هزاران توییت با تصاویر مهران سماک؛ مردم ایران این تیم را دوست ندارند

مهدی طارمی و امیر قلعه‌نویی پس از پایان بازی با ژاپن، در تماسی تلفنی با ابراهیم رئیسی خوش‌وبش کردند

دیدار اعضای تیم فوتبال ایران با فرمانده سپاه پاسداران و رئيس‌جمهوری ایران، پاییز ۱۴۰۱ و  پاییز ۱۴۰۲‌- رسانه‌های اجتماعی

تیم فوتبال ایران شامگاه شنبه ۱۴ بهمن، برای اولین‌ بار در تاریخ جام ملت‌های آسیا، موفق شد ژاپن، بهترین تیم آسیایی در رده‌بندی  فیفا، را شکست دهد و به نیمه‌نهایی این مسابقات برسد؛ بردی که از نگاه بسیاری از کارشناسان و هواداران فوتبال در قاره کهن دور از انتظار بود و نقطه عطفی در تاریخ فوتبال ایران محسوب می‌شود، اما برای بسیاری از شهروندان ساکن ایران اهمیت چندانی نداشت.

بررسی‌های ایندیپندنت فارسی نشان می‌دهد که از زمانی که داور چینی سوت پایان مسابقه را زد تا ظهر روز یکشنبه، بیش از ۵۰۰ هزار شهروند ایرانی در شبکه ایکس (توییتر)، اینستاگرام و تلگرام با بازنشر تصاویری از دیدار بازیکنان و مربیان تیم فوتبال ایران با حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، که پیش از عزیمت به قطر صورت گرفت، یا انتشار تصاویری از تعظیم بازیکنان این تیم مقابل ابراهیم رئیسی در مراسمی که سال گذشته در بحبوحه کشتار شهروندان معترض و پیش از سفر به مسابقات جام جهانی رخ داد، اعلام کردند که این تیم «تیم ملی ایران» نیست و بردهای «تیم فوتبال جمهوری اسلامی» برایشان اهمیتی ندارد.

همچنین، بسیاری از شهروندان ایرانی با انتشار تصاویر مهران سماک، جوان معترض اهل بندرانزلی، یادآوری کردند که او سال گذشته فقط به جرم خوشحالی از باخت تیم فوتبال ایران مقابل آمریکا در جام جهانی قطر، به‌ضرب گلوله ماموران سرکوبگر نظام کشته شد و در نتیجه، خوشحالی از این برد به‌معنای «همراهی با قاتلان مهران سماک و دیگر جوانان معترض و کشته‌شده» خواهد بود.

از طرفی، مهرشاد سماک، برادر مهران سماک، در واکنش به این موضوع، در بخش روایتگر صفحه اینستاگرامش نوشت: «برای من نه بردشون نه باختشون هیچ معنایی نداره. فقط یه‌ چیزی همش توی فکرمه؛ سال گذشته، همین بازیکن‌های بی‌غیرت یک‌ بار شد کنار ما مردم باشن؟ یک‌ بار شد از هزاران کشته‌ای که برای راحت زندگی کردن و آزادی ما کشته شدن، برای نیکا، یلدا، حمیدرضا، بهنام، عرفان، محمدمهدی کرمی و... استوری بذارن؟ نه، چون براشون مهم نیست.»

آیدا شاکرمی، خواهر نیکا شاکرمی، نوجوان ۱۶ ساله‌ای که در روزهای آغازین اعتراض‌های ۱۴۰۱ به‌دست ماموران جمهوری اسلامی کشته شد، در واکنش به تمجیدهای یکی از خبرنگاران ورزشی خارج از کشور از قلعه‌نویی و شاگردانش، در صفحه اینستاگرامش نوشت: «تصوری که از ایران و مردم ایران دارید رو خودتون هم نمی‌تونید درست تعریف کنید، وگرنه تکلیف و مسئولیتتون در برابر این نماد حکومت جمهوری اسلامی، تیم فوتبال جمهوری اسلامی و هوادارانش واضحه. هنوز عده‌ای هستن که برای تشخیص سمت درست تاریخ، کورن یا اهمیتش رو درک نمی‌کنن. ولی مردمی که خون دادن و مردمی که شرف دارن یادشون نمیره کجا وایسن.»

شهروندان ایرانی شرکت‌کننده در اعتراض‌های خیابانی گسترده و خیزش سراسری سال گذشته علیه جمهوری اسلامی، هم‌زمان با افزایش سرکوب و کشتار وسیع معترضان در شهرهای مختلف، از اعضای تیم فوتبال ایران انتظار داشتند تا در همراهی با این خیزش ملی و احترام به خانواده‌های کشته‌شدگان، به‌صورت نمادین از آن‌ها یاد کنند یا از ابراز شادمانی بپرهیزند، زیرا بارها دیده شده است که بازیکنان فوتبال دیگر تیم‌های ملی و باشگاهی جهان نیز پس از وقوع حادثه‌ای دردناک برای هموطنانشان، با نمایش نوشته‌هایی روی لباس‌ ورزشی یا سکوت و عدم خوشحالی پس از به ثمر رسیدن گل، همدردی‌شان با مصیبت‌دیدگان را نشان داده‌اند.

حتی شجاع خلیل‌زاده، مدافع تیم فوتبال ایران، نیز در اولین مسابقه در جام ملت‌های آسیا و پس از گلزنی به فلسطین، در همدردی با ساکنان غزه از بروز شادمانی خودداری کرد؛ اما نه او و نه سایر بازیکنان و اعضای کادر فنی تیم فوتبال ایران، چه در مسابقات جام جهانی و چه در جام ملت‌های اخیر که هردو به میزبانی قطر برگزار شد، هیچ‌گونه همدردی با شهروندان آسیب‌دیده و اعضای خانواده کشته‌شدگان خیزش سراسری نداشتند و حتی بارها در دیدار با مقام‌های ارشد امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی، ضمن تعریف و تمجید از آنان، خواسته‌های مادی خود را ارائه کردند و عکس یادگاری گرفتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیدار جمعی بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران با ابراهیم رئیسی و انتشار تصاویری از تعظیم برخی بازیکنان مقابل رئیس دولت پیش از اعزام به مسابقات جام جهانی و هم‌زمان با کشتار معترضان در خیابان‌های ایران رخ داد، دیداری که باعث شد یحیی گل‌محمدی، سرمربی وقت باشگاه پرسپولیس، به آن واکنش نشان دهد و در صفحه اینستاگرامش بنویسد:‌ «برای بازیکنان تیم ملی، این بهترین فرصت بود که مردم داغدیده و مظلوم ایران رو به گوش مسئولین برسونن، ولی... توی درس معرفت نمی‌شه بیشتر از صفر به شما داد.»

اما آخرین نمونه از این نوع رفتارها که در تضاد کامل با اهداف معترضان ایرانی است، به تماس تلفنی امیر قلعه‌نویی و مهدی طارمی با ابراهیم رئیسی، لحظاتی پس از پایان دیدار ایران و ژاپن، مربوط می‌شود که بر اساس گزارش رسانه‌های داخل ایران، طرفین در این تماس به خوش‌وبش و تمجدید از یکدیگر پرداختند.

از سوی دیگر، علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان تیم ملی ایران، پس از پایان بازی و مقابل خبرنگاران، اعلام کرد به اطرافیانش قول داده است تا روز «۲۲ بهمن» با جام قهرمانی به ایران بازگردد. این در حالی است که مسابقه فینال جام ملت‌ها عصر ۲۱ بهمن برگزار می‌شود و در صورت حضور ایران در فینال، طبق برنامه کاروان، این تیم باید شامگاه ۲۱ بهمن در تهران باشد؛ اما این‌طور به نظر می‌رسد که بیرانوند علاقه دارد تا روز ۲۲ بهمن و هم‌زمان با جشن سالگرد انقلاب اسلامی به ایران بازگردد و جام قهرمانی را در مراسم حکومتی جمهوری اسلامی بالای سر ببرد.

کاروان تیم ملی ایران پیش از سفر اخیر به قطر برای حضور در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا نیز در دیدار با حسین سلامی، پای سخنان فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نشسته بودند. همچنین، مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران، در این مراسم پیراهن شماره ۱۲ تیم را به حسین سلامی تقدیم کرد و گفت: «بازیکنان تیم ملی با سردار سلامی درددل‌های دوستانه‌ای داشتند.»

این سلسله رفتارها ابتدا باعث شد هزاران نفر از شهروندان ساکن ایران پس از حذف این تیم از مرحله مقدماتی جام جهانی در پاییز سال گذشته، در خیابان‌های ایران به جشن و پایکوبی بپردازند و اکنون نیز پس از خوشحالی حکومتی‌ها از برد مقابل ژاپن، خشم و نفرت خود از بازیکنان و سایر اعضای تیمی که آن را «تیم جمهوری اسلامی» می‌خوانند، نشان دهند.

در همین رابطه یکی از کاربران ایرانی شبکه ایکس (توییتر) نوشته است: «جهنم می‌تواند زیستن با آدم‌هایی باشد که نفرت عمیقی از جمهوری اسلامی و متعلقاتش ندارند؛ آن‌ها که مدام موقعیتشان را از یاد می‌برند.»

بیشتر از فوتبال