عمران خان عمر ایوب را به‌عنوان نامزد نخست‌وزیری معرفی کرد

تحریک انصاف از برگزاری اعتراضات سراسری برای اعتراض به نتایج انتخابات خبر داد

عمر ایوب خان در یک نشست خبری، ژانویه ۲۰۲۱ - Farooq NAEEM / AFP

پس از انتخابات سراسری هفته گذشته در پاکستان، یکی از دستیاران عمران خان، نخست‌وزیر پیشین پاکستان روز پنجشنبه اعلام کرد که این رهبر زندانی، عمر ایوب خان را به‌عنوان نامزد نخست‌وزیری از «حزب تحریک انصاف» در رای‌گیری پارلمان، برگزیده است.

به گزارش رویترز، این حزب همچنین از اعتراضات سراسری علیه تقلب گسترده در انتخابات خبر داد. کمیسیون انتخابات چنین اتهام‌هایی را رد کرده و گفته است که مجامع قانونی هرگونه نگرانی درباره نتایج انتخابات را برطرف می‌کنند.

هیچ‌کدام از احزاب در انتخابات نتوانستند اکثریت کرسی‌های پارلمان را به دست آورند، اما نامزدهای مستقل حامی عمران خان با کسب ۹۲ کرسی از بین ۲۶۴ کرسی به بیشترین گروه حاضر در پارلمان تبدیل شدند. عمران خان در جریان این انتخابات تشکیل ائتلاف با سه حزب بزرگ را رد کرده است.

اسد قیصر، یکی از رهبران ارشد حزب تحریک انصاف پاکستان، پس از دیدار با نخست‌وزیر پیشین در زندان به خبرنگاران گفت: «عمر ایوب نامزد ما برای انتخابات نخست‌وزیری است، عمران خان او را انتخاب کرده است.»

قیصر گفت حزب تحریک انصاف با احزاب دیگر برای گفتگو حمایت از نامزدی عمر ایوب در تماس است. مخالفان عمران خان پیش از این اعلام کرده بودند که باید برای تشکیل یک دولت اقلیت متحد شوند. کمیسیون انتخابات شرکت هواداران عمران خان را در زیر چتر حزب تحریک انصاف ممنوع کرده بود. همین امر موجب شد که آن‌ها به عنوان نامزد مستقل حضور یابند.

علی‌رغم این ممنوعیت و زندانی شدن عمران خان به دلیل اتهام‌های مختلف از افشای اسرار دولتی گرفته تا فساد، میلیون‌ها نفر از هواداران کریکت‌باز سابق به او رای دادند. هرچند این حمایت میلیونی تا زمانی که او در زندان است نمی‌تواند به حضورش در دولت منجر شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عمر ایوب در حال حاضر پنهان شده است و به دلیل تحقیقات مختلف تحت تعقیب پلیس قرار دارد. او درگیر اتهام‌هایی از‌جمله مشارکت در شورش‌های پس از دستگیری عمران خان است و با وجود غیبت در ستادهای انتخاباتی، با دیگر گروه‌ها رقابت کرد و کرسی‌های پارلمان را به دست آورد.

او پیش از این عضو حزب نواز شریف، رقیب اصلی عمران خان و همچنین حزب حاکم ژنرال پرویز مشرف، حاکم نظامی پیشین بود. عمر ایوب نوه اولین دیکتاتور نظامی پاکستان است که از سال ۱۹۵۸ تا ۱۹۶۹ بر این کشور حکومت کرد.

عمران خان و حزبش می‌گویند که در این انتخابات تقلب شده است. به گفته آن‌ها، باید کرسی‌های بیشتری نصیب حزب تحریک انصاف می‌شد. به همین دلیل، آن‌ها بخشی از نتایج را در کمیسیون انتخابات به چالش کشیده‌اند.

این حزب همچنین از هوادارانش خواست تا روز شنبه در اعتراضات سراسری علیه تقلب انتخاباتی شرکت کنند. گوهرعلی خان، رئیس موقت حزب تحریک انصاف، گفت که از احزاب دیگری که معتقدند انتخابات ناعادلانه بوده است دعوت می‌کند تا به این اعتراضات بپیوندند.

حامیان تحریک انصاف پیش از این در مناطق مختلف پاکستان از‌جمله شمال غربی خیبر‌پختونخوا و جنوب غربی بلوچستان تظاهرات و تعدادی ازخیابان‌ها و بزرگراه‌ها را مسدود کردند. سوال‌هایی در مورد عادلانه بودن انتخابات‌، هم در داخل پاکستان و هم در خارج کشور، مطرح شده است و چالش‌های این انتخابات مهم کماکان ادامه دارد.

بیشتر از جهان