غزه؛ فاجعه انسانی و صحنه‌ای برای آزمایش پیشرفته‌ترین فناوری‌های جنگی

اسرائیل با تداوم اشغال سرزمین فلسطین، جان فلسطینی‌ها و زندگی بسیاری از مردم جهان را به خطر می‌اندازد

غزه که در معرض یکی از وحشتناک‌ترین قتل‌عام‌های عصر حاضر قرار دارد، به عرصه نمایش فناوری‌های نظامی اسرائيل بدل شده است. از زمان تاسیس دولت اسرائيل تاکنون، ایالات متحده حدود ۲۷۰میلیارد دلار در زمینه‌های مختلف اقتصادی، نظامی و دفاع موشکی به اسرائيل کمک کرده است. افزون بر این، اسرائيل همواره از حمایت سیاسی قوی ایالات متحده برخوردار بوده است. از سوی دیگر، فناوری‌های نظامی و تسلیحاتی اسرائيل، که اغلب با هماهنگی ایالات متحده توسعه می‌یابند، در نوار غزه آزمایش می‌شوند، چنانکه یکی از افسران ارشد ارتش اسرائيل نیز نوار غزه را «آزمایشگاه بزرگ» توصیف کرده است.

براساس گزارش واشینگتن‌پست، جنگجویان حماس در حمله هفتم اکتبر دیوار مرزی اسرائيل-غزه را دست‌کم در ۳۰ نقطه شکستند و از این نقاط به قلمرو اسرائيل نفوذ کردند. این رویداد پیش‌بینی‌ناپذیر باعث شد جامعه اطلاعاتی و دفاعی بین‌المللی از احتمال تکرار شکست فناوری‌های پیشرفته مرزی در ایالات متحده و سایر کشورهای جهان وحشت کند. درواقع، شکست اسرائیل که یکی از پیشرفته‌ترین سامانه‌های دفاع مرزی در جهان را در اختیار دارد، آن هم از حریفی با حداقل فناوری، این پرسش را مطرح کرد که آیا فناوری خودکار می‌تواند جایگزینی مناسب برای انسان باشد؟

نگرانی ایالات متحده ناشی از این واقعیت است که اغلب فناوری‌های اسرائیل در محاصره نوار غزه همان فناوری‌هایی‌اند که آمریکا برای جلوگیری از ورود مهاجران به مرزهای جنوبی‌اش از آن‌ها استفاده می‌کند. افزون بر این، بسیاری از کشورهای جهان، ازجمله اعضای ناتو، برای کنترل مرزهایشان از همین فناوری استفاده می‌کنند.

اسرائيل در استفاده از هوش مصنوعی برای اهداف نظامی پیشتاز است. این کشور از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ یکی از ۱۰ تولیدکننده برتر تسلیحات در جهان بود و از آن رو که ۲.۴درصد از سهم بازار بین‌المللی تسلیحات را در اختیار داشت، از بازیگران اصلی این بازار به شمار می‌رفت. با توجه به اینکه اسرائيل در نظارت بر مرزهایش و تامین امنیت آن‌ها از پیشرفته‌ترین ابزارها استفاده می‌کند، می‌توان گفت که شاهکار فناوری امنیت مرزی این کشور در مرز غزه به کار رفته است.

اسرائیل با استفاده از این فناوری نه‌تنها مرزهای زمینی بلکه آب‌های اطراف نوار غزه از سمت غرب را هم زیر نظر دارد و علاوه‌بر محدود کردن رفت‌وآمد ساکنان ازطریق دو ایست‌بازرسی مجاز در شرق غزه، رفت‌وآمد آنان را ازطریق گذرگاه مرزی رفح در جنوب پایگاه نظامی کرم‌شالوم نیز کنترل می‌کند.

در سال ۲۰۰۷ که حماس قدرت را در دست گرفت، اسرائيل درصدد تشدید محاصره غزه برآمد و این منطقه که درمعرض تسلیحات خودکار از راه دور، حسگرهای زمینی و پهپادها قرار گرفته بود به قتلگاهی خودکار تبدیل شد. با گذشت زمان، اسرائیل برای کنترل بیشترِ نوار غزه از فناوری‌های پیشرفته‌تری استفاده کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسرائیل در سال ۲۰۲۱ برای منزوی کردن بیشتر نوار غزه از طریق زمین، دریا و هوا بیش از یک میلیارد دلار برای پروژه‌ای سه‌ساله هزینه کرد. این پروژه حصاری مرزی است که فولاد بسیاری درآن به کار رفته است و سیستم‌های جاسوسی الکترونیکی پیشرفته‌ای دارد که تمام پیام‌های متنی و تماس‌ها در محدوده‌ای مشخص را ضبط می‌کند. این حصار مرزی حسگرهای لرزه‌نگار و حرارتی هم دارد که هرگونه حرکت را با دقت بالا شناسایی می‌کنند. علاوه بر آن، روی این حصار ربات‌های پیشرفته‌ای مجهز به سلاح‌ خودکار نصب شده‌اند که می‌توانند به کمک هوش مصنوعی از دور به هر هدفی شلیک کنند.

از آن پس، محاصره شدید و محدویت‌های اعمال‌شده به‌شدت بر زندگی ساکنان نوار غزه تاثیر گذاشت. اکنون نیمی از جمعیت غزه کودکانی‌اند که در ۱۷ سال گذشته پشت این دیوار به دنیا آمده‌اند، دیواری که آزادی و سلامت و پیشرفت آن‌ها را تهدید می‌کند.

سیستم دیوار دفاعی و گنبد آهنین اسرائیل درپی توافق با ایالات متحده در دوران اوباما پی‌ریزی شد و تا امروز نیز تامین مالی شده است و توسعه می‌یابد. در این حصار مرزی از برج‌ مراقبت‌های مستقل، پهپادها و حسگرهای لرزه‌نگاری استفاده می‌شود که هدفشان کشف تونل‌های حماس است. همچنین، ایالات متحده در حال آزمایش ربات‌هایی مجهز به سلاح‌های خودکار، مانند ربات‌های جگوار، است که اسرائیل از آن‌ها در نظارت بر دیوار آهنین و پشتیبانی از آن استفاده می‌کند.

امروز که نسل‌کشی ساکنان غزه و اعمال خشونت‌ علیه فلسطینیان در کرانه باختری را شاهدیم، کشتار غیرنظامیان فلسطینی واقعیتی انکارناپذیر به شمار می‌آید. حمله به نوار غزه تاکنون نزدیک به ۲۶هزار کشته به جا گذاشته که بیش از ده‌هزار نفر آنان کودکان بوده‌اند. بنابراین، وضعیت دشوار نوار غزه نه به معنی آغاز سوءاستفاده از فناوری‌های نظامی پیشرفته مرزی، بلکه به معنای ادامه آن است.

از سوی دیگر،‌ به‌رغم پیشرفت اسرائيل در عرصه فناوری نظامی و دسترسی آن به تجهیزات جنگی دقیق، حدود ۴۰ تا ۴ درصد از بمب‌هایی که اسرائيل در نوار غزه استفاده می‌کند، «هدایت‌نشده»اند. براساس گزارش‌ها، اسرائیل در جریان جنگ کنونی در عملیات داخلی از پهپادهای کوچک و برای حمله به اهداف بزرگ‌تر از هواپیماهای بزرگ‌تر مملو از مواد منفجره استفاده کرده است. برای مثال، حمله ۱۹ ژانویه به بیمارستان العدل در شهر خان‌یونس با یک پهپاد انجام شد.

در نظر اسرائيل، که آمریکا هم کنارش ایستاده است و برای آزمایش فناوری‌های پیشرفته نظامی میلیاردها دلار به آن کمک می‌کند، زندگی و آزادی مردم فلسطین ارزش و اهمیتی ندارد. از سوی دیگر، در دسترس بودن این فناوری‌ها خطر گسترش استفاده از آن‌ها را در همه‌ دنیا افزایش می‌دهد، به‌ویژه اینکه نظام‌های دموکراتیک از این فناوری‌ها برای جلوگیری از ورود مهاجران ناخواسته، و نظام‌های استبدادی از آن‌ها علیه شهروندانشان استفاده خواهند کرد.

سرانجام می‌توان گفت اسرائیل، با تداوم اشغال فلسطین، جان فلسطینی‌ها و بسیاری از مردم جهان را به خطر می‌اندازد، به‌ویژه جان آن دسته افرادی را که در جست‌وجوی آینده‌ای بهتر می‌کوشند به دیگر نقاط جهان مهاجرت کنند.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه