنند

وزارت خارجه طالبان از حملات موشکی متقابل ایران و پاکستان به یکدیگر ابراز نگرانی کرد

دیدار وزیر خارجه طالبان با سفیر جمهوری اسلامی و معاونش‌ در کابل‌ــX/@HafizZiaAhmad1

پس از حملات موشکی متقابل جمهوری اسلامی ایران و پاکستان به خاک یکدیگر در دو روز گذشته، وزارت خارجه رژیم طالبان روز پنجشنبه ۲۸ دی‌ (۱۸ ژانویه) در پیامی در شبکه اجتماعی اکس (توییتر)، از هر دو طرف خواست با هم مدارا کنند و «خویشتن‌دار» باشند.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان، با انتشار بیانیه این وزارتخانه، در اکس نوشت: «وزارت خارجه امارت اسلامی افغانستان خشونت‌های اخیر میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان را نگران‌کننده می‌داند و از دو کشور همسایه می‌خواهد خویشتن‌دار باشند.»

در این بیانیه، تشدید تنش‌ها میان کشورهای همسایه به ضرر ثبات و امنیت منطقه دانسته شده و وزارت خارجه رژیم طالبان از ایران و پاکستان خواسته است برای «تحکیم بیشتر ثبات در منطقه» تلاش کنند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سه‌شنبه ۲۶ دی‌ پش از پرتاب چند موشک به مناطقی در شهر پنجگور در ایالت بلوچستان پاکستان، ادعا کرد که پایگاه‌های گروه جیش‌العدل در خاک پاکستان را هدف قرار داده است اما مقام‌های پاکستانی اعلام کردند که در این حملات، دو کودک کشته و چند زن زخمی شده‌اند.

وزارت خارجه پاکستان پس از این حملات اعلام کرد که برای دفاع از تمامیت ارضی پاکستان «حق پاسخ دادن به حملات سپاه [جمهوری اسلامی ایران] را برای خود محفوظ می‌داند». سپس دو روز پس از این حمله که بالا گرفتن تنش‌های لفظی میان مقام‌های سیاسی دو کشور را به دنبال داشت، پاکستان با پرتاب چند موشک به استان سیستان و بلوچستان ایران به حملات سه‌شنبه شب سپاه واکنش نشان داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیروهای پاکستانی صبح پنجشنبه ۲۸ دی‌، با پرتاب چند موشک به روستایی در سراوان، در نزدیکی مرز ایران و پاکستان، به حمله دو روز پیش سپاه به خاک کشورشان پاسخ دادند. پاکستان مدعی شد که این حمله «دقیق و هدفمند» انجام شده و پایگاه‌های تروریست‌ها را در خاک ایران هدف قرار داده است، اما جمهوری اسلامی اعلام کرد که در این حمله سه زن، دو مرد و چهار کودک که تبعه ایران نیستند، کشته شده‌اند.

برخی رسانه‌های مرتبط به جمهوری اسلامی گزارش دادند که شمار کشته‌شدگان حمله صبح پنجشنبه پاکستان به ۹ تن رسیده است و همه قربانیان اتباع پاکستان‌اند.

این تنش میان دو کشور همسایه با بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک در نوع خود کم‌سابقه است و به همین دلیل هر دو طرف به‌تندی به هم پاسخ داده‌اند. در همین حال، رژیم طالبان که به هر دو کشور به چشم متحد و حامیانشان نگاه می‌کند، از افزایش تنش‌ها میان آن‌ها ابراز نگرانی کرده‌ و از دولت‌های دو کشور خواسته‌ است با هم مدارا کنند.

در بیانیه وزارت خارجه طالبان آمده است: «از آنجا که منطقه پس از درگیری‌های تحمیلی و بی‌ثباتی‌های طولانی، در امنیت و ثبات نفس می‌کشد، دوطرف [ایران و پاکستان] باید در راستای تحکیم بیشتر ثبات منطقه‌ تلاش کنند و مسائل مورداختلاف را از مجاری دیپلماتیک و گفت‌وگو حل کنند.»

طالبان در حالی ایران و پاکستان را به حل اختلافات از مجرای دیپلماتیک دعوت می‌کنند که خود با وجود داشتن پیشینه دوستی و اتحاد عمیق با پاکستان، در دو سال گذشته به دلیل حمایت از گروه‌های تروریستی مخالف دولت پاکستان با این کشور اختلاف‌های جدی پیدا کرده‌اند.

دولت پاکستان مدعی است که طالبان افغانستان تحریک طالبان پاکستان و دیگر گروه‌های تروریستی را در خاک افغانستان جا داده‌اند و این گروه‌ها از افغانستان برای حمله به منافع و خاک پاکستان استفاده می‌کنند. پاکستان برای سرکوب گروه‌های مخالفش چندین بار هم به افغانستان حمله هوایی کرده است.