نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان: نشست دوحه فرصت مهمی برای گفت‌وگو است

سازمان ملل متحد از طالبان خواسته است که در نشست دوحه شرکت کنند، اما طالبان تصمیم خود را اعلام نکرده‌اند

توماس نیکلسون، نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان، پنجشنبه ۱۹ بهمن (۸ فوریه) گفت به نشست سازمان ملل متحد در دوحه «خوشبین‌تر» است و امید دارد برای حل چالش افغانستان پیشرفتی حاصل شود. 

نیکلسون پس از پایان سفر چهار روزه‌اش به افغانستان، در یک کنفرانس مطبوعاتی حاضر شد و گفت با برخی از مقام‌های ارشد رژیم طالبان دیدار کرده است. 

او گفت: «تمرکز اصلی من در این سفر، دیدار با مقام‌های فعلی، سایر افغان‌ها و نمایندگی‌های دیپلماتیک بود. امیدوارم که انتظارات واقع‌بینانه‌ای از یک نشست سازنده در دوحه داشته باشیم و در این بخش آماده شویم.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیکلسون تاکید کرد که ارزیابی‌هایش درباره نشست دوحه را با مقام‌های طالبان و مقام‌های سیاسی افغان در میان گذاشته و معتقد است این نشست فرصت مهمی برای گفت‌وگو خواهد بود. 

او افزود: «گفت‌وگوهای معنادار درباره افغانستان (در دوحه) و نشان دادن آمادگی همه طرف‌ها برای مشارکت که سازمان ملل متحد مدیریت می‌کند، یک روند رو به جلو محسوب می‌شود.» 

او تاکید کرد که اتحادیه اروپا از ارزش‌ها و حکومت فراگیر در افغانستان دفاع می‌کند. 

حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، چهارشنبه ۱۸ بهمن از ملاقات با توماس نیکلسون و فریدون سینیرلی اوغلو، هماهنگ‌کننده دبیر کل سازمان ملل در امور افغانستان، در کابل خبر داد. در بیانیه دفتر حامد کرزی آمده است که او در این دیدارها درباره روند «تفاهم ملی برای تامین صلح و ثبات پایدار» در افغانستان صحبت کرده است. کرزی اظهار امیدواری کرد که نتایج نشست دوحه برای آینده افغانستان مثبت باشد. 

بازدید مقام‌های طالبان با رزا اوتنبایو، رئیس هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، در آستانه برگزاری نشست دوحه در روزهای ۱۸ و ۱۹ فوریه افزایش یافته است.  

مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان، روز پنجشنبه با رزا اوتنبایو در قصر سپیدار ملاقات کرد. در بیانیه طالبان آمده است که مولوی عبدالکبیر از یوناما خواست در نشست دوحه تحریم‌های جهان علیه افغانستان لغو شود. 

او ادعا کرد که تحریم‌های سازمان ملل متحد و جامعه جهانی علیه «امارت اسلامی» و مقام‌های آن «ناعادلانه» است. او گفت: «این تحریم‌ها سبب شده است تا تعامل با جهان، مذاکرات و تفاهم سیاسی متوقف شود.» 

سازمان ملل متحد از طالبان خواسته است که در نشست دوحه شرکت کنند، اما طالبان تصمیم خود را در‌این‌باره اعلام نکرده‌اند. 

طالبان تاکید دارند که با وجود یوناما، به انتصاب نماینده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان نیاز نیست. انتقادهایی به یوناما می‌شود مبنی بر اینکه نتوانسته است با فعالان سیاسی و مخالفان طالبان در خارج از افغانستان ارتباط  برقرار کند و ماموریتش فقط در داخل این کشور متمرکز بوده است.     

رژیم طالبان ۱۰ روز پیش نشستی با حضور نمایندگان کشورهای منطقه در کابل برگزار کرد و از آن‌ها خواست در نشست دوحه از جامعه جهانی بخواهند که با رژیم این گروه تعامل و همکاری کنند. نمایندگان کشورهای روسیه، چین، ایران، پاکستان، هند، ترکیه، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و اندونزی در این نشست حضور داشتند. 

بیشتر از جهان