دیده‌بان حقوق بشر سوریه: انبار تسلیحات شبه‌نظامیان ایرانی در شهر بوکمال هدف قرار گرفت

حمله به بوکمال سومین حمله روز چهارشنبه به مناطق مختلف سوریه است

دیده‌بان حقوق بشر سوریه روز چهارشنبه ۲۱ فوریه (دوم اسفند) خبر داد که یک پهپاد ناشناس، انبار تسلیحات متعلق به شبه‌نظامیان ایرانی را در شهر بوکمال واقع در حومه شرقی دیرالزور هدف قرار داد.

در این گزارش به تلفات یا خسارت‌های ناشی از این حمله اشاره‌ای صورت نگرفته و همچنین عامل آن اعلام نشده اما گمانه‌زنی می‌شود که اسرائیل عامل این حمله باشد.

به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه، در روز دوازدهم فوریه نیز پهپادهایی از مبادی ناشناس که گمان می‌رود متعلق به نیروهای آمریکایی باشند، مزرعه‌ای را در نزدیکی شهر المیادین در حومه دیرالزور هدف قرار دادند.

گفته می‌شود منطقه مورد حمله متعلق به شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی ایران بوده و از آن مزرعه برای ذخیره موشک استفاده می‌شده است. افزون بر آن، در آن زمان هواپیماهای دیگری یک محوطه خالی را هدف قرار دادند که از سوی سپاه پاسداران برای تمرین‌های نظامی استفاده می‌شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از حمله پهپادی به بوکمال در روز چهارشنبه انفجار دیگری نیز در منطقه دیماس واقع در شمال غربی پایتخت سوریه رخ داد.

همچنین بامداد چهارشنبه حمله‌ای به محله کفر سوسه دمشق اتفاق افتاد که با تلفات جانی و خسارت‌های مادی همراه بود.

اسرائیل دست داشتن در حمله بامداد دوم اسفند را تایید نکرده، اما در سال‌های اخیر صدها بار به اهدافی در بخش‌های تحت کنترل دولت سوریه حملاتی انجام داده است. تل‌آویو به‌ندرت حمله به سوریه را تایید می‌کند، اما اعلام کرده است که پایگاه‌های گروه‌های شبه‌نظامی متحد جمهوری اسلامی ایران مانند حزب‌الله لبنان را هدف قرار خواهد داد.

محله کفر سوسه محل استقرار ساختمان‌های مسکونی، مدارس و مراکز فرهنگی وابسته به جمهوری اسلامی ایران است و مجموعه‌ای بزرگ و تحت حفاظت شدید که سازمان‌های امنیتی از آن استفاده می‌کنند، هم در همان نزدیکی واقع است.

این منطقه فوریه ۲۰۲۳ هم هدف حمله اسرائیل قرار گرفت. در آن حمله، تعدادی از «کارشناسان نظامی جمهوری اسلامی ایران» کشته شدند. عماد مغنیه، فرمانده نظامی سابق حزب‌الله لبنان هم سال ۲۰۰۶ در همین محله کفر سوسه کشته شد.

به گفته رامی عبدالرحمن، رئیس دیده‌بان حقوق بشر سوریه، حمله روز چهارشنبه به دمشق شبیه حمله‌ای بود که در آن صالح العاروری، یکی از مقام‌های ارشد گروه شبه‌نظامی حماس، در بیروت کشته شد. صالح العاروری، معاون سیاسی حماس، که در حمله پهپادی در بیروت کشته شد، به داشتن روابط نزدیک با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حزب‌الله لبنان مشهور بود.