مولانا فضل‌الرحمان: جرم ما تلاش برای برقراری ثبات در امارت اسلامی است

حزب جمعیت علمای اسلام به رهبر مولانا فضل‌الرحمان حتی از سوی احزاب قدرتمند در نشست ائتلاف احزاب سیاسی پاکستان دعوت نشد

دیدار دو مقام طالبان با مولانا فضل‌الرحمان در محل اقامتش در پاکستان (دسامبر ۲۰۲۳) -  x/@juipakofficial

مولانا فضل‌الرحمان، رهبر حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان، روز پنجشنبه در یک نشست خبری گفت که نتایج انتخابات این کشور دستکاری شده و حزب او به دلیل این که با طالبان افغانستان رابطه داشت و برای بهبود روابط میان پاکستان و طالبان تلاش کرد، کنار زده شده است.

مولانا فضل‌الرحمان گفت: «کمیسیون انتخابات با دستان پنهانی نتایج انتخابات را به تاراج برده‌اند. جمعیت علمای اسلام اظهارات کمیسیون انتخابات مبنی بر شفاف بودن این روند را رد می‌کند.» او اظهار داشت که دست‌های خارجی در امور داخلی پاکستان سبب تغییر در سرنوشت انتخابات شده‌اند.

این روحانی تندرو پاکستانی که روابط دیرینه و نزدیکی با طالبان افغانستان دارد و پدر معنوی این گروه خوانده می‌شود، اخیرا در سفری که از سوی وزارت خارجه پاکستان «سفر شخصی» خوانده شد، به کابل رفت و با سران طالبان ملاقات کرد. او هدف از این سفر را بهبود روابط طالبان و دولت پاکستان عنوان کرد و گفت که رهبران طالبان در مورد مهار حملات تحریک طالبان پاکستان به خاک این کشور صحبت کرده است.

در همین حال، مولانا فضل‌الرحمان در نشست خبری روز پنجشنبه به این رابطه به عنوان دستاویز دولت پاکستان برای کنارزدن او در انتخابات اشاره کرد و گفت: «جرم ما این است که برای برقراری ثبات امارت اسلامی در افغانستان و برقراری روابط مسالمات آمیز افغانستان و پاکستان نقش ایفا کردیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالیست که با گذشت یک هفته از برگزاری انتخابات سراسری در پاکستان، احزاب این کشور هنوز در مورد تشکیل دولت جدید به نتیجه نرسیده اند زیرا برخلاف انتظارها، حزب تحریک انصاف پاکستان به رهبری عمران خان، بیشترین کرسی‌های مجلس را در انتخابات بدست آورد، در حالی که احزاب قدرتمند دیگر همچون حزب مسلم لیگ – نواز و حزب مردم پاکستان به رهبری بلاول بوتو زرداری، نتوانستند آرای مورد نیاز برای تشکیل دولت جدید را بدست بیاورند.

اکنون این دو حزب بزرگ در تلاشند تا با چند حزب دیگر دولت ائتلافی تشکیل دهند، اما مولانا فضل‌الرحمان گفته است که حزب او حتی به نشست رهبران احزاب برای ایجاد ائتلاف نیز دعوت نشده است.

در همین حال، اسد قیصر، رهبر کنونی حزب تحریک انصاف که موسس آن عمران خان نخست وزیر پیشین پاکستان است، در پیامی در شبکه ایکس نوشت که عمران خان او را مامور کرده است تا با دیگر احزاب سیاسی که به تقلب در انتخابات عمومی پاکستان معترض‌اند، از جمله با حزب جمعیت علمای اسلام به رهبری مولانا فضل‌الرحمان گفت‌وگو کند.

از سویی، رسانه پاکستانی جیو نیوز، روز پنجشنبه ۲۶ بهمن، گزارش داد که حزب تحریک انصاف آماده است تا با حزب مردم پاکستان به رهبری بلاول بوتو زرداری، در مورد تشکیل دولت جدید گفت‌وگو کند.

بیشتر از جهان