شهروند افغان پس از ۱۷ سال اقامت غیرقانونی در هند به اتهام جعل مدارک دستگیر شد

پلیس گفت که او یک صرافی غیرقانونی را اداره می‌کرد و احتمال می‌رود که در قاچاق مواد مخدر نیز دست داشته باشد

پلیس هند در حال پاسبانی یک مسجد در مراسم نماز جمعه - AFP

رسانه‌های هند روز پنجشنبه سوم اسفند، از بازداشت یک شهروند افغان به اتهام ۱۷ سال اقامت بدون مدارک، جعل هویت و تجارت غیرقانونی در شهر بمبئی هند خبر دادند.

هندوستان تایمز در گزارشی به نقل از منابع پلیس نوشت که این فرد حبیب‌الله پرنگ نام دارد و اهل شهرستان زرمت استان پکتیا در شرق افغانستان است، اما با اسم جعلی ظاهر علی خان برای سال‌های زیادی در شهر بمبئی اقامت داشته و یک صرافی غیرقانونی را اداره می‌کرد.

به گزارش پلیس، این فرد به تازگی در جریان جست‌وجوی پلیس در نزدیکی بازار ملی وادالا در شهر بمبئی بازداشت شده و پلیس به دنبال فرد همدست او است که گفته می‌شود با اطلاع یافتن از اقدام پلیس فرار کرده است.

گنیشام نیر، بازرس پلیس مسئول این پرونده، به رسانه‌های هندی گفت که حبیب‌الله پرنگ در سال ۲۰۰۷ با روادید توریستی به هند رفته و پس از پایان زمان اعتبار روادیدش نیز برای ۱۰ سال دیگر در هند مانده است، اما سپس در سال ۲۰۱۷ به افغانستان رفته و دوباره با روادید توریستی به هند بازگشته است.

به گزارش پلیس او با نام جعلی ظاهر علی خان یک صرافی راه انداخته و تعدادی مدارک جعلی از جمله کارت شناسایی، مدارک جعلی مالیاتی و مجوز رانندگی نیز داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک مقام پلیس به رسانه‌های هندی گفت که این فرد در صرافی‌اش حدود دو میلیون روپیه هندی را به بازرگانان کوچک در ازای سود ماهانه وام داده بود و هنوز مشخص نیست که منبع این پول کجا است.

گنیشام نیر، بازرس پرونده، گفت که احتمال دست داشتن این فرد در تجارت مواد مخدر نیز وجود دارد.

بر اساس گزارش‌ها، این تبعه افغان تا ۲۶ فوریه در بازداشت پلیس خواهد بود تا دادگاه پرونده او را بررسی کند و در مورد آن تصمیم بگیرد.

حدود یک سال پیش نیز پلیس هند از توقیف یک محموله ۳۱۲ کیلوگرمی مت‌آمفتامین در دهلی نو که در اختیار دو شهروند افغان بود، خبر داد. این محموله که در کانتینر حاوی ریشه گیاه شیرین بیان جاسازی شده بود، در بندر جواهرلعل نهرو پیدا شد و دو شهروند افغان به اسم‌های مصطفی استانکزی و رحیم‌الله رحیمی که به دست پلیس هند بازداشت شده بودند، اعتراف کردند که یک محموله بزرگ دیگری را نیز در بندر کشتیرانی بمبئی جاسازی کرده‌اند.

بیشتر از جهان