ادعای تی‌تی‌پی: به تجمعات انتخاباتی حمله نمی‌کنیم

دیگر گروه‌های «افراطی» در پاکستان به هدف قرار ندادن انتخابات و کمپین‌های انتخاباتی متعهد نشده‌اند

کارزارهای انتخاباتی در شهر کراچی پاکستان -  Asif HASSAN / AFP

تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) پنجشنبه ۵ بهمن (۲۵ ژانویه) مدعی شد که به تجمعات انتخاباتی حمله نمی‌کند و اما نیروهای نظامی و امنیتی پاکستان را هدف می‌گیرد.

در اطلاعیه تی‌تی‌پی آمده است که احزاب سیاسی و نامزدهای مستقل در حال کارزارهای انتخاباتی‌اند و «این گروه آنها را هدف قرار نمی‌دهد.» 

دیگر گروه‌های «افراطی» در پاکستان به قرار ندادن انتخابات و کمپین‌های انتخاباتی متعهد نشده‌اند.

قرار است که هشتم فوریه سال‌جاری شهروندان پاکستان برای شرکت در انتخابات سراسری شرکت کنند.

برخی از انتخابات‌های گذشته پاکستان با خشونت همراه بوده است. بینظیر بوتو، نخست‌وزیر پیشین پاکستان در سال ۲۰۰۷ در سخنرانی در گردهمایی انتخاباتی در شهر راولپندی در انفجار بمب کشته شد. پس از آن هم حمله علیه کارزهای انتخاباتی انجام شده است.  

در پی روی کار آمدن رژیم طالبان در افغانستان، فعالیت‌های تروریستی در پاکستان، به‌ویژه در ایالت خیبرپختونخوا (ایالت هم‌مرز با افغانستان)، افزایش یافت. دولت و نیروهای نظامی و امنیتی پاکستان  به‌دلیل چالش‎‌های سیاسی و اقتصادی، در مقطع کنونی قادر نیستند با تهدید تی‌تی‌پی و گروه‌های متحد آن مقابله کنند. اسلام‌آباد مدعی است که رهبران و فرماندهان تی‌تی‌پی در قلمرو افغانستان حضور دارند و حمله‌های آنان در پاکستان، از قرارگاه‌هایی در آن نواحی برنامه‌ریزی و عملی می‌‌شود، اما طالبان این اتهامات را رد می‌کنند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) از گروه‌های متحد طالبان در جریان جنگ با حکومت پیشین افغانستان و متحدان غربی آن بود. سال‌های متوالی، جنگجویان تی‌تی‌پی دوشادوش جنگجویان طالبان در افغانستان جنگیدند و پس از خروج نیروهای آمریکا و منحل شدن ارتش پیشین افغانستان، به بخشی از تسلیحات پیشرفته آمریکایی به مثابه «غنایم جنگی» دست یافتند. 

در پی سرنگونی حکومت جمهوری افغانستان در اوت ۲۰۲۱ حکومت پاکستان امیدوار بود که طالبان افغان با استفاده از نفوذی که روی تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) دارند، آن‌ها را متقاعد کنند که دست از جنگ بردارند. چند دور گفت‌وگو میان حکومت پاکستان و تی‌تی‌پی به میزبانی حکومت طالبان در افغانستان انجام شد تا اینکه دو طرف برسر آتش‌بس چند ماهه توافق کردند. اما آتش‌بس در نوامبر ۲۰۲۲ شکسته شد و تی‌تی‌پی به نیروهایش دستور داد که حمله‌هایشان را در پاکستان ازسرگیرند. از آن زمان تاکنون، تی‌تی‌پی توانایی‌های ارتش و استخبارات (اطلاعات) پاکستان برای مهار حملاتش را به چالش کشیده است. ناامنی در پاکستان  روزبه‌روز بیشتر می‌شود.     

تحریک طالبان پاکستانی را چند گروه شبه‌نظامی در سال ۲۰۰۷ تشکیل دادند و رهبر کنونی آن نورولی محسود است. تی‌تی‌پی مسئولیت خونین‌ترین حملات تروریستی در پاکستان را به عهده گرفته است. این گروه در سال ۲۰۱۴ به یک مدرسه تحت حمایت ارتش در شهر پیشاور حمله کرد که در آن، ۱۵۰ نفر از جمله ۱۳۱ دانش‌آموز کشته شدند. پس از این حمله، ارتش پاکستان عملیات گسترده‌ای علیه مواضع تی‌تی‌پی راه‌اندازی کرد و این باعث شد جنگجویان تی‌تی‌پی به مناطق نزدیک مرز با افغانستان فرار کنند. 

بیشتر از جهان