داعش؛ تهدیدی جدی که طالبان انکار می‌کنند

اداره استخبارات طالبان برای شناسایی فرماندهان و نیروهای این گروه که با داعش بیعت کرده‌اند، عملیات پیگرد آغاز کرده‌ است 

نیروهای طالبان در منطقه پل سوخته کابل - Wakil Kohsar / AFP

مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان، یکشنبه، یکم بهمن (۲۱ ژانویه)، هنگام دیدار با رافیلا ایودیس، کاردار سفارت اتحادیه اروپا در کابل، مدعی شد که داعش در افغانستان سرکوب شده و رژیم طالبان بر مرزهای کشور کنترل دارد. 

قدرتمند شدن شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) در افغانستان، ناکامی بزرگ امنیتی برای طالبان قلمداد خواهد شد و به همین دلیل، این گروه خطر داعش را کم جلوه می‌دهد تا به جهانیان نشان دهد که قادر به کنترل جغرافیای افغانستان و دفع حمله‌های گروه‌های تروریستی است.  

داعش برای سربازگیری و نفوذ در میان فرماندهان و نیروهای افراطی طالبانی که به این نتیجه رسیده‌اند که به «آرمان‌های جهاد» آنان «خیانت» شده است، از پتانسیل لازم برخوردار است . این در حالی است که برخی از مقام‌های ارشد طالبان با کشورهای غربی، از جمله آمریکا، در تماس‌اند و برخی از این مقام‌ها به مال‌اندوزی و تجمل‌گرایی با کاروان خودروهای زرهی و محافظان زیاد مشغول شده‌اند. رژیم طالبان از رخنه داعش در میان اعضای این گروه نگران است و گفته می‌شود که اداره استخبارات (اطلاعات) طالبان برای شناسایی فرماندهان و نیروهای این گروه که با داعش بیعت کرده‌اند، عملیات پیگرد و تفتیش آغاز کرده‌ است.

حدود نیم قرن است که افغانستان در آتش جنگ می‌سوزد و در این مدت گروه‌های متعدد اسلامگرا تحت لوای «جهاد با کفار» و «آزادی»، از شهروندان این کشور سربازگیری کرده‌اند. طالبان هم در طول دو دهه جنگ و شورشگری، بیشتر از میان روستانشینان و افراد بی‌سواد و کم‌سواد سربازگیری می‌کردند. اینک نیز نگرانی از احتمال سربازگیری گروه‌های تروریستی دیگر، از جمله داعش، از شهروندان افغانستان و با حربه تحریک احساسات و باورهای دینی، افزایش یافته است. 

در نخستین روزهای سلطه طالبان بر افغانستان، و در بحبوحه هرج‌ومرجی که از تلاش هزاران تن از شهروندان افغانستان برای فرار از حاکمیت طالبان ایجاد شده بود، گروه موسوم به داعش خراسان، ۲۶ اوت ۲۰۲۱ حمله‌ای انتحاری در یکی از ورودی‌های فرودگاه کابل انجام داد. در این حمله انتحاری ۲۰۰ تن، از جمله ۱۳ سرباز آمریکایی، کشته شدند. این حادثه، آغازی برای حمله‌های داعش در دوران رژیم طالبان بود و از آن پس تاکنون، داعش ده‌ها حمله دیگر نیز بر اهداف طالبان و شهروندان غیرنظامی افغانستان انجام داده است.  

داوود مزمل، استاندار طالبان در استان ننگرهار در شرق افغانستان، رهبر اصلی جنگ علیه داعش بود و پس از سرنگونی حکومت پیشین افغانستان به بازداشت، شکنجه، اعدام و انداختن اجساد افراد متهم به عضویت داعش در کانال آب «درونته» متهم شده بود، اما داعش توانست که از او انتقام بگیرد و اسفند سال گذشته، او را در یک حمله انتحاری در دفتر استانداری طالبان در بلخ در شمال افغانستان هدف قرار دهد. پس از کشته شدن داوود مزمل که از مقام‌های ارشد رژیم طالبان بود، پلیس و استخبارات طالبان عملیات‌هایی تحت عنوان مبارزه با داعش در چندین استان راه‌اندازی، و طالبان وانمود کردند که در راستای سرکوب داعش جدی‌اند. این‌گونه عملیات‌ها در استان‌های هرات و نیمروز، نواحی هم‌مرز با ایران، هم انجام شد و طالبان خواستند با کارت مبارزه با داعش، از تهران امتیاز بگیرند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه موسوم به داعش خراسان جدی‌ترین تهدید امنیتی برای مردم افغانستان و رژیم طالبان به‌شمار می‌رود و در طول حدود دو نیم سال حکومت رژیم طالبان، به حمله‌های مرگباری علیه این گروه و شهروندان غیرنظامی افغانستان اقدام کرده است. در این مدت داعش مسئولیت چندین حمله خونین را نیز در پاکستان و ایران بر عهده گرفته است. این دو کشور از حامیان گروه طالبان در جنگ با حکومت پیشین افغانستان و متحدان غربی آن بودند و گمان می‌کردند که با سلطه‌ طالبان، تهدید گروه‌های تروریستی که منافعشان را تهدید می‌کند، از بین می‌رود یا کاهش می‌یابد، اما چنین نشد.  

با نگاهی به حمله‌های اخیر داعش در ایران و افغانستان و پاکستان، می‌‌توان دید که نگرانی جدی از افزایش تهدید این گروه در منطقه وجود دارد. افغانستان زیر حاکمیت طالبان، به محیط مناسبی برای حضور و رشد گروه‌های تروریستی، از جمله داعش و القاعده، تبدیل شده است که تهدیدی جدی برای امنیت افغانستان، منطقه و نقاط دیگر جهان‌اند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، اواسط ماه گذشته گفت که داعش خراسان تهدیدی مداوم برای مردم افغانستان و منطقه است. او افزود که داعش بیشتر در خارج از افغانستان مستقر است و دفتر دارد و توانایی‌هایش را به‌تدریج تا حدی بالا برده است. 

هرچند طالبان در توافقنامه دوحه با آمریکا در ۲۹ فوریه ۲۰۲۰ متعهد به قطع رابطه با گروه‌های تروریستی شدند، برخی از مقام‌های ارشد رژیم طالبان روابط‌ خود را با گروه‌های تروریستی و به‌ویژه با شبکه القاعده حفظ کرده‌اند و داعش هم در تلاش سربازگیری از نیروها و فرماندهان طالبان است.  

بیشتر از جهان