شماری از فعالان صنفی فرهنگیان گیلان به دادگاه احضار شدند

وزارت آموزش‌وپرورش در جریان خیزش سراسری سال ۱۴۰۱، معلمان معترض را از طرح رتبه‌بندی محروم کرد

تصویر آرشیوی، تجمع اعتراضی فرهنگیان مریوان در دی‌ماه- شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان

در ادامه موج فشار و تهدید علیه فعالان صنفی از‌جمله معلمان در ایران، شماری از فرهنگیان استان گیلان به مراجع قضایی احضار شدند. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان روز جمعه ۲۰ بهمن ضمن تایید این خبر اعلام کرد که انوش عادلی، محمود صدیقی‌پور، عزیز قاسم‌پور، تیمور باقری کودکانی و طهماسب سهرابی، از اعضای هیئت‌مدیره کانون صنفی فرهنگیان گیلان، به شعبه سوم دادگاه انقلاب اسلامی رشت احضار شده‌اند.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی برای غلامرضا اکبرزاده باغبان، علی نهالی، محمدجواد سعیدی و جهانبخش لاجوردی، از فعالان صنفی فرهنگیان نیز احضاریه ارسال کرده است. بر مبنای گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، این ۹ فعال صنفی به «تمرد» و «اخلال در نظم عمومی از طریق برگزاری و شرکت در تجمعات عمومی» متهم شده‌اند و باید روز دوشنبه ۲۳ بهمن خود را به دادگاه انقلاب رشت معرفی کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احضاریه برای فعالان صنفی استان گیلان در حالی ارسال شد که سه تن از آنان، یعنی انوش عادلی، محمود صدیقی‌پور و عزیز قاسم‌زاده، اکنون در زندان‌ لاکان رشت محبوس‌اند و دوران محکومیت مربوط به پرونده پیشین خود را سپری می‌کنند.

فشار، تهدید، احضار و بازداشت فعالان صنفی معلمان در حالی ادامه می‌یابد که بیش از ۲۰ هزار طلبه جذب آموزش‌وپرورش شده‌اند و بابت تبلیغ ایدئولوژی جمهوری اسلامی در مدارس ایران از بودجه عمومی حقوق می‌گیرند.

استخدام طلاب در مدارس با همکاری حوزه‌های علمیه در قالب طرحی موسوم به «امین» ادامه دارد. ابوالقاسم دولابی، مشاور رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی، به‌تازگی اذعان کرد که طلاب حوزه‌های علمیه در ۲۵ هزار مدرسه ایران در قالب «طرح امین» حضور دارند و «در راستای ارتقای دین نقش ایفا می‌کنند».

جلال محمودزاده، نماینده اهل سنت مهاباد، اوایل آبان‌ امسال نیز در مجلس افشا کرد که در کمتر از پنج ماه بین ۱۵ تا ۲۰ هزار مدیر مدرسه به دلایل «سیاسی و عقیدتی» کنار گذاشته شدند. پیش از او نیز رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش‌وپرورش، اعتراف کرده بود که با شروع مسئولیت او در آموزش‌وپرورش، ۲۰ هزار مدیر مدرسه با هدف «ایجاد تحول در مدارس» تغییر کردند.

شورای صنفی تشکل‌های فرهنگیان ایران نیز کمتر از یک هفته قبل در کانال تلگرامی خود از حذف و تعلیق هزاران نفر از شرکت‌کنندگان در آزمون استخدامی وزارت آموزش‌وپرورش با دلایل «گزینشی و عقیدتی» خبر داد. بر مبنای این گزارش، داوطلبان طبق کد ۱۹ که شامل مواردی مانند «نماز قضا، حضور کمرنگ در نماز جماعت، نمازجمعه و راهپیمایی‌ها، حضور کمرنگ یا حضور نداشتن در انتخابات، انتشار مطالب سیاسی در فضای مجازی، مسائل مرتبط با حجاب و ضعف احکام» است، رد صلاحیت شدند.

پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی تهران و پیوستن شماری از دانش‌آموزان و معلمان به خیزش سراسری، آموزش‌وپرورش معلمان معترض را از طرح رتبه‌بندی محروم کرد. برخی از این معلمان و مدیران نیز در بیش از یک‌سال گذشته به بازنشستگی زودهنگام وادار شدند، برخی نیز احکام تعلیق و اخراج گرفتند. آموزش‌وپرورش نیز از تمدید قرارداد همکاری با برخی از آنان خودداری کرد. برخی نیز با اتهام‌های مبهم روانه زندان شدند.

در حال حاضر محمود ملاکی، جعفر ابراهیمی، مهدی فتحی، هاشم خواستار، رسول بداقی، اصغر امیرزادگان، ناهید شیرپیشه، زینب همرنگ، جواد لعل محمدی، ایرج رهنما و غلامرضا غلامی کندازی، از فعالان فرهنگی، در زندان محبوس‌اند.