بانک جهانی برای نخستین‌بار به افغانستان زیر سلطه طالبان کمک مالی ارائه می‌کند

بانک جهانی اعلام کرد که تا سال ۲۰۲۵ میلادی ۳۰۰میلیون دلار به مردم افغانستان کمک می‌کند 

بانک جهانی روز پنجشنبه ۲۶ بهمن (۱۵ فوریه) برای نخستین‌بار پس از بازگشت طالبان به قدرت در سال ۲۰۲۱، اعلام کرد که حدود ۳۰۰ میلیون دلار از صندوق انجمن توسعه بین‌المللی برای کمک بشردوستانه به افغانستان اختصاص می‌دهد.

مسئولان بخش وام‌های توسعه‌ای بانک جهانی تاکید کردند که این وجوه خارج از کنترل طالبان و از طریق نهادهای سازمان ملل متحد در افغانستان مصرف می‌شوند و به‌عنوان یکی از مکمل‌های صندوق امانی مقاومتی افغانستان (ARTF) برای تامین خدمات حیاتی مانند آب، غذا، بهداشت و آموزش استفاده خواهند شد.

صندوق امانی مقاومتی افغانستان که در سال ۲۰۰۲ برای هماهنگی ارسال کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی به این کشور ایجاد شده، در دو سال و شش ماه گذشته پس از سلطه طالبان و فروپاشی اقتصادی این کشور، حدود ۱.۵ میلیارد دلار کمک بشردوستانه به بیش از ۲۵میلیون نفر در افغانستان ارائه کرده است.

بانک جهانی در این مدت هیچ‌گونه بودجه‌ کمکی به افغانستان ارسال نکرده بود. دلیل آن نیز حضور طالبان، وجود دولتی بدون مشروعیت بین‌المللی و تحریم‌های بانکی به منظور جلوگیری از تامین مالی تروریسم بود.

با وجود این‌که طالبان همچنان به‌عنوان یک دولت غیر‌رسمی فعالیت می‌کنند و بابت نقض گسترده حقوق بشر و تشکیل دولت تک‌قومیتی و تک‌جنسیتی با انتقاد شدید جامعه جهانی مواجه‌اند، بانک جهانی تصمیم گرفته است که در رویکردی جدید، ارسال کمک‌های مالی به افغانستان را از سر بگیرد.

این بانک در بیانیه‌ای اعلام کرد که هدف از این رویکرد، «ارائه خدمات اساسی از‌جمله حمایت از فرصت‌های شغلی از طریق تامین مالی خرد فعالیت‌های درآمدزا و تسهیل مشارکت بخش خصوصی در ارائه کمک‌ها است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بانک جهانی همچنین تاکید کرد که این بودجه باید مطابق با اصول قبلی صندوق امانی مقاومتی افغانستان که زنان را در مرکز فعالیت پروژه‌ها قرار می‌دهد هزینه شود، خواستی که در حال حاضر در افغانستان قابل‌اجرا نیست، زیرا طالبان از نوامبر ۲۰۲۲ تاکنون فعالیت زنان را در همه سازمان‌ها و ادارات ملی و بین‌المللی ممنوع کرده‌اند و به همین دلیل میلیون‌ها زن و دختر در افغانستان از دسترسی مستقیم به کمک‌های بشردوستانه محروم شده‌اند.

از سوی دیگر، طالبان همه فرصت‌های آموزشی را از زنان و دختران گرفته‌اند و در زمینه اشتغال زنان نیز -به‌جز در بخش‌های بهداشت و آموزش کودکان- محدودیت شدید وضع کرده‌اند.

با این حال، بانک جهانی اعلام کرده است که بودجه ۳۰۰ میلیون دلاری را تا ژوئن ۲۰۲۵ به افغانستان ارسال می‌کند و این بسته کمکی باید در زمینه خدمات اساسی با تمرکز بر زنان به مصرف برسد.

گزارش اخیر بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان (سی‌گار) نیز نشان داد که در دو سال گذشته نزدیک به سه میلیارد دلار برای تامین نیازهای بشردوستانه وارد افغانستان شده است. این سازمان اعلام کرد که هرچند این مبلغ به آدرس سازمان ملل متحد ارسال می‌شود، اما در فرایند تبدیل به کالای کمکی، به اشکال مختلف در دسترس بانک مرکزی افغانستان که تحت کنترل طالبان است قرار می‌گیرد.

این در حالی است که ایالات متحده آمریکا از زمان بازگشت طالبان به قدرت، تحریم‌های بانکی علیه افغانستان اعمال کرده و دلیل آن را جلوگیری از دسترسی طالبان به منابع مالی و تامین مالی تروریسم عنوان کرده است.

بیشتر از اقتصاد