امیر رئیسیان از اتهام‌های جدید و بی‌اساس علیه توماج صالحی خبر داد

یکی از اتهام‌های جدیدی که در کیفرخواست جدید دادگاه انقلاب علیه توماج صالحی مطرح شده «قیام مسلحانه علیه نظام» است

توماج صالحی در یکی از ویدئوکلیپ‌هایش - Public Media

امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی، از برگزاری جلسه بازپرسی موکلش خبر داد و اعلام کرد که این هنرمند معترض بازداشت‌شده بر خلاف دریافت حکم برائت در پرونده‌های قبلی خود، باز هم بر اساس همان پرونده، با دو اتهام جدید مواجه شده است.

امیر رئیسیان در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس دو اتهام جدید توماج صالحی را «معاونت در بغی» (قیام مسلحانه و گروهی علیه نظام) و «اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرایم علیه امنیت ملی» اعلام کرد. او با اعلام این خبر گفت: «در پرونده اولا متهم دیگری وجود ندارد که حتی همدست تلقی شود، چه رسد به گروه، و درثانی حتی یک چاقوی آشپزخانه از توماج کشف نشده است، چه رسد به سلاح!»

پیش از این، دیوان عالی کشور حکم توماج صالحى را نقض کرده و تصریح کرده بود که پنج اتهام در پرونده او غیرقانونی بوده و حداکثر باید با سه اتهام، حکم علیه او صادر می‌شد. در نتیجه، دیوان عالی کشور علاوه بر بازگرداندن پرونده به دادگاه انقلاب برای رسیدگی و صدور حکم صحیح، تاکید کرده بود که توماج صالحی در این پرونده مشمول عفو می‌شود.

به گفته امیر رئیسیان، در پرونده مربوط به بازداشت توماج صالحی در آبان ١۴٠١، هشت اتهام علیه او صادر شده بود که بابت شش اتهام محکوم، و از دو اتهام دیگر، شامل «همکاری با دولت متخاصم» و «توهین به رهبری» تبرئه شده بود. اتهام «افساد فی‌الارض» نیز در این پرونده احراز نشد، اما او با استناد به تبصره ماده ٢٨۶ محکوم شد. در نتیجه، حکم اجراشدنی برای این خواننده معترض، شش سال و سه ‌ماه حبس صادر و اعلام شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیسیان با اعلام اینکه پس از گذشت سه ماه، دادگاه انقلاب اصفهان بار دیگر همان پرونده را به دادسرا ارسال کرده است، نوشت: «[دادگاه انقلاب] دستور داده است که دو اتهام جدید را به توماج تفهیم کنند و کیفرخواست هم با ١٠ اتهام صادر شود! به این ترتیب در نظام قضایی جمهوری اسلامی معنای «مرجع عالی» را هم فهمیدیم.»

او با اشاره به جلسه بازپرسی یکشنبه، یکم بهمن (۲۱ ژانویه)، گفت: «به دستور دادگاه نه‌تنها اتهاماتی که حکم برائت از آن‌ها صادر شده بود، بلکه دو اتهام که تابه‌حال در کیفرخواست قبلی هم نیامده بود، تفهیم شد. بدین ترتیب قاعده «منع تشدید مجازات در مرجع تجدیدنظر» هم در حال تغییر و تحول است.»

توماج صالحی در جریان خیزش سراسری ۱۴۰۱ بازداشت شده و شامگاه شنبه، ۲۷ آبان‌ سال جاری، پس از تحمل ۲۵۲ روز حبس، به قید وثیقه آزاد شده بود. او سپس نهم آذر سال جاری در شهر بابل، بار دیگر بازداشت شد. در صفحه شخصی این خواننده اعتراضی رپ، اعلام شد که بازداشت او خشونت‌آمیز و همراه با ضرب‌و‌شتم بوده است.