حوثی‌ها بار دیگر به دو کشتی شلیک کردند؛ آمریکایی‌ها و بریتانیایی‌ها از یمن اخراج می‌شوند

به ‌گفته وزیر دفاع بریتانیا، جامعه بین‌المللی باید متوجه خطر حکومت ایران باشد

شورشیان حوثی‌ مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه  سه موشک به سمت‌ دو کشتی تجاری که با پرچم ایالات متحده حرکت می‌کردند، در جنوب دریای سرخ شلیک کردند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی نوشت که از این سه‌ موشک شلیک شده، یک موشک به هدف برخورد نکرد و دو موشک دیگر را نیز ناوشکن نیروی دریایی ایالات متحده سرنگون کرد.

این حمله جدید در شرایطی رخ می‌دهد که  این گروه شبه‌نظامی وابسته به‌ جمهوری اسلامی ایران، که بخش‌های بزرگی از یمن از جمله صنعا، پایتخت، را در اختیار دارد، به کارمندان آمریکایی و بریتانیایی سازمان‌های بین‌المللی غیردولتی دستور داد از یمن خارج شوند.

در این میان، به‌ گفته گرانت شاپس، وزیر دفاع بریتانیا، جامعه بین‌المللی باید متوجه خطر حکومت ایران باشد. حوثی‌های یمن یکی از اصلی‌ترین گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی ایران به‌ حساب می‌آیند. مقام‌های نظامی آمریکایی نیز بارها به نقش حکومت ایران در حمله‌های حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری بین‌المللی در مسیر دریای سرخ اشاره کرده‌اند.

روز چهارشنبه نیز حمله‌های حوثی‌های یمن به ناوبری تجاری در آب‌های دریای سرخ ادامه یافت. شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی مرسک دانمارک اعلام کرد به‌علت دو حادثه در آب‌های منطقه، دو کشتی متعلق به این شرکت مجبور به بازگشت شده‌اند.

خبرگزاری فرانسه روز سه‌شنبه به‌نقل از یک مقام سازمان ملل متحد نوشت که شورشیان حوثی به کارکنان آمریکایی و بریتانیایی نهادهای مرتبط با آن سازمان یک ماه فرصت داده‌اند که خاک یمن را ترک کنند.

خبرگزاری رویترز نیز روز چهارشنبه ۲۴ ژانویه (۴ بهمن‌) در گزارشی به‌نقل از محمد عبدالسلام، مذاکره‌کننده ارشد حوثی‌ها، نوشت که سازمان‌های خارجی همچنین باید از استخدام شهروندان آمریکایی یا بریتانیایی خودداری کنند.

شبکه خبری العربیه به‌نقل از وزیر دفاع بریتانیا نوشت: «حوثی‌های یمن فقط از ماه نوامبر گذشته تا امروز دست به ۴۰ حمله جداگانه علیه کشتی‌های تجاری در مسیر آب‌های دریای سرخ زده‌اند.»

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، نیز روز سه‌شنبه تایید کرد که لندن به‌زودی مجموعه تحریم‌های تازه‌ای را علیه حوثی‌های یمن اعمال خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این میان، خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه به‌نقل از وزیر انرژی قطر نوشت اجرای تعهدهای تجارت بین‌المللی قطر برای تحویل گاز طبیعی مایع (LNG) به خریداران خارجی ممکن است به‌علت تداوم حمله‌های حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در مسیر دریای سرخ به تعویق بیفتد.

با این حال، این مقام قطری تاکید کرد که حمله‌های حوثی‌ها بر روند تولید گاز طبیعی مایع اثری نداشته است.

به‌ نوشته خبرگزاری بلومبرگ، حمله‌های مکرر حوثی‌های یمن به کشتی‌های تجاری در مسیر دریای سرخ بزرگ‌ترین اختلال در روند تجارت جهانی از زمان همه‌گیری ویروس کرونا به‌ حساب می‌آید.

بلژیک نیز روز چهارشنبه اعلام کرد به‌منظور تقویت امنیت ناوبری بین‌المللی در مسیر آب‌های دریای سرخ، در بخشی از ماموریت اروپایی‌اش، یک ناوچه نظامی به این منطقه اعزام می‌کند.

دریای سرخ تنها مسیر منتهی به کانال سوئز است. این آبراه بین‌المللی نقش تعیین‌کننده‌ای در زنجیره تامین کالا و انرژی میان کشورهایی اروپا و آسیا دارد.

بیشتر از جهان