هشدار لندن در مورد حملات تروریستی در ماه رمضان در افغانستان؛ «شهروندان بریتانیایی از سفر بپرهیزند»

بریتانیا: فرودگاه بین‌المللی کابل معیارهای ایمنی هوانوردی بین‌المللی را ندارد

وزارت خارجه بریتانیا در اطلاعیه‌ای که روز شنبه ۱۴ بهمن (۳ فوریه) به‌روز‌رسانی شد، بار دیگر از شهروندانش خواست که به‌دلیل تهدیدهای امنیتی از سفر به افغانستان بپرهیزند.

دفتر امور خارجه، مشترک‌المنافع و توسعه (FCDO) بریتانیا در این اطلاعیه نوشته است: «اطلاعات جدید نشان می‌دهد که فرودگاه بین‌المللی کابل با معیارهای ایمنی بین‌المللی مطابقت ندارد.»

این دفتر با تاکید نوشت: «ما خودداری از هرگونه سفر به افغانستان را توصیه می‌کنیم. شما نباید به افغانستان سفر کنید.»

در این اطلاعیه به وضعیت بد امنیتی در افغانستان اشاره شده و آمده است: «تروریست‌ها به احتمال زیاد سعی در انجام حملات در افغانستان دارند.» این اطلاعیه درباره تشدید حملات تروریستی در ماه رمضان هشدار داده و نوشته است: «خطر حملات تروریستی در داخل یا اطراف اماکن مذهبی و در طول مراسم و جشن‌های مذهبی مانند ماه رمضان وجود دارد.»

دفتر امور خارجه تاکید کرده که وضعیت امنیتی در افغانستان «بی‌ثبات» است و خطر حملات تروریستی به‌طور گسترده و مداوم در سراسر این کشور به‌ویژه در اطراف فرودگاه‌ها وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان (سی‌گار) در گزارشی که به‌تازگی به کنگره آمریکا ارائه کرده است، گفته رهبر گروه القاعده به احتمال زیاد در افغانستان مستقر است. این گزارش تاکید می‌کند که رهبر القاعده از ماه اکتبر تاکنون سه بیانیه صادر کرده و از گروهش خواسته است که اماکن متعلق به آمریکا، اروپا و اسرائیل را در هر منطقه‌ای که دسترسی دارند هدف قرار دهند. گزارش شورای امنیت سازمان ملل که افزایش فعالیت شبکه القاعده در دو سال اخیر در افغانستان را تایید می‌کند، گزارش سی‌گار را تقویت کرد.

در همین حال، اطلاعیه وزارت خارجه بریتانیا همچنین درباره نبود امنیت در شاهراه‌ها و گذرگاه‌های مرزی زمینی افغانستان هشدار داده و گفته است که خطر بازداشت اتباع بریتانیایی در این کشور وجود دارد. در این اطلاعیه آمده که ممکن است دولت بریتانیا از بسیاری از بازداشت‌ها مطلع نشود، زیرا گروگان‌ها نمی‌توانند با نزدیکان خود تماس بگیرند و نیز امکان دسترسی به خدمات کنسولی نیز برای آنان آسان نیست.

در این اطلاعیه گفته شده که «سفر در سراسر افغانستان بسیار خطرناک است» و اتباع بریتانیایی اگر به افغانستان سفر می‌کنند باید به‌طور جدی از حضور در تجمعات و رویدادهای عمومی از جمله مراسم مذهبی خودداری کنند.

این هشدار در حالی منتشر شده است که طالبان مدعی‌اند امنیت را در سراسر افغانستان به‌طور کامل تامین و گروه داعش را نیز سرکوب کرده‌اند. با وجود این ادعا، شاخه خراسان گروه داعش در کمتر از سه ماه گذشته حداقل چهار حمله تروریستی را در مناطق هزاره و شیعه‌نشین افغانستان انجام داده است.

این اطلاعیه همچنین از نبود دسترسی به خدمات کنسولی برای شهروندان بریتانیا در داخل افغانستان خبر داده و گفته است در حال حاضرهیچ مقام کنسولی بریتانیا در افغانستان حضور ندارد و «توانایی ما برای ارائه کمک‌های کنسولی به‌شدت محدود است و نمی توان آن را در داخل افغانستان انجام داد.»

بریتانیا هم‌زمان با خروج نیروهای نظامی خارجی از افغانستان، سفارت و کنسولگری‌هایش را در این کشور تعطیل و همه کارکنانش را از کشور خارج کرد. این کشور در دو سال گذشته پس از سلطه طالبان بر افغانستان، سفارتش را به قطر منتقل کرد و مانند آمریکا ماموریت سیاسی‌اش در افغانستان را از قطر اداره می‌کند.

بیشتر از جهان