سازمان ملل بازداشت‌ غیرقانونی زنان در افغانستان را بررسی می‌کند

طالبان زنان و دختران جوان را به اتهام بدحجابی بازداشت می‌کنند و پس از بازجویی زیر شکنجه، با پرداخت جریمه نقدی آنان را آزاد می‌کنند

حمله طالبان به یک اعتراض خیابانی زنان در کابل، اوت ۲۰۲۲‌ــ AFP

استیفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد، روز دوشنبه ۲۳ بهمن (۱۲ فوریه) در یک نشست خبری گفت که هیئت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) از اقدام‌های طالبان در بازداشت‌ خودسرانه زنان و دختران به اتهام رعایت نکردن حجاب اسلامی شدیدا نگران است.

دوجاریک افزود که یوناما در حال بررسی اتهام‌های مربوط به بازداشت‌‌های غیرقانونی و نیز بدرفتاری طالبان با زنان بازداشت‌شده است. او تصریح کرد: «به نظر می‌رسد اقلیت‌های مذهبی و قومی در افغانستان به طور نامتناسبی، تحت تاثیر سرکوب اخیر مقام‌های فعلی [طالبان] قرار گرفته‌اند.»

طالبان از اوایل ژانویه فرمان بازداشت زنان و دخترانی را که به باور این گروه، حجاب اسلامی را رعایت نمی‌کنند، صادر کرد. هرچند این فرمان عمومی بود، تاکنون بیشتر در کابل و مشخصا در مناطق هزاره‌نشین و تاجیک‌نشین اجرا شده‌ است؛ یعنی مناطقی که در آن‌ها، زنان با وجود محدودیت‌های طالبان، برای رفتن به مراکز آموزشی کوچک یا کار در بیمارستان‌ها و مراجعه به مراکز درمانی، بیشتر از خانه خارج می‌شدند.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل با اشاره به این نکته گفت: «بازداشت‌های کنونی به دليل ترس از دستگيری خودسرانه، زنان را به انزوای بيشتری می‌کشاند و برای مردان به منظور اعمال اقدام‌های سركوبگرانه در خانه محيطی مساعد ايجاد می‌كند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیشتر دخترانی که طالبان در دو سال گذشته آن‌ها را بازداشت یا تهدید کرده‌اند، علاوه بر فشار روانی ناشی از ترومای بازداشت و شکنجه، از پیامدهای آزاردهنده آن در خانواده نیز شاکی بوده‌اند. زینب (نام مستعار) که اخیرا به اتهام نداشتن حجاب کامل در کابل دستگیر شد و سه روز در بازداشت این گروه بود، در صحبت با ایندیپندنت فارسی گفت که هرچند خانواده‌اش با پرداخت جریمه نقدی ۱۵۰ هزار افغانی او را آزاد کردند، همچنان او را تحقیر می‌کنند و آزار می‌دهند. زیرا برادرانش معتقدند که بازداشت او باعث سرافکندگی خانواده شده و دلیل این بازداشت نیز بی‌توجهی او به رعایت حجاب اسلامی بوده است.

زنانی که با ایندیپندنت فارسی مصاحبه کرده‌اند، بارها تجاربی مشابه را روایت کرده‌اند. یکی از زنان معترض که سال گذشته برای مدت کوتاهی بازداشت شد، گفته بود که پس از آن اتفاق، پدر و برادرانش به او اجازه خروج از خانه نمی‌دهند.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل نیز با اشاره به فشارها و محدودیت‌های بیشتری که از ترس بازداشت و شکنجه برای زنان ایجاد می‌شود، افزود که نمایندگی این سازمان در افغانستان در حال مذاکره با مقام‌های طالبان به ویژه وزارت امر به معروف و نهی از منکر این گروه است که این فرمان را صادر کرد. او گفت: «یوناما از مقام‌های طالبان می‌خواهد همه زنان بازداشت‌شده را فورا آزاد کنند.»

بیشتر از جهان