خامنه‌ای وضعیت نامناسب کسب‌وکار در ایران را به‌دلیل عمل نکردن به تذکراتش دانست

رهبر جمهوری اسلامی در سخنانی تکراری اعلام کرد که لازم است دولت موانع پیش‌ روی تولیدکنندگان را برطرف کند

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز سه‌شنبه دهم بهمن، با حضور در جمعی که فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان معرفی شدند، تاکید کرد که اگر دولت به تذکراتش عمل می‌کرد، اکنون وضعیت فضای کسب و کار بهتر می‌بود.

به گزارش پایگاه خبری خامنه‌ای، او با تاکید بر اینکه «مهم‌ترین وظیفه دولت بهبود فضای کسب و کار و برطرف کردن موانع آن است»، افزود: «ابراز نارضایتی برخی تولیدکنندگان نشان‌دهنده عمل نکردن دولت به تذکراتی است که سال گذشته در چنین دیداری خطاب به دولتمردان بیان شده بود.»

رهبر جمهوری اسلامی با ادعای اینکه بنگاه‌های بزرگ تولیدیِ بخش خصوصی رشد چشمگیری یافته‌اند، به «مسائل محدودکننده‌ای مانند تحریم‌ها و کم‌کاری برخی دولت‌های گذشته» اشاره کرد و افزود: «تلاش و پیشرفت بخش خصوصی با وجود چنین موانعی، انسان را امیدوار می‌کند که این بخش قادر است ایران را به رشد مطلوب برنامه پنج‌ساله هفتم یعنی رشد ۸ درصد برساند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در عین حال، ناترازی در مسائلی مانند آب، سوخت، برق و عرصه‌های دیگر را مانع کارهای بزرگ خواند و خواستار نظارت دولت برای حمایت از بخش خصوصی شد.

برخی سوءاستفاده‌ها در اجرای سیاست‌های اصلی ۴۴، نمونه‌ای از مشکلاتی بود که خامنه‌ای به آن اشاره و تاکید کرد: «در روند اجرای سیاست‌های اصل ۴۴، کارهای بی‌قاعده‌ای انجام شد که هم به بنگاه‌ها، هم به کشور و هم به مردم ضربه زد.»

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه گفته‌هایش وانمود کرد که منتقد اعطای منابع به «شرکت‌های خاص و زرنگ» است و افزود: «محدودیت ایجادشده در منابع تخصیصی بانک‌ها به فعالان تولیدی، نباید متوجه بنگاه‌های کوچک و متوسط شود؛ نه اینکه همین منابع محدود هم به شرکت‌های دولتی یا شرکت‌های خاص و زرنگ با ارتباطات گسترده داده شود که مدیریت اصلی حل این مشکل با بانک مرکزی است.»

او که تلاش می‌کرد مسئولیت وضعیت نامناسب فضای کسب و کار را بر گردن نهادهای مختلف بیندازد، تاکید کرد: «برخی موانع بهبود فضای کسب و کار هم مربوط به بیرون دولت از جمله دستگاه قضایی یا قوای مسلح است. سران قوا اینگونه موانع را حل و فصل کنند و اگر به هر دلیلی نشد، به رهبری منتقل کنند.»

خامنه‌ای در اظهارات تازه‌اش اعتراف کرد که تحریم‌ها به اقتصاد ایران ضربه زده است و در عین حال مدعی شد که پیشرفت‌های علمی از جمله در بخش فضایی و پرتاب ماهواره ناشی از تحریم‌ها و محدودیت‌ها است.

اظهار امیدواری رهبر جمهوری اسلامی درباره بهبود وضعیت اقتصادی و فضای تولید، درست در روزی انجام شد که احتمال اقدام نظامی آمریکا علیه ایران نرخ دلار را به ۶۰ هزار تومان رساند.

شیب صعودی نرخ انواع ارز در ایران از حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل آغاز شد ولی در هفته‌های اخیر، به‌دلیل افزایش سطح تنش‌ها در دریای سرخ و حمله‌های هوایی سپاه پاسداران به اهدافی در کشورهای همسایه، سرعت بیشتری پیدا کرد. در همین حال، تلاطم در بازار طلا نیز همچنان ادامه دارد و قیمت‌ها مدام در نوسان‌اند.

جمشید اسدی، اقتصاد‌دان، درباره سقوط آزاد ارزش ریال در برابر دلار و افزایش دائمی قیمت ارزهای خارجی در بازار ایران، به ایندیپندنت فارسی گفت: «اقتصاد فروپاشیده کشور عامل این نابسامانی است و تنش‌های سیاسی و ناآرامی‌ها در خاورمیانه صرفا یک عامل جانبی در این ماجرا است».

این پژوهشگر و استاد دانشگاه در پاریس، درباره سیر صعودی قیمت دلار و حد و مرز آن افزود: «این روندی ادامه‌دار است و شرایط به مراتب بحرانی‌تری برای اقتصاد و معیشت مردم در پیش است.»

او همچنین تاکید کرد که هجوم مردم برای خرید ارز، به معنای کوچ سرمایه‌گذاری شهروندان داخل کشور و خارج شدن پول آن‌ها از چرخه اقتصادی ایران است.