فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی به طالبان: دیگران نمی‌توانند درباره انسداد مرزها برای ما تعیین تکلیف کنند

داعش خراسان و همچنین گروه جیش‌العدل دو تهدید عمده امنیتی برای جمهوری اسلامی ایران است

کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، گفت که دیگران درباره انسداد مرزها نمی‌توانند تعیین تکلیف و اعتراض کنند و انسداد مرزها در تمام کشورها کاری متداول است.  

خبرگزاری حکومتی ایرنا روز شنبه ۲۷ بهمن گزارش داد که کیومرث حیدری در سفر به مرز ایران و افغانستان گفت که مسدود شدن مرزهای شمال‌ شرق ایران به طول ۷۴ کیلومتر از طرف یگان‌های مهندسی در حال اجرا است.  

او تاکید کرد که «تامین امنیت پایدار زمانی از طریق پهپاد و دوربین و زمانی هم با حضور فیزیکی و با انسداد مرزها صورت می‌گیرد و دیگران نمی‌توانند برای ما تعیین تکلیف کنند که قرار است ما در مرزهای خود چه کاری انجام دهیم». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «همه کشورهای هم‌مرز جمهوری اسلامی به حسن هم‌جواری همیشه احترام گذاشته و احترام می‌گذاریم و هیچ زمانی جمهوری اسلامی قصد تهدید، تعدی، تجاوز و تصرف یک وجب از خاک و سرزمین کشورهای همسایه را نداشته و ندارد.» 

کیومرث حیدری تاکید کرد که تشخیص اینکه چگونه در مرزها امنیت تامین می‌شود، از طرف نظام جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد.  

سه‌شنبه ۲۴ بهمن سخنگوی طالبان گفته بود که طرح انسداد مرزی ایران با افغانستان باید با تفاهم عملی شود. او ادعا کرده بود که خاک افغانستان امن است و برای هیچ کشوری تهدید محسوب نمی‌شود و هیچ کشوری نباید از افغانستان هراس داشته باشد.  

با فروپاشی حکومت افغانستان، جمهوری اسلامی ایران سطح روابط و تماس خود را با رژیم طالبان افزایش داده است، اما با این وجود، از گسترش تهدید تروریسم از این کشور و افزایش تهدید در مرزهای شرقی‌اش با افغانستان نگران است. 

شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) و همچنین گروه جیش‌العدل دو تهدید عمده امنیتی برای جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود. طی سال‌ جاری، نیروهای منتسب به داعش با طالبان در استان‌های هرات و نیمروز که هم‌مرز با ایران‌اند، درگیر شدند. از سویی دیگر هم، داعش جدی‌ترین تهدید برای رژیم طالبان شمرده می‌شود و این گروه بر سرکوب آن تاکید دارد.  

این گمانه‌زنی وجود دارد که طالبان با بازی با کارت داعش و دیگر گروه‌های تروریستی می‌خواهند که از کشورهای منطقه «امتیاز» بگیرند.  

طالبان حضور نیروهای وابسته به «جیش‌العدل» در افغانستان را رد می‌‍‌کنند، اما گزارش‌هایی وجود دارد که بخشی از نیروهای جیش‌العدل با طالبان در راستای فروپاشی حکومت پیشین افغانستان همکاری کرده‌اند. 

بیشتر از جهان