حمایت سازمان همبستگی جهان اسلام از بیانیه عربستان سعودی و پیش‌شرط‌های عادی‌سازی روابط با اسرائیل

در بیانیه عربستان سعودی تاکید شده است: «تا هنگامی که کشور مستقل فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی بیت‌المقدس شرقی به ‏رسمیت شناخته نشود و تجاوز اسرائیل به نوار غزه متوقف نشود، هیچ‌گونه روابط دیپلماتیک با اسرائیل برقرار نخواهد شد.»‏

در پی صدور بیانیه قاطع و صریح عربستان سعودی درباره پیش‌شرط‌های عادی‌سازی روابط با اسرائیل، سازمان همبستگی جهان اسلام روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای ضمن دفاع از موضع‌ عربستان سعودی تاکید کرد که تجاوز اسرائیل به نوار غزه باید متوقف شود، همه نیروهای اشغالگر باید از غزه خارج شوند، و کشور مستقل فلسطین بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ و به‌ پایتختی بیت‌المقدس شرقی باید تشکیل شود.

وزارت خارجه عربستان سعودی در واکنش به موضع‌گیری روز گذشته برخی از مقام‌های ارشد آمریکا، در بامداد چهارشنبه ۷ فوریه (۱۸ بهمن‌) در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تا هنگامی که کشور مستقل فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ و به پایتختی بیت‌المقدس شرقی به رسمیت شناخته نشود و تجاوز اسرائیل به نوار غزه متوقف نشود، هیچ‌گونه روابط دیپلماتیک با اسرائیل برقرار نخواهد شد.»

ارتش اسرائيل در پایان جنگ شش‌ روزه ژوئن ۱۹۶۷ بخش‌های بزرگی از کرانه غربی رود اردن، شرق بیت‌المقدس (اورشلیم)، و بلندی‌های جولان را تصرف کرد. سازمان ملل متحد و بسیاری از کشورهای منطقه این اراضی را «سرزمین‌های اشغالی» می‌دانند.

بیانیه عربستان سعودی فقط یک روز پس از سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، به عربستان سعودی و دیدار با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، منتشر شد.

همچنین، بیانیه بامداد چهارشنبه وزارت خارجه عربستان سعودی پس از آن صادر شد که جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، گفت که کاخ سفید «بازخوردی مثبت» دریافت کرده است مبنی بر اینکه عربستان سعودی و اسرائیل مایل به ادامه گفت‌وگوها بر سر عادی‌سازی روابط‌اند.

پیش از این موضع‌گیری سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، خبرگزاری رویترز نیز روز سه‌شنبه به‌نقل از آنتونی بلینکن نوشت که شاهزاده محمد بن‌سلمان در دیدار با او گفته است که دولت عربستان سعودی همچنان علاقه زیادی دارد که روند «عادی‌سازی روابط با اسرائیل» پیش برود.

سازمان همبستگی جهان اسلام در بخش دیگری از بیانیه روز چهارشنبه‌اش تاکید کرده است که برقراری امنیت همه‌جانبه و عادلانه در منطقه و سراسر جهان مستلزم تامین حقوق برحق فلسطینی‌ها است.

سازمان همبستگی جهان اسلام همچنین از خواست و پیگیری‌های دولت عربستان سعودی در سطح بین‌المللی و در میان اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل برای تسریع ایجاد و به رسمیت شناخته شدن کشور مستقل فلسطین قدردانی کرده است.

بیشتر از جهان