برگزاری تجمعات اعتراضی شهروندان افغانستان در ده‌ها شهر جهان علیه طالبان»

در دوران رژیم طالبان، گروه موسوم به داعش خراسان مسئولیت حمله‌های مرگبار و خونین را علیه هزاره‌ها بر عهده گرفته است

شمار زیادی از شهروندان افغانستان مقیم کشورهای مختلف، یکشنبه، یکم بهمن (۲۱ ژانویه) در بیش از ۳۰ شهر مختلف دنیا تجمعات اعتراضی علیه سیاست‌های «سرکوبگرانه»، «زن‌ستیزانه» و ادامه «نسل‌کشی هزاره‌ها» راه‌اندازی کردند.  

شرکت‌کنندگان در این تجمعات، طالبان را به اقدامات سرکوبگرانه و تبعیض علیه شهروندان متهم کردند و از این گروه خواستند که به بازداشت زنان و دختران به بهانه مراعات نکردن حجاب نقطه پایان بگذارند.  

در برخی از پلاکاردهای این شهروندان شعارهایی همچون «زنان در بند را رها کنید»، «استبداد راه‌حل نیست» و «خواهان ختم تروریسم در افغانستان هستیم» به چشم می‌خورد. 

معصومه محمدی، از زنان معترض مقیم پاریس، به ایندیپندنت فارسی گفت که این تجمعات اعتراضی برای ابراز حمایت و همبستگی با زنان افغانستان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «طالبان زندگی را بر زنان و دختران افغانستان سخت کرده‎‌‌اند و روز به روز هم سختگیری‌های طالبان بر زنان بیشتر می‌شود. ما از جامعه جهانی می‌خواهیم که رژیم طالبان را به رسمیت نشناسد و آن‌ها را تحت فشار قرار دهد که به حقوق اساسی شهروندان، به‌ویژه زنان، پایبند باشند.» 

فرزاد شیرزاد، شهروند افغان مقیم آمریکا، به ایندیپندنت فارسی گفت که جامعه جهانی باید در قبال مسائل افغانستان بی‌پروا باشد و نباید به طالبان اجازه بدهد که هر کاری بخواهند، انجام دهند.  

او خواستار افزایش تحریم‌ها بر مقام‌ها و فرماندهان ارشد طالبان است و از جامعه جهانی می‌خواهد که از «عادی سازی» روابط با رژیم طالبان خودداری کنند.  

او گفت: «طالبان افغانستان را به مکانی امن برای تروریست‌ها مبدل کرده‌اند و حقوق شهروندی و اولیه مردم افغانستان را مکرر نقض می‌کنند. باید جلو طالبان گرفته شود تا بیشتر از این بر مردم فشار وارد نکنند.» 

در چند هفته اخیر طالبان در چندین استان زنان و دختران را به بهانه رعایت نکردن حجاب اسلامی بازداشت کرده‌اند و این اقدام با واکنش تند شهروندان مواجه شده است. پیش از این هم طالبان با صدور ده‌ها فرمان، شمار زیادی از زنان و دختران را از حق کار و آموزش محروم کرده‌اند. از دید فعالان حقوق زن، طالبان در تلاش حذف کامل زنان از اجتماع و تحمیل «خانه‌نشینی» به آنان‌اند.   

شهروندان افغانستان در تجمعات اعتراضی خود به تداوم حمله‌های هدفمند علیه جامعه «هزاره» افغانستان انتقاد، و طالبان را به ناتوانی در تامین امنیت شهروندان هزاره‌تبار متهم می‌کنند. این معترضان گفتند که جامعه هزاره در معرض «نسل‌کشی» قرار دارد و باید جهان این موضوع را به رسمیت بشناسد. 

در دوران رژیم طالبان، گروه موسوم به شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش)، مسئولیت حمله‌های مرگبار و خونینی را علیه هزاره‌ها بر عهده گرفته است. این در حالی است که طالبان مدعی تامین امنیت و سرکوب داعش‌اند. حمله‌های داعش به جامعه هزاره افغانستان، در حکومت پیشین افغانستان هم رخ می‌داد.  

در پی روی کار آمدن مجدد رژیم طالبان در افغانستان، گزارش‌های متعددی از تداوم حضور تروریست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در این کشور منتشر شده است. در چندین گزارش شورای امنیت سازمان ملل نیز آمده است که حدود ۲۰ گروه تروریستی، از جمله القاعده و داعش خراسان در افغانستان حضور دارند، اما طالبان این گزارش‌ها را رد می‌کنند.