خطر نابودی قله ملی شاهوار در نتیجه معدن‌کاوی در شاهرود

فعالان محیط‌زیست می‌گویند معدن بوکسیت باید به‌طور کامل تعطیل و فعالیت آن متوقف شود

درحالی‌که کنشگران محیط‌زیست و ساکنان محلی یک‌صدا نسبت به پیامدهای معدن‌کاوی در دامنه قله شاهوار شاهرود هشدار داده‌اند، طبق گزارش‌ها پس از انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان معدن‌کاوی از سر گرفته شده است. فعالان محیط‌زیست با هدف محافظت از منطقه طبیعی شاهوار کارزاری راه انداخته‌اند و می‌گویند تا توقف کامل معدن‌کاوی در شاهوار از مطالباتشان کوتاه نمی‌آیند.

محمد درویش، استاد دانشگاه و کنشگر محیط‌زیست، شامگاه سه‌شنبه ۲۴ بهمن، در همایش نکوداشت قله ملی شاهوار تاکید کرد که جلوگیری از معدن‌کاوی در این منطقه نه‌تنها حافظ منافع استان سمنان  که حافظ منافع تمام ایران است.

این کنشگر محیط‌زیست تاکید کرد هر فعالیتی که به کوهستان و منابع آبی آسیب بیشتری برساند مردود است، و افزود که شاهوار و دیگر کوه‌هایی که سرچشمه رودهای تاریخ‌ساز ایران‌اند باید از هرگونه فعالیت معدنی مصون باشند.

درویش در ادامه ارتفاعات ایران را «مناطق راهبردی کشور» خواند و گفت باید با ثبت ملی این مناطق آن‌ها را از تعرض در امان نگاه داشت. او با بیان اینکه شاهوار خط قرمز مردم ایران است، تاکید کرد که یک ملت پشت مردم شاهرود می‌ایستند تا از ادامه معدن‌کاوی در این منطقه جلوگیری کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این فعال محیط‌زیست با بیان اینکه با حفظ شاهوار یک معامله برد برد را پیش می‌بریم، گفت: «کجای دنیا چنین اکوسیستمی سراغ دارید که با هر صد متر ارتفاع دما کاهش می‌یابد و با این تفاوت ۴۰ درجه‌ای، باد ایجاد کند.» او در ادامه افزود که با حفظ کوهستان‌ها خسارت میلیارد دلاری ناشی از آلودگی هوا کاهش می‌یابد.

علی‌اصغر خانی، نماینده شاهرود و میامی نیز در این‌باره گفت که همه مردم ایران یک‌صدا تعطیلی همیشگی و دائمی معدن بوکسیت تاش را خواستارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قله شاهوار، با سه ‌هزار و ۹۴۵ متر ارتفاع، بلندترین کوه البرز شرقی و تامین‌کننده منابع آبی شهرستان شاهرود و دشت بسطام است، منطقه‌ای که خاستگاه مهم محصولات کشاورزی و باغداری به شمار می‌آید، و درنتیجه زندگی مردم این منطقه با آب گره خورده است.

پس از اینکه با بهره‌برداری از معدن بوکسیت شاهوار (حدود یک دهه پیش) تخریب منابع طبیعی را آغاز شد، فعالان محیط‌زیست و ساکنان محلی با تلاش بسیار موفق شدند فعالیت‌های این معدن را متوقف کنند، اما اکنون زمزمه‌هایی درباره ازسرگیری فعالیت این معدن به گوش می‌رسد.

کنشگران محیط‌زیست و فعالان محلی می‌گویند راه نجات قله شاهوار ثبت ملی آن و تعطیلی دائم معدن بوکسیت است. آن‌ها می‌گویند با وجود مخالفت‌ها فعالیت‌های معدن‌کاوی در منطقه پنهانی ادامه دارد.

صاحبان صنایع و معادن معمولا می‌گویند که اشتغال‌زایی تخریب احتمالی منابع را توجیه می‌کند، اما پیش‌تر روزنامه هم‌میهن در گزارشی با عنوان «نابودی در کمین سپر حفاظتی جنگل ابـر» نوشته بود: «از نظر فعالان محیط‌زیست شاهرود نمی‌توان به بهانه‌های اشتغال و اقتصاد‌، آینده یک شهر را به خطر انداخت.»

علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز پیش‌تر اذعان کرده بود که در نتیجه ادامه فعالیت معدن بوکسیت، تامین آب منطقه با مشکل مواجه خواهد شد.