کره شمالی آماده برای میزبانی از پوتین

وزارت خارجه کره شمالی ابراز امیدواری کرد روسیه در آینده در صلح و امنیت بین‌المللی و ایجاد نظم بین‌المللی « سهمی برابر و عادلانه» داشته باشد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در  جریان بازدید از یک پایگاه فضایی در روسیه‌ــ Vladimir SMIRNOV / POOL / AFP

وزارت خارجه کره شمالی اعلام کرد که کشورش برای استقبال از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، آماده است.

ولادیمیر پوتین در ادامه تقویت روابط روسیه و کره شمالی، دو متحد سنتی، احتمالا به‌زودی عازم پیونگ‌یانگ خواهد شد.

در بیانیه وزارت خارجه کره شمالی که خبرگزاری مرکزی این کشور منتشر کرد، آمده است: «دولت کره شمالی از سفر رئیس‌جمهوری پوتین به پیونگ‌یانگ به‌گرمی استقبال می‌کند.» این وزارتخانه پوتین را «نزدیک‌ترین دوست مردم کره شمالی» توصیف کرد.

ولادیمیر پوتین هفته گذشته در دیدار با چو سون هوی، وزیر خارجه کره شمالی، در مسکو، برای دیدار از پیونگ یانگ در آینده نزدیک ابراز تمایل کرد.

این نخستین سفر رهبر روسیه به کره شمالی در بیش از دو دهه اخیر خواهد بود؛ سفری که چند ماه پس از سفر خارجی «نادر» کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، به روسیه در سپتامبر ۲۰۲۳ انجام می‌شود.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، هفته گذشته در جریان دیدار وزیر خارجه کره شمالی از مسکو ابراز امیدواری کرد که سفر پوتین به کره شمالی، به دعوت کیم، در آینده نزدیک انجام شود. پسکوف خاطرنشان کرد که هنوز سر هیچ تاریخی توافق نشده است و زمان آن پس از مشخص شدن، از طریق کانال‌های دیپلماتیک اعلام خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کره شمالی در این بیانیه با قدردانی از «ماموریت و نقش مهم فدراسیون قدرتمند روسیه در حفظ ثبات و تعادل راهبردی جهان»، ابراز امیدواری کرد که روسیه در آینده، در صلح و امنیت بین‌المللی و ایجاد نظم بین‌المللی سهمی «برابر و عادلانه» داشته باشد.

خبرگزاری مرکزی کره شمالی روز یکشنبه ۲۱ ژانویه ( اول بهمن)، نخست نوشته بود که پوتین «قصد دارد» به این کشور سفر کند، اما در گزارش‌های بعدی آن را این‌ طور تصحیح کرد که پوتین «مایل است» به‌زودی به کره شمالی سفر کند.

روابط رو‌به‌رشد کیم و پوتین در سال‌های اخیر، نگرانی واشنگتن و متحدانش را برانگیخته است. آن‌ها تجارت تسلیحات بین دو کشور را نقض چند قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل خوانده و محکوم کرده‌اند.

کاخ سفید اخیرا پیونگ‌‌یانگ را به ارسال موشک‌های بالیستیک و پرتابگر به روسیه متهم کرده و این اقدام‌ها را حمایت از تلاش‌های جنگی مسکو و نگران‌کننده خوانده است.

در همین حال، وزارت خارجه کره شمالی در بیانیه‌اش اعلام کرد که مسکو و پیونگ‌ یانگ از اقدام‌های «تحریک‌آمیز» ایالات متحده و متحدانش علیه حقوق حاکمیت کره شمالی نگران‌اند و از همین‌ رو برای همکاری دوجانبه به منظور مقابله با اوضاع منطقه موافقت کرده‌اند.

کره جنوبی نیز پیش‌تر پیونگ یانگ را به انتقال بیش از یک میلیون گلوله توپ به مسکو در ازای مشاوره در مورد فناوری ماهواره‌های نظامی متهم کرده بود.

مسکو و پیونگ‌یانگ در حالی به تقویت روابط و همکاری‌هایشان ادامه می‌دهند که گرانت شاپس، وزیر دفاع بریتانیا، هفته گذشته، ضمن هشدار درباره اینکه جهان در مرحله «پیش از جنگ» قرار دارد، گفت: «بریتانیا در پنج سال آینده با جنگ‌هایی در روسیه، چین، ایران و کره شمالی روبرو خواهد بود.

بیشتر از جهان