آیا «اوزمپیک» خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش می‌دهد؟

اوزمپیک، که داروی ضددیابت است، اخیرا به‌دلیل اثرش در کاهش وزن و اشتها بسیار محبوب شده است

عکس تزئینی -  تصویری از داوری اوزمپیک که برای بیمارانن مبتلا به دیابت ۲ مورد استفاده قرار می‌گیرد - Canva

«اوزمپیک» که برای درمان دیابت استفاده می‌شود، اخیرا به‌دلیل اثرش در کاهش وزن و اشتها محبوبیت بسیاری بین مصرف‌کنندگان به دست آورده است.

به گزارش نیویورک‌ پست، این دارو ممکن است در اقدام پیشگیرانه علیه سرطان نیز استفاده شود.

سماگلوتید (اوزمپیک) دارویی بسیار رایج است که در گروه درمان‌های «جی‌ال‌پی وان» قرار گیرد (GLP 1، یا پپتید شبه‌گلوکاگون ۱، هورمونی است که از طریق ترشح انسولین می‌تواند قند خون را کاهش دهد). بنا به پژوهشی در موسسه کارولینسکا، تزریق سماگلوتید ممکن است خطر ابتلا به سرطان کبد و سیروز کبدی (یکی از مهم‌ترین بیماری‌های کبدی) را در افرادی که مبتلا به بیماری مزمن کبد و دیابت نوع ۲ هستند کاهش دهد.

اکسل وستر، نویسنده اصلی این پژوهش، می‌گوید: «نتایج ما جالب‌ است، زیرا در حال حاضر هیچ داروی تاییدشده‌ای برای کاهش این خطر وجود ندارد.»

نتایج جدید، که در مجله گات منتشر شده است، حاصل بررسی پزشکی ساکنان سوئدی مبتلا به دیابت ۲ و بیماری مزمن کبدی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این پژوهش، افراد به دو گروه تقسیم شدند: گروهی که تحت درمان جی‌‌ال‌پی وان قرار داشتند و گروهی که این تحت این درمانی نبودند.

گروهی که اوزمپیک مصرف می‌کردند و تحت شیوه درمانی مرتبط با جی‌ال‌پی وان در مدت طولانی بودند در معرض خطر کمتری برای ابتلا به این دو بیماری کبدی بودند.

در حال حاضر، محققان پایگاه داده‌های جدیدی را برای پژوهش‌های گسترده‌تر استفاده می‌کنند. البته، محققان بر این نظرند که در این‌باره به تحقیق و پژوهش‌های بسیار بیشتری نیاز است.

در پی افزایش محبوبیت اوزمپیک در ماه‌های اخیر به‌ویژه در میان جماعت هالیوودی، گزارش‌ها در مورد سوءمصرف (اُوردوز) این دارو نیز بیشتر شده است.

سال گذشته نیز پژوهشی در نشریه روان‌پزشکی بالینی منتشر شد که از تاثیر مصرف اوزمپیک بر تمایل و هوس‌ به نوشیدن الکل خبر می‌داد.

بیشتر از بهداشت و درمان