آغاز نشست پاریس برای توقف جنگ اسرائیل و حماس

رئیس سیا، مقا‌های ارشد مصر، قطر و اسرائیل با حضور مقام‌های فرانسوی برای آتش‌بس در غزه گفت‌وگو کردند

 یک مرد فلسطینی در حال گفت‌وگو با یکی از نیروهای نظامی اسرائیل‌ــ HAZEM BADER / AFP

ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، روز یکشنبه در حاشیه نشست پاریس با مقام‌های ارشد مصر، قطر و اسرائیل گفت‌وگو کرد. مقام‌های فرانسوی و شرکت‌کنندگان در این نشست به دنبال یافتن راه‌حلی برای دستیابی به آتش‌بس در غزه و پایان دادن به درگیری‌ها میان حماس و اسرائیل‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اسرائیل اواخر روز یکشنبه اعلام کرد که مذاکرات در پاریس با حضور روسای سازمان اطلاعاتی موساد و سازمان امنیت اسرائیل (شاباک) «سازنده» بوده است. با این حال دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، خاطرنشان کرد که هنوز شکاف‌های جدی وجود دارد که طرف‌های مذاکره‌کننده سر آن‌ها توافق نکرده‌اند و در نتیجه، بحث و گفت‌وگو در مورد آن‌ها ادامه خواهد یافت.

یک منبع امنیتی پیش از این در روز جمعه به خبرگزاری فرانسه اعلام کرده بود که ویلیام برنز، رئیس سیا، در روزهای آینده با همتایانش از اسرائیل و مصر و همچنین نخست‌وزیر قطر دیدار خواهند کرد. این منبع هفته گذشته این خبر واشنگتن‌پست را که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، ویلیام برنز را برای مذاکره به منظور آزادی گروگان‌های اسرائیلی در دست حماس و آتش‌بس فوری در منطقه فرستاده است، تایید کرده بود.

نیویورک‌تایمز نیز روز شنبه اعلام کرد که مذاکره‌کنندگان به رهبری آمریکا به توافقی نزدیک می‌شوند که بر اساس آن اسرائیل در ازای آزادی بیش از ۱۰۰ گروگان، جنگ در غزه را به مدت حدود دو ماه متوقف می‌کند. در این خبر به نقل از مقام‌های آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، گفته شد که مذاکره‌کنندگان پیش‌نویس توافقی را تهیه کرده‌اند که روز یکشنبه در پاریس در مورد آن مذاکره خواهد شد.

کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز جمعه درباره تلاش‌ها برای آزادی گروگان‌ها با امیر قطر گفت‌وگو کرده است، اما بعید به نظر می‌رسد که این گفت‌وگو به تحولاتی قریب‌الوقوع منجر شود. قطر پس از میانجی‌گری برای آزادی گروگان‌ها در ماه نوامبر، در مذاکرات اخیر نیز نقشی کلیدی ایفا می‌کند.

بر اساس آمار رسمی خبرگزاری فرانسه، حمله حماس در هفتم اکتبر به اسرائیل به کشته شدن حدود یک هزار و ۱۴۰ نفر که اکثر آن‌ها غیرنظامی بودند، منجر شد. نیروهای حماس همچنین حدود ۲۵۰ نفر را به گروگان گرفتند و با خود بردند که اسرائیل می‌گوید حدود ۱۳۲ نفر از آن‌ها، از جمله اجساد حداقل ۲۸ گروگان کشته‌شده، در غزه مانده‌‌ است. به گفته وزارت بهداشت در منطقه تحت کنترل حماس، طی حمله نظامی اسرائیل به غزه پس از حمله هفتم اکتبر، دست‌کم ۲۶ هزار و ۴۲۲ نفر که بیشتر آن‌ها غیرنظامی بودند، کشته شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان با نشست پاریس، صدها نفر از اعضای جامعه شهرک‌نشینان اسرائیلی روز یکشنبه برای برگزاری همایشی در اورشلیم گرد هم آمدند و از دولت اسرائیل خواستند شهرک‌ها در غزه و بخش شمالی کرانه باختری را بازسازی کند. این همایش را سازمان راست‌گرای نهالا که از گسترش شهرک‌سازی یهودیان در سرزمین‌هایی از جمله کرانه باختری حمایت می‌کند، سازماندهی کرده بود.

به گزارش رویترز، اسرائیل در سال ۲۰۰۵ و پس از ۳۸ سال حضور در این منطقه، ارتش و شهرک‌نشینان‌ها را از غزه خارج کرد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، ادعا می‌کند که اسرائیل قصد ندارد دوباره به صورت دائمی در غزه حضور داشته باشد؛ با این حال تاکید کرده است که اسرائیل کنترل امنیتی‌ بر این منطقه را تا مدتی نامعلوم حفظ خواهد کرد.

با وجود این سخنان نخست‌وزیر اسرائیل، اهداف بلندمدت اسرائیل در غزه چندان شفاف نیست و کشورهایی از جمله ایالات متحده تاکید کرده‌اند که غزه را باید فلسطینی‌ها اداره کنند.

از سوی دیگر، وزارت بهداشت غزه روز یکشنبه هشدار داد در حالی که درگیری‌ها در سراسر منطقه فلسطینی تحت محاصره ادامه دارد، تاسیسات پزشکی در خان یونس، شهر جنوبی غزه که اکنون به کانون حملات اسرائیل تبدیل شده، در خطر فروپاشی است.

به گزارش رویترز، آخرین درگیری‌ها در این منطقه در حالی رخ می‌دهد که مقام‌های سازمان ملل و گروه‌های امدادی از کشورها خواسته‌اند تا در تصمیمشان برای توقف کمک‌های مالی به سازمان پناهندگان سازمان ملل برای فلسطینیان (UNRWA)، که منبع حیاتی کمک در غزه است، تجدیدنظر کنند. پس از ادعاهای اسرائیل مبنی بر دست داشتن ده‌ها تن از کارکنان این سازمان در حملات هفتم اکتبر حماس به اسرائیل، حداقل ۹ کشور کمک‌های مالی به این سازمان را متوقف کرده‌اند.

بیشتر از جهان