کشف تونل‌های حماس در زیر نهاد سازمان ملل در غزه؛ آنروا: تحقیقات مستقل لازم است

وال‌استریت ژورنال: در بخشی از این تونل‌ها، ردیف‌هایی از سرورهای کامپیوتری حماس قرار داشت که مقامات این شبه‌نظامیان از آن‌ها به عنوان مرکز مخابراتی و اطلاعاتی استفاده می‌کردند

تاسیسات حماس در تونل‌های غزه - خبرگزاری فرانسه

ارتش اسرائیل روز شنبه از کشف شبکه تونلی به طول چند صد متر که بخشی از آن زیر ساختمان مرکزی آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (آنروا) در غزه قرار دارد، خبر داد.

اسرائيل ماه گذشته مدعی شده بود که چندین عضو این نهاد سازمان ملل متحد در حمله روز هفتم اکتبر حماس به اسرائیل نقش داشتند. در پی این ادعا، ایالات متحده به همراه بسیاری از کشورهای اروپایی تامین مالی این سازمان را تعلیق کردند. آنروا نیز اعلام کرد که تحقیقات داخلی را برای بررسی ادعای اسرائیل آغاز می‌کند.

به گزارش رویترز، مهندسان ارتش اسرائیل با هدف اثبات ادعای این کشور، خبرنگاران خارجی را برای بازدید به درون این تونل‌ها بردند.

به گزارش خبرنگار وال‌استریت ژورنال که به بازدید از این تونل‌ها رفته است، در بخشی از آن ردیف‌هایی از سرورهای کامپیوتری حماس قرار داشت که مقامات حماس از آن‌ها به عنوان مرکز مخابراتی و اطلاعاتی استفاده می‌کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته مقامات اسرائیلی، به نظر می‌رسد برق بخشی از این تونل‌ها که در زیر و نزدیکی مقر آنروا قرار دارند، از تاسیسات این نهاد سازمان ملل متحد تامین می‌شد.

مقامات اسرائیلی ادعا می‌کنند که افراد شاغل در آنروا از ساخت این تونل‌ها و یا دست‌کم افزایش مصرف برق این نهاد باخبر بوده‌اند.

آنروا در بیانیه‌ای اعلام کرد که گزارش‌ها مبنی بر وجود تونل‌ها در زیر ساختمان مرکزی این نهاد «نیازمند تحقیقات مستقل» است.

آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک افزود که «تخصص نظامی و امنیتی لازم و همچنین توانایی انجام بازرسی نظامی را از آن‌‌چه ممکن است زیر ساختمان این مجموعه وجود‌ داشته باشد»، ندارد.

سخنگوی آنروا اعلام کرد که این نهاد سازمان ملل متحد از استفاده حماس از برق تاسیسات آنروا، اطلاع نداشته است.

آنروا از ۱۲ اکتبر ساختمان خود را در شهر غزه تخیله کرده است. این سازمان همچنین اعلام کرد که اسرائیل هیچ‌گاه به طور رسمی در مورد وجود تاسیسات و تونل‌های حماس در زیر دفاتر این سازمان، به آن‌ها هشدار نداده است.
 

بیشتر از جهان