نمایندگان دولت نتانیاهو در نشست چندجانبه بعدی قاهره شرکت نمی‌کنند

به‌ گفته یک منبع آگاه در دفتر نخست‌وزیر اسرائیل، روسای دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل به ‏قاهره رفتند تا فقط شنونده باشند و قرار نبود کار بیشتری کنند

در حالی که امیدواری‌های زیادی به نتایج دور اول نشست چهارجانبه قاهره میان روسای سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل، مصر، آمریکا، و نخست‌وزیر قطر برای نزدیک‌ کردن نمایندگان حماس و دولت اسرائیل در موضوع جنگ غزه، بود، برخی از رسانه‌های داخلی اسرائیل یک روز پس از برگزاری نشست‌ اول، در شامگاه چهارشنبه و به‌نقل از منابعشان نوشتند که دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نماینده‌ای به نشست‌های احتمالی که قرار است فردا برگزار شود نمی‌فرستد.

به‌‌ گزارش روزنامه تایمز اسرائیل، دولت‌های مصر و قطر تمایل دارند که جلسات دیگری با هدف ادامه گفت‌وگوها در روزهای آینده برگزار شود، اما دولت نتانیاهو تصمیم گرفته است که در این نشست‌ها نماینده‌ای نداشته باشد.

نشست چهارجانبه روز سه‌شنبه در قاهره با حضور دیوید بارنیا و رونن بار، به‌ترتیب رئیس موساد و رئیس شین‌بت (سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل)، برگزار شد. بر اساس گزارش‌ها، تدوین پیش‌نویس نهایی برای ایجاد یک وقفه شش هفته‌ای در جنگ غزه با هدف آزادی گروگان‌ها و تضمین ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به فلسطینیان موضوع مرکزی این نشست بود.

یک دیپلمات غربی در مصر روز سه‌شنبه گفت که نشست قاهره پیشرفت‌های خوبی داشت و نمایندگان حاضر در نشست روی کاستی‌های طرح شش هفته‌ای توقف جنگ و برقراری آتش‌بس کار کردند. با این حال، با وجود برخی خوش‌بینی‌ها، دولت نتانیاهو تصمیم گرفته است که از ادامه حضور در نشست‌های قاهره به‌میزبانی دولت مصر خودداری کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک منبع آگاه در دفتر نخست‌وزیر اسرائیل روز سه‌شنبه گفت که روسای دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل به قاهره رفتند که فقط شنونده باشند و قرار نبود کار بیشتری کنند.

حضور مصر در مذاکرات چهارجانبه قاهره از این لحاظ اهمیت دارد که گذرگاه رفح در شمال شرقی آن کشور تنها مسیر رفت‌وآمد زمینی به نوار غزه است که زیر تسلط و نظارت ارتش اسرائیل نیست. گذرگاه رفح محل ورود کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه به داخل نوار غزه است.

به‌ گزارش روزنامه تایمز اسرائیل، دولت‌های مصر و قطر تلاش دارند این نشست‌های چندجانبه با سرعت بیشتری برگزار شود. بر اساس گزارش‌ها، محور اصلی نشست احتمالی روز پنجشنبه نیز چگونگی تامین کمک‌های انسان‌دوستانه برای مردم غزه است.

در این میان، تنش‌های نظامی و درگیری‌های پراکنده در مرزهای شمالی اسرائیل با لبنان نیز همچنان ادامه دارد. ارتش اسرائیل شامگاه چهارشنبه اعلام کرد که بار دیگر مجموعه‌ای از مواضع و تاسیسات حزب‌‌الله در جنوب لبنان را هدف قرار داده و منهدم کرده است.

به‌ گزارش رسانه‌های اسرائیلی، حمله‌های روز چهارشنبه در درون مرزهای جنوبی لبنان با اسرائیل صورت گرفت. از هنگام شروع جنگ در غزه، چنین حمله‌هایی در خاک لبنان کم‌سابقه بوده است.

بیشتر از جهان