تورم سالانه ایران در دی‌ماه به ۴۳.۶ درصد رسید

دولت با کسری بودجه و تورم نقطه به نقطه ۳۸.۵ درصدی به استقبال سال جدید می‌رود

بازار تهران، دی‌ماه ۱۴۰۲- ATTA KENARE/ AFP

مرکز آمار ایران در گزارش ماهانه خود از نرخ تورم دی‌ماه ۱۴۰۲ اعلام کرد که تورم در این ماه رشد ۲.۶ درصدی را تجربه کرده است. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، تورم نقطه به نقطه خانوارهای ایرانی در دی‌ماه، ۳۸.۵ درصد بوده است.

این بدان معناست که خانواده‌های ایرانی به‌طور میانگین ۳۸.۵ درصد بیشتر از دی‌ماه سال قبل برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. نرخ تورم سالانه نیز برای خانوار ایرانی در دی ۱۴۰۲، به ۴۳.۶ درصد رسیده است.

نرخ تورم سالانه از ابتدای سال جاری در حدود ۴۰ درصد باقی مانده است. با این حال، پیش‌بینی‌ها در مورد نرخ تورم در سال آینده حاکی از آن است که روند افزایشی نرخ تورم ادامه خواهد یافت. کارشناسان علت اصلی نرخ بالای تورم را نرخ بالای کسری بودجه دولت می‌دانند. به گفته کارشناسان اقتصادی، ریشه کسری بودجه نیز ردیف‌های بودجه و هزینه‌هایی است که دولت خرج نهادهای عقیدتی و افراد و گروه‌های بانفوذ می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی، با تایید این تحلیل معتقد است که عده‌ای از این هزینه‌تراشی‌های دولت سود بالایی به دست می‌آورند و به همین علت این شرایط ادامه‌ دارد. این کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با روزنامه تجارت گفت: «این شرایط در دورانی که درآمد‌های نفتی بالا بود، چندان بازتابی نداشت، اما اکنون که درآمد‌های نفتی بالایی نداریم و دولت هم نمی‌خواهد یا نمی‌تواند این ردیف‌های اضافی برداشت را حذف کند، به کسری بودجه تبدیل می‌شود که نتیجه‌ای جز افزایش نقدینگی و کسری بودجه ندارد. بنابراین علت تورم این فرایندی است که گفتم، نه افزایش دستمزدها. در حال حاضر، بودجه‌ها، برنامه‌ها و سیاست‌های دولت، انفعالی است نه فعال.»

او معتقد است دولت با کسری بودجه ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار میلیاردی مواجه است و با توجه به اینکه در مهار تحریم‌ها نیز توفیقی به دست نیاورده، شرایط سختی دارد.

همواره با نزدیک شدن به پایان سال شمسی احتمال افزایش نرخ دلار نیز وجود دارد تا دولت بتواند بخشی از کسری بودجه خود را از این طریق تامین کند. روند افزایشی قیمت اجناس نیز در بهمن‌ماه ادامه یافته است.

چندی پیش مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی خواستار افزایش قیمت مرغ شد و اعلام کرد قیمت مرغ زنده در مرغداری باید حدود ۶۴هزار تومان باشد که با این حساب، قیمت مرغ گرم ۸۵ هزار تومان می‌شود. او معتقد است قیمت ۷۸ هزار تومانی مرغ به تولید آسیب می‌زند و تولیدکننده‌ نمی‌تواند دوام بیاورد. رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران نیز از نرخ انواع میوه و صیفی در هفته نخست بهمن خبر داد و گفت در این مدت قیمت هر کیلوگرم موز دوباره افزایش یافته است.

بر اساس نرخ‌نامه جدید میدان میوه و تره‌بار تهران، قیمت هر کیلوگرم موز اکوادور بین ۶۲ تا ۷۰ هزار تومان، موز فیلیپین بین ۴۵ تا ۶۲ هزار تومان، موز هندی بین ۴۲ تا ۵۷ هزار تومان و هر کارتن آناناس (۶تایی) بین ۹۰۰ هزار تا یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان است. روند افزایشی قیمت خودرو نیز کماکان ادامه دارد و دارو و شیر خشک همچنان با کمبود و گرانی در آخرین هفته‌های زمستان مواجه‌اند.

بیشتر از اقتصاد