شاهزاده‌های بی‌سهم؛ هری و اندرو از فهرست مشاوران دولتی شاه چارلز در مواقع بحرانی کنار گذاشته شدند

اگر چه از نظر فنی شاهزاده هری و اندرو مشاوران دولتی محسوب می‌شوند، اما هر دو از وظایف سلطنتی خود کناره‌گیری کردند، بنابراین در مسئولیت‌های سلطنتی نقشی ندارند

شاه چارلز سوم، شاهزاده هری، پسر دوم چارلز و شاهزاده اندرو، برادر چارلز سوم-AFP

شاهزاده هری و شاهزاده اندرو از‌جمله مشاوران دولتی نیستند که شاه چارلز در مواقع اضطراری -‌مانند بستری شدن در بیمارستان برای درمان پروستات- می‌تواند با آن‌ها تماس بگیرد.

کاخ باکینگهام روز چهارشنبه، ۱۷ ژانویه، اعلام کرد که پادشاه ۷۵ ساله هفته آینده یک جراحی به «روش اصلاحی» برای وضعیت خوش‌خیم پروستات خواهد داشت و این امر توجه ناظران سلطنتی را به این موضوع جلب کرد که آیا در غیاب او برای سایر اعضای خانواده وظایف اضافی در نظر گرفته می‌شود؟

در حالی‌که یک منبع سلطنتی به نشریه «پیپل» گفت پادشاه در این مدت قادر به انجام الزامات و وظایف قانون اساسی خود خواهد بود، نشریه تایمز متوجه شد که صلاحیت شاهزاده هری و شاهزاده اندرو بلافاصله پس از به تخت نشستن شاه چارلز، بی سروصدا لغو شده است.

به گزارش پیپل، در دومین قرائت لایحه مشاوران ایالتی ۲۳-۲۰۲۲ در مجلس اعیان در ۲۱ نوامبر ۲۰۲۲، لرد ترو گفت خاندان سلطنتی تایید کرده‌اند که عملا فقط «اعضای شاغل خانواده سلطنتی برای ایفای نقش مشاوران دولتی فراخوانده خواهند شد». این لایحه در دسامبر ۲۰۲۲ به قانون و به تیتر خبرها تبدیل شد، زیرا به‌دنبال آن شاهدخت آن و شاهزاده ادوارد به‌عنوان جایگزینی برای شاهزاده هری و اندرو به‌عنوان مشاوران دولتی مادام‌العمر شاه انتخاب شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگر چه از نظر فنی شاهزاده هری ۳۹ ساله و اندروی ۶۳ ساله، مشاوران دولتی محسوب می‌شوند، اما هر دو از وظایف سلطنتی خود کناره‌گیری کردند، بنابراین در مسئولیت‌های سلطنتی نقشی ندارند.

روزنامه تایمز در گزارش دیگری نوشت که دختر بزرگ شاهزاده اندرو، شاهدخت بئاتریس، نیز از فعالیت به‌عنوان مشاور دولتی منع شده است، زیرا او نیز یک عضو شاغل خانواده سلطنتی نیست. اگر چه شاهدخت بئاتریس ۳۵ ساله در بسیاری از رویدادهای خانواده سلطنتی شرکت می‌کند و حامی چندین موسسه خیریه است، اما مثل شاهزاده ویلیام و کیت میدلتون به‌طور تمام وقت در حال انجام وظیفه نیست.

حاکم بریتانیا در مواقع ضروری می‌تواند از مشاوران دولتی خود بخواهد تا در مدیریت سلطنت به او کمک کنند. مشاوران دولتی از طریق اجازه‌نامه رسمی که از پادشاه می‌گیرند می‌توانند در صورت ناتوانی موقت یا غیبت شاه در بریتانیا، وظایف او را انجام دهند.

سمت مشاور دولتی معمولا به همسر حاکم تعلق دارد و پس از آن به چهار نفر اول در صف جانشینی که بالای ۲۱ سال دارند. ملکه کامیلا، شاهزاده ویلیام، شاهزاده هری، شاهزاده اندرو و شاهدخت بئاتریس قبل از اضافه شدن شاهدخت آن و شاهزاده ادوارد در سال گذشته، مشاوران دولتی سلطنت بودند.

به گزارش سرویس جهانی بی‌بی‌سی، از آنجایی که سلطنت چارلز بلافاصله پس از اینکه هری و اندرو از وظایف سلطنتی‌ خود کناره‌گیری کردند آغاز شد، این لایحه از طریق پارلمان «سریع» برای حل‌و‌فصل امکان «یک مشکل ناخوشایند قانون اساسی»  تصویب شد.

از آنجایی که شاهزاده هری و اندرو دیگر در خانواده سلطنتی کار نمی‌کردند، پارلمان تشخیص داد که بهتر است این گروه را گسترش دهد و از دو نفر دیگر دعوت کرد تا عضو آن شوند.

شاهزاده هری به‌عنوان یک عضو ارشد خانواده سلطنتی در سال ۲۰۲۰ از وظایف خود کناره‌گیری و به کالیفرنیا نقل‌مکان کرد، و ملکه الیزابت فقید در ژانویه ۲۰۲۲، شاهزاده اندرو را به خاطر رسوایی ارتباط با جفری اپستین، مجرم جنسی، از عنوان نظامی خلع و حمایت‌هایش را از او سلب کرد.

در وب‌سایت خانواده سلطنتی آمده است که برای اقدام از جانب پادشاه، دو یا چند تن از مشاوران دولتی باید حضور داشته باشند. آن‌ها می‌تواند وظایفی مانند شرکت در جلسات شورای خصوصی، امضای اسناد و دریافت استوارنامه سفیران جدید در بریتانیا را انجام دهند.

مشاوران دولتی اجازه دخالت در مدیریت کشورهای مشترک‌المنافع، انحلال پارلمان (به‌جز با دستور صریح شخص حاکم) و اعطای عنوان رسمی یا تعیین نخست‌وزیر را ندارند.

بنا به اطلاعات کتابخانه مجلس عوام، ملکه مادر و شاهزاده مارگارت به‌عنوان مشاوران دولتی در یک نمونه نادر در سال ۱۹۷۴ حاضر شدند تا وضعیت را اضطراری اعلام کنند و البته با اجازه ملکه الیزابت، پارلمان را برای برگزاری انتخابات منحل کنند.

ملکه آن زمان در خارج از بریتانیا و در کشور استرالیا بود و همان شب به کشور بازگشت.

بیشتر از زندگی