افزایش هشدارها به اسرائیل در حمله به رفح؛ بورل: به اسرائیل سلاح ندهید

نتانیاهو: اسرائیل گردان‌های ترور را در رفح آرام نخواهد گذاشت و این جنگ تا پیروزی کامل اسرائیل بر حماس ادامه خواهد داشت

با تشدید حمله‌های هوایی اسرائیل به رفح در دوشنبه ۱۲ فوریه (۲۳ بهمن)، به گزارش ان‌بی‌سی، جو بایدن، رئیس ‌جمهوری ایالات متحده، در گفت‌وگوهای خصوصی با خشم از نخست‌وزیر اسرائیل سخن می‌گوید.

به گزارش ان‌بی‌سی، بایدن به افراد معتمد گفته است که امتناع نخست‌وزیر اسرائیل از تغییر تاکتیک جنگ در غزه و موافقت با چارچوب عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی، او را  مایوس کرده است. این رسانه نوشته است که به نظر بایدن، عادی‌سازی روابط اسرائیل با عربستان سعودی در ازای حرکت به سمت تشکیل یک کشور فلسطینی، می‌توانست بردی برای تل‌آویو باشد و از اینکه نتانیاهو آن را رد کرده، متعجب است.

از سوی دیگر، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا،  نیز دوشنبه از متحدان اسرائیل و در درجه اول ایالات متحده خواست که از ارسال سلاح برای اسرائیل خودداری کنند، زیرا حمله‌های اسرائیل باعث کشته ‌شدن «افراد زیادی» در غزه شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بورل با اشاره به اظهارات جو بایدن که گفته بود اقدامات نظامی اسرائیل در غزه «بیش از حد» بوده است، گفت: «خب، اگر معتقدید که تعداد زیادی کشته می‌شوند، شاید باید سلاح کمتری برای آن‌ها [اسرائیل] فراهم کنید تا مانع کشته شدن تعداد زیادی از مردم شوید.»

بورل همچنین از اظهارات نتانیاهو مبنی بر اینکه باید بیش از یک میلیون فلسطینی از شهر رفح تخلیه شوند، انتقاد کرد.

دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا، نیز دوشنبه به سی‌ان‌ان گفت که اسرائیل باید پیش از حمله به رفح «صبر کند و بیندیشد». او با بیان به اینکه «بابت آنچه در رفح رخ می‌دهد بسیار نگرانیم»، افزود که اسرائیل چگونه می‌تواند با این همه غیرنظامی که در رفح پناه گرفته‌اند، به آنجا حمله کند.

کامرون همچنین گفت که بریتانیا خواستار توقف فوری عملیات اسرائیل در غزه است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فولکر ترک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، نیز دوشنبه چشم‌انداز تهاجم تمام‌عیار اسرائیل را به رفح در جنوب غزه «وحشتناک» دانست و افزود: «کاملا می‌توان تصور کرد که چه چیزی در پیش است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که انتقاد از اسرائیل در میان رهبران کشورهای غربی در حال افزایش است، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، دوشنبه در دیدار با مارک روته، نخست‌وزیر هلند، تاکید کرد که اسرائیل «گردان‌های ترور را در رفح آرام نخواهد گذاشت» و این جنگ تا «پیروزی کامل اسرائیل بر حماس» ادامه خواهد داشت. روته اوایل دوشنبه با انتشار یادداشتی در شبکه اجتماعی ایکس خواستار کاهش سریع و چشمگیر عملیات اسرائیل در غزه شده بود. او همچنین هشدار داد که عملیاتی گسترده در رفح «عواقب انسانی فاجعه‌بار» خواهد داشت، و خواستار آتش‌بس فوری شد که به تشکیل کشور فلسطین ختم شود.

از سوی دیگر، ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، دوشنبه با جو بایدن، رئیس‌ جمهوری ایالات متحده، در کاخ سفید دیدار کرد تا درباره بحران غزه و نگرانی‌ها از حمله اسرائیل به رفح گفت‌وگو کنند.

چه تعداد گروگان در دست حماس باقی مانده است؟

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ارتش اسرائیل در ساعات اولیه بامداد دوشنبه، ۱۲ فوریه، به رفح در جنوب نوار غزه حمله کرد و دو تن از گروگان‌هایی را نیز که هنوز در اختیار حماس‌اند، نجات داد. گمان می‌رود که حدود ۱۰۱ گروگان دیگر همچنان در غزه زنده باشند.

تاکنون ۱۱۲ گروگان از گروه ۲۵۳ نفری اولیه آزاد شده‌اند. در جریان آتش‌بس موقت هفت‌روزه در نوامبر گذشته، در مجموع ۱۰۵ گروگان اسرائیلی با فلسطینی‌های زندانی در اسرائیل مبادله شدند. پنج گروگان نیز پیش‌تر آزاد شده بودند، و دوشنبه نیز فرناندو سیمون مارمان ۶۰ ساله و لوئیس هار ۷۰ ساله آزاد شدند.

تاکنون ۳۳ کودک، ۴۹ زن و ۳۰ مرد آزاد شده‌اند. اسرائیل همچنین تاکنون جسد ۱۱ گروگانی را که در غزه کشته شدند، به اسرائیل بازگردانده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، از ۱۰۱ گروگانی که گمان می‌رود زنده باشند، ۹۱ نفر اسرائیلی یا دوتابعیتی، هشت نفر تایلندی، یک نفر نپالی و یک نفر فرانسوی-مکزیکی است.

مصر استحکامات نظامی در امتداد مرز با غزه را افزایش می‌دهد

با افزایش احتمال آغاز حمله زمینی اسرائیل به شهر رفح در جنوب غزه، دو مقاوم امنیتی مصر به سی‌ان‌ان گفتند که قاهره استحکامات نظامی را در امتداد مرز با غزه افزایش داده و به منزله «اقدامی پیشگیرانه»، نیروها و تجهیزات نظامی بیشتری در شمال صحرای سینا مستقر کرده است.

یک شاهد عینی به سی‌ان‌ان گفت که ایست‌های بازرسی منتهی به گذرگاه مرزی رفح در سمت مصر با سربازان بیشتری تقویت شده است و مناطق اطراف جاده اصلی برای استقرار تانک‌ها و ماشین‌آلات نظامی آماده می‌شود. بالگردهای نظامی مصری نیز در سه روز گذشته در سمت مصر در حال پرواز بوده‌اند.

بیشتر از جهان