رویترز: جمهوری اسلامی به‌تازگی صدها موشک بالستیک ‏در اختیار روسیه قرار داده است

به ‌گفته منابع رویترز، برخی از این موشک‌ها از راه بندرهای ایران در دریای ‏خزر و برخی دیگر با هواپیما به روسیه منتقل شده است

یافته‌های جدید خبرگزاری رویترز نشان می‌دهد که در آستانه سومین سال تهاجم نظامی روسیه به اوکراین و شروع جنگ، همکاری‌های نظامی حکومت ایران با روسیه افزایش یافته است. بر اساس گزارش رویترز، جمهوری اسلامی به‌تازگی صدها موشک بالستیک قدرتمند در اختیار ارتش روسیه قرار داده است.

سه منبع آگاه در گفت‌‌وگو با خبرگزاری رویترز تایید کردند که حکومت ایران در هفته‌های گذشته حدود چهارصد موشک همراه با تسلیحات بالستیک کوتاه‌‌برد، از جمله موشک‌های «فاتح-۱۱۰» و «ذوالفقار»، در اختیار روسیه گذاشته است.

به‌ گفته کارشناسان نظامی، موشک‌های ایرانی که به‌تازگی در اختیار ارتش روسیه قرار گرفته است می‌توانند هدف‌هایی را در فاصله سیصد تا هفتصد کیلومتری نابود کنند.

هنوز نه مقام‌های وزارت دفاع روسیه درباره گزارش روز چهارشنبه رویترز اظهارنظری کرده‌اند و نه مقام‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران. وزارت دفاع روسیه از دادن پاسخ مشخص به رویترز خودداری کرده است.

یک منبع آگاه نظامی در ایران به رویترز گفته است که تا کنون دست‌‌کم چهار محموله موشک به روسیه فرستاده شده است و در هفته آینده نیز محموله‌های نظامی بیشتری در اختیار روسیه قرار خواهد گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری رویترز به‌نقل از یک منبع آگاه در ایران نوشت: «برخی از موشک‌ها از راه بنادر ایران در دریای خزر و برخی دیگر با هواپیما به روسیه منتقل شده‌ است.»

یک مقام ایرانی دیگر نیز در گفت‌وگو با رویترز ضمن تایید این خبر گفت: «جمهوری اسلامی به هر کشوری که مایل باشد می‌تواند سلاح بفروشد.»

بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت مصوب ۲۰۱۵، کشورهای عضو سازمان ملل متحد از خرید و فروش یا انتقال موشک‌های بالستیک و پهپادهای ایرانی با برد بیش از سیصد کیلومتر و با محموله بیش از پانصد کیلوگرم منع شده‌ بودند. این محدودیت‌ها و تحریم‌ها در مهر امسال (اکتبر ۲۰۲۳) پایان یافت.

با این حال، آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنان تحریم‌های مشخصی علیه برنامه‌های موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی وضع می‌کنند و به همکاری‌های نظامی حکومت ایران با روسیه حساسیت خاصی نشان می‌دهند.

بیشتر از جهان