جمهوری اسلامی تحریم‌ها را در قلب لندن دور می‌زند

شرکت بازرگانی پتروشیمی با استفاده از شرکت‌های صوری از طریق بانک‌های لویدز و سانتندر به فعالیت‌های مالی‌اش ادامه می‌دهد

رهگذری از مقابل شعبه بانک لویدز در لندن عبور می‌کند، ۲۴ فوریه ۲۰۲۱‌ــTolga Akmen / AFP

جمهوری اسلامی در چارچوب برنامه گسترده دور زدن تحریم‌ها که با حمایت سرویس‌های اطلاعاتی در تهران انجام می‌شود، از دو بانک بزرگ بریتانیا استفاده کرده است تا به‌صورت پنهانی پول به سراسر جهان منتقل کند.

فایننشال تایمز در گزارشی می‌نویسد بر اساس مدارکی که این نشریه مشاهده کرده است بانک‌های لویدز و سانتندر برای شرکت‌های صوری بریتانیایی حساب باز کرده‌اند که دفترشان در نزدیکی کاخ باکینگهام قرار داشت اما در اصل به یک شرکت پتروشیمی ایرانی تحت تحریم تعلق داشتند.

شرکت بازرگانی پتروشیمی که زیر نظر دولت است بخشی از شبکه‌ای بود که به گفته آمریکا، صدها میلیون دلار برای نیروی قدس سپاه تهیه می‌کرد و از محل همکاری با سازمان‌های اطلاعاتی روسیه پول برای نیروهای شبه‌نظامی نیابتی جمهوری اسلامی به دست می‌آورد.   

هم شرکت بازرگانی پتروشیمی و هم شرکت بریتانیایی زیرمجموعه‌اش، پی‌سی‌سی یوکی (PCC UK)، از نوامبر ۲۰۱۸ تحت تحریم‌های آمریکا قرار داشته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدارک، ایمیل‌ها و سوابق حسابداری نشان می‌دهد که در این مدت شاخه بریتانیایی شرکت بازرگانی پتروشیمی با استفاده شبکه‌ای پیچیده از شرکت‌های صوری در بریتانیا و سایر کشورها، از دفتری در گراسونر گاردنز در بلگریویا به فعالیتش ادامه داده بود.

اطلاعات عملیات جمهوری اسلامی برای دور زدن تحریم‌ها در قلب لندن در حالی افشا می‌شود که آمریکا و بریتانیا در هفته جاری آنچه «شبکه ترورهای فراملی» می‌خوانند تحریم کردند. این شبکه زیر نظر وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی فعالان و مخالفان جمهوری اسلامی را هدف قرار می‌داد.

مدارکی که فایننشال تایمز بررسی کرده است نشان می‌دهد شرکت بازرگانی پتروشیمی از وقتی تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفت از شرکت‌هایی در بریتانیا استفاده کرده است تا مبالغی از شرکت‌های صوری ایرانی در چین دریافت کند، در حالی که هویت مالک واقعی شرکت پنهان شده بود.

یکی از این شرکت‌ها، موسوم به پیسکو یوکی (Pisco UK)، با آدرس خانه‌ای در ساری (Surrey) ثبت شده بود و از حسابی تجاری در بانک سانتندر بریتانیا استفاده می‌کرد.

بر اساس اسناد ثبت شرکت، پیسکو یوکی متعلق به یک شهروند بریتانیا به نام عبدالله سیاوش فهیمی بود. اما، اسناد داخلی، که برخی از آن‌ها را وب‌سایت ویکی‌ایران منتشر کرده است، نشان می‌دهد که پیسکو تحت کنترل و نظارت شرکت بازرگانی پتروشیمی قرار داشت و فهیمی توافقی امضا کرده بود تا مالکیت پیسکو از طرف شرکت بازرگانی پتروشیمی به‌ او سپرده شود.

بنا بر اسناد شرکت، فهیمی با استفاده از آدرس ایمیلی متعلق به شرکت بازرگانی پتروشیمی با مسئولان این شرکت در تهران در تماس بود. او از آوریل ۲۰۲۱ تا فوریه ۲۰۲۲ رئیس شرکت پی‌سی‌سی یوکی بود.

در سال ۲۰۲۱، از یک شرکت چینی به نام بلک تولیپ (Black Tulip) مبلغی پول به حساب پیسکو در بانک سانتندر منتقل شد، که اسناد و مدارک داخلی نشان می‌دهد که شرکت بازرگانی پتروشیمی مالکیت بلک تولیپ در چین را نیز به یکی از کارکنانش به امانت سپرده است.

دیگر شرکت صوری در بریتانیا «آریا اسوشیتس» است، که در بانک لویدز حساب دارد. مالکیت رسمی این شرکت به نام محمدعلی رجال است، که بر اساس ایمیل‌های داخلی، معاون مدیرعامل پی‌سی‌سی یوکی است و مرتب با مسئولان شرکت در تهران در تماس بوده است.

ایمیل‌ها نشان می‌دهد که در ژوییه ۲۰۲۱ یکی از مسئولان حسابداری شرکت بازرگانی پتروشیمی در تهران در مورد یک پرداخت مشخص از چین به رجال ایمیل زده و گفته بود: «لطفا شماره حساب امن را برای ما بفرستید. برای پرداخت.»

رجال از این مسئول حسابداری خواسته بود پول را به حساب آریا اسوشیتس در بانک لویدز واریز کنند و نوشته بود: «لطفا اطمینان حاصل شود که هیچ اشاره‌ای به شرکت بازرگانی پتروشیمی یا پی‌سی‌سی (یوکی) نشود.»

سایر مدارکی که فایننشال تایمز رویت کرده است نشان می‌دهد در حالی که شرکت بازرگانی پتروشیمی به فعالیت در بریتانیا ادامه داده است، برای تهیه تجهیزات با شرکتی ترکیه‌ای به نام ای‌اس‌بی (ASB) قرارداد بسته است. آمریکا سال گذشته شرکت ای‌اس‌بی را به‌دلیل همکاری با مقام‌های ارشد سپاه پاسداران تحریم کرد.

دفتر شرکت پی‌سی‌سی یوکی در بلگریویا همچنین نشانی ثبت‌شده برای امور بین‌المللی شرکت ملی نفت ایران است، بخشی از شرکت ملی نفت ایران که تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد و واشنگتن مدعی است تامین مالی مستقیم فعالیت‌های ارتش و سپاه پاسداران را بر عهده دارد.