سایه بحران دریای سرخ بر فعالیت صنایع اروپایی

شرکت کشتیرانی آلمانی «هاپاگ-لوید» حمل‌ونقل زمینی از خاک عربستان سعودی را به مشتریانش پیشنهاد می‌کند

کانتینرهای حمل و نقل در کشتی شرکت «هاپاگ-لوید» در بارانداز رودخانه البه در هامبورگ آلمان-REUTERS

با گذشت نزدیک به سه ماه از شروع حمله‌های شبه‌نظامیان حوثی به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، اثرات اختلال در حمل‌ونقل دریایی بر روند تولید شرکت‌های بزرگ، به‌‌ویژه در اروپا، پدیدار شده است.

به گزارش رویترز، حوزه مواد شیمیایی آلمان، بزرگ‌ترین بخش مرتبط با این عرصه در اروپا، با اعلام فشار ناشی از تاخیر حمل‌ونقل از طریق دریای سرخ، در زمینه کاهش اجباری تولید برخی شرکت‌ها هشدار داده است.

با بالا گرفتن تهدید‌های ناشی از حمله‌های حوثی‌ها در دریای سرخ، بسیاری از شرکت‌های حمل‌و‌نقل دریایی فعالیت خود را از طریق این دریا به حالت تعلیق درآورند و مسیر‌های طولانی‌تری در پیش گرفتند. از همین ‌رو، فاصله زمانی انتقال محصولات مهم آسیایی به اروپا، از قطعات خودرو و تجهیزات مهندسی گرفته تا مواد شیمیایی و اسباب‌بازی، طولانی‌تر شده است.

بنا به اعلام چند شرکت‌، برخی از کشتی‌های حامل بار این شرکت‌ها در عرض چند روز ناگزیر سه بار تغییر مسیر داده‌اند.

عرصه صنعت آلمان توانسته بود خود را با اختلالات ناشی از همه‌گیری کوید-۱۹ و جنگ اوکراین هماهنگ کند، اما تاخیر ناشی از ناامنی شریان تجاری مهم دریای سرخ، اینک دردسر تازه‌ای برای صاحبان صنایع کلان پدید آورده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی شرکت‌ها به سفارش زودتر می‌اندیشند و برخی دیگر به حمل‌ونقل هوایی به مثابه جایگزین حمل‌ونقل دریایی در این روزهای پرتنش نظر دارند. اما ممنوعیت حمل‌ونقل برخی مواد شیمیایی با هواپیما، بسیاری از شرکت‌ها را با مشکلاتی روبه‌رو کرده است.

حوزه مواد شیمیایی آلمان، سومین صنعت بزرگ این کشور پس از خودروسازی و مهندسی با فروش سالانه نزدیک به ۲۶۰ میلیارد یورو (۲۸۲ میلیارد دلار)، برای نزدیک به یک سوم واردات خود از خارج از مرزهای اروپا، به آسیا متکی است.

بحران حمل‌ونقل دریای سرخ در حالی رخ می‌دهد که اقتصاد آلمان به دلیل رکود اقتصادی و نیز هزینه‌های بالای نیروی کار و انرژی تحت‌فشار است. این فشار در عرصه مواد شیمیایی اروپا، خودروسازی و خرده‌فروشی، بیش از سایر بخش‌ها گزارش شده است.

همزمان، شرکت کشتیرانی آلمانی «هاپاگ-لوید» که از میانه دسامبر ۲۰۲۳ کلیه خدمات حمل‌ونقل خود را از طریق دریای سرخ به حالت تعلیق درآورده است، دوشنبه، ۲۲ ژانویه (دوم بهمن)، اعلام کرد که حمل‌ونقل زمینی از خاک عربستان سعودی را به مشتریانش پیشنهاد می‌کند.

به نوشته رویترز، این شرکت آلمانی که دارای ۵۵ پایگاه بندری و ۵۳ پایانه داخلی در منطقه خاورمیانه است، می‌گوید در پی تداوم حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ، کشتی‌هایش تا اطلاع ثانوی به مسیر خود در دماغه امید نیک ادامه می‌دهند.

هاپاگ-لوید در بیانیه‌ای اعلام کرد که به نظارت و بررسی مداوم ادامه می‌دهد و به محض تغییر شرایط و بازگشت امنیت به منطقه، حمل‌ونقل از طریق دریای سرخ را از سر می‌گیرد.

با شروع حمله هوایی و زمینی گسترده اسرائیل به غزه از اواسط اکتبر ۲۰۲۳، حوثی‌ها هشدار دادند که کشتی‌هایی را که به نوعی در پیوند با اسرائیل باشند، هدف قرار خواهند داد. این گروه شبه‌نظامی امنیت منطقه را به جنگ غزه گره زده است.

با این‌ حال، برخی از کشتی‌هایی که به آن‌ها حمله شد، ادعا کردند که هیچ پیوندی با اسرائیل ندارند.

با وجود تشکیل ائتلاف بین‌المللی امنیت دریایی به رهبری ایالات متحده و حمله‌های پی‌درپی به مواضع حوثی‌ها در یمن، این گروه از تصمیم خود عقب ننشسته است.

هفته گذشته جو بایدن، رئیس‌ جمهوری ایالات متحده، اذعان کرد که حمله‌های نیروهای ایالات متحده و بریتانیا و بمباران مواضع حوثی‌ها، هنوز نتوانسته است حمله‌های شبه‌نظامیان برخوردار از حمایت جمهوری اسلامی ایران را به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ متوقف کند.

بیشتر از جهان