پاکستان سخنان مقام طالبان درباره مرز دیورند را «خودخواهانه و واهی» خواند

پاکستان از طالبان افغان خواست به جای پرداختن به موضوعات بیهوده، به نگرانی‌های امنیتی این کشور رسیدگی کنند

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان (راست) و شیرمحمد عباس استانکزی، معاون وزارت خارجه طالبان (چپ)- AFP

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان با انتشار بیانیه‌ای به سخنان شیرمحمد عباس استانکزی، معاون وزارت خارجه رژیم طالبان، درباره مرز دیورند میان افغانستان و پاکستان واکنش نشان داد و آن را «خودخواهانه و واهی» دانست. در بیانیه وزارت خارجه پاکستان آمده است: «هر گونه ادعای خودخواهانه و واهی در مورد قانونی‌بودن و مقدس‌بودن مرز پاکستان و افغانستان نمی‌تواند واقعیت‌های جغرافیایی، تاریخی و حقوق بین‌الملل را تغییر دهد.»

معاون وزارت خارجه طالبان روز جمعه در یک نشست مردمی در استان لوگر، گفت که رژیم طالبان مرز دیورند میان افغانستان و پاکستان را به رسمیت نمی‎‌شناسد، «چون به زور خارجی‌ها بر افغان‌ها تحمیل شده است».

مرز کنونی میان افغانستان و پاکستان در سال ۱۸۹۳ و در زمان هند بریتانیایی میان مورتیمر دیورند، دیپلمات بریتانیایی و عبدالرحمان خان، حاکم وقت افغانستان، به عنوان مرز رسمی میان افغانستان و هند امضا و به رسمیت شناخته شد. هرچند در آن زمان زمان اعتبار این توافقنامه یک قرن خوانده شد، اما بعدا در سال ۱۹۱۹ شاه امان‌الله این مرز را به‌عنوان مرز دائمی افغانستان و هند به رسمیت شناخت. با تشکیل دولت پاکستان در ۱۹۴۷، حاکمان افغانستان از به‌رسمیت‌شناختن این مرز خودداری و ادعا کردند که مرز در زمان حاکمیت بریتانیا بر هند و در نتیجه، با فشار سیاسی ایجاد شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قرار گرفتن قبایل پشتون در دو طرف مرز افغانستان و پاکستان باعث شده است تا تردد میان دو کشور از سال‌ها پیش آزاد و بدون محدودیت‌های مرزی باشد. اخیرا پس از بروز مشکلات امنیتی در پاکستان، این کشور نصب سیم‌های خاردار در امتداد مرز با افغانستان را آغاز کرد، اما این روند با مداخله طالبان مواجه شد و در چند مورد به درگیری نظامی انجامید.

انوارالحق کاکر، نخست‌وزیر دولت موقت پاکستان، اخیرا در مصاحبه با طلوع‌نیوز، دیورند را مرز رسمی و پذیرفته‌شده میان افغانستان و پاکستان خواند و گفت این مرز را جامعه جهانی نیز مرز رسمی میان این دو کشور می‌داند و هیچ ادعایی نمی‌تواند این حقیقت را تغییر دهد.

وزارت خارجه پاکستان نیز در بیانیه خود اعلام کرد: «به طرف افغان توصیه می‌کنیم که به‌جای پرداختن به اظهارات عمومی بیهوده، به نگرانی‌های امنیتی واقعی پاکستان رسیدگی کند.» دولت پاکستان پیش از این بارها طالبان افغان را به حمایت از ناامنی در پاکستان متهم کرده و با ارائه شواهد خواستار مهار پناهگاه‌های تروریسم در خاک افغانستان شده است. تحریک طالبان پاکستان که قدرتمندترین گروه شورشی در آن کشور است، روابط دیرینه و نزدیکی با طالبان افغان دارد. براساس گزارش ناظران شورای امنیت سازمان ملل متحد، با فروپاشی دولت جمهوری و بازگشت طالبان به قدرت در کابل، حدود ۴هزار و ۵۰۰ عضو تحریک طالبان پاکستان وارد افغانستان شدند و در مناطق مختلف، به‌ویژه در شرق این کشور و در امتداد مرز با پاکستان، مستقر شدند. طی دوسال گذشته، با افزایش شمار حوادث امنیتی و حمله‌های تروریستی در پاکستان، مقام‌های این کشور گفتند که این حمله‌ها از داخل افغانستان طراحی وسازماندهی می‎‌شود و باید طالبان افغان علیه پناهگاه‌های تحریک طالبان پاکستان در این کشور اقدام کنند.