رئیس دانشگاه خواجه‌نصیر اعتراض‌های دانشجویان را بی‌اهمیت خواند

مقام‌های وزارت علوم دولت رئیسی تلاش می‌کنند تا تفکیک جنسیتی را در دانشگاه‌های ایران گسترده‌تر کنند

تحصن دانشجویان دانشگاه خواجه‌نصیر تهران در اعتراض به تفکیک جنسیتی-اسفند ۱۴۰۲-کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان

درحالی که دانشجویان دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی تهران در روزهای گذشته چندین‌بار به تفکیک جنسیتی در سالن غذاخوری ساختمان پردیس این دانشگاه اعتراض کردند و دست به تحصن زدند، اما رئیس دانشگاه خواجه‌نصیر در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، این اعتراض‌ها را بی‌اهمیت خواند و تاکید کرد که این اعتراض‌ها، موضوع جدیدی نیست.

مدیریت دانشگاه خواجه نصیر، هفته گذشته نیز دانشجویان را تهدید کرده بود که در صورت «راه‌اندازی بدون مجوز» کانال یا گروهی در شبکه‌های ‏اجتماعی، از تحصیل «تعلیق» خواهند شد.

اما دانشجویان معترض در روزهای گذشته، به پهن کردن سفره روی زمین محوطه اطراف سالن غذاخوری در دانشگاه خواجه‌نصیر روی آوردند و اعلام کردند تا زمانی که تفکیک جنسیتی و جدا کردن دانشجویان دختر و پسر به پایان نرسد، حاضر به صرف غذا در سالن‌های جداگانه نیستند.

از زمان آغاز خیزش سراسری شهروندان ایرانی علیه جمهوری اسلامی در شهریورماه سال گذشته، دانشجویان زیادی در سراسر ایران موفق شده‌اند با تجمع‌های اعتراضی و سر دادن شعار علیه مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی، به جداسازی جنسیتی در شماری از دانشگا‌ها پایان دهند.

اکنون امیررضا شاهانی، رئیس دانشگاه خواجه‌ نصیرالدین طوسی تهران، می‌گوید: «چند دانشجو دور هم جمع شدند و جنجالی تحت عنوان تفکیک جنسیتی در سلف‌ها به‌راه ‌انداختند. این موضوع، موضوع جدیدی نیست و هیچ اتفاق تازه‌ یا تغییری در قانون و مقررات پردیس سیدخندان رخ نداده؛ فقط بوفه‌ای که قبلا وجود داشت، حذف شد و ۱۵۰ صندلی هم به‌دلیل حذف بوفه، اضافه شده است. نه‌تنها در این دانشگاه، بلکه در دانشگا‌ه‌های دیگر نیز غذاخوری خواهران و برادران از یکدیگر جدا است.»

این درحالی است که معترضان با صدور بیانیه‌ای که در کانال تلگرامی دانشجویان پیشرو منتشر شد، با تکذیب ادعاهای رئیس دانشگاه و با انتقاد از تلاش نیروهای حراستی برای سرکوب دانشجوان معترض، اعلام کردند «می‌توانید جلوی پیشروی ما را بگیرید. ما ادامه می‌دهیم.»

در این بیانیه آمده است: «این را آویزه گوش خود قرار دهید؛ دانشجوی خواجه‌نصیر سرکوب‌شدنی نیست. هستیم بر عهدی که بستیم و این جنبش همچنان ادامه دارد. تجمع همکلاسی‌هایمان، بازتاب برابری‌طلبی عموم دانشجویان کشور است. این اقدام که یادآور روزهای آغازین شکستن حصار تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌های سراسر کشور و در ماه‌های ابتدایی انقلاب زن زندگی آزادی است، باید با حمایت همه‌جانبه دانشجویان در سراسر کشور همراه شود؛ حمایتی از جنس اعلام همبستگی و اتحاد.»

همزمان، تصاویری از دیوارنویسی‌های دانشجویان دانشگاه بهشتی تهران، دانشگاه علوم‌ پزشکی ارومیه و دانشگاه اصفهان، علیه مقام‌های جمهوری اسلامی و مخالفت آنان با شرکت در انتخابات پیش‌رو هم در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت علوم دولت ابراهیم رئیسی در ماه‌های اخیر و با همکاری قوه قضاییه و دستگاه‌های امنیتی، به سرکوب، بازداشت، اخراج و پرونده‌سازی علیه شمار زیادی از دانشجویان و اساتید سراسر کشور روی آورد تا به این شکل، صداهای مخالف را از بین ببرد. اما با این وجود، تصاویر و اخبار منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهند که اعتراض به حجاب اجباری، شعار علیه مقام‌های نظام و تجمع‌ها و تحصن‌های دانشجویی همچنان ادامه دارند.

در تازه‌ترین مورد، مهدی شهبازی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، روز یکشنبه ۲۹ بهمن‌ماه از استقرار زنان حجاب‌بان در دانشگاه‌ تهران خبر داد و تهدید کرد که علاوه بر برخورد با دانشجویان در ارتباط با حجاب اجباری، با استادان و کارمندان دانشگاه نیز «به‌طور بسیار جدی» برخورد خواهد شد.

او افزود: «موضوع خانم‌هایی که در دانشگاه در راستای امر به معروف و نهی از منکر حضور داشته باشند نیز باز از همین مجرا ایجاد شد تا نسبت به کسانی که باید تذکر و مشاوره بگیرند، اقدام کنند.»

پیش از این و در تاریخ اول آبان سال گذشته، نیروهای بسیجی حاضر در دانشگاه صنعتی شریف تهران، با بستن درهای سالن غذاخوری مانع از ورود همزمان دانشجویان دختر و پسر شدند، اما در ادامه دانشجویان درها را شکستند و بسیجی‌ها را از غذاخوری دانشگاه بیرون کردند. مشابه این اتفاق در دانشكده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران نیز رخ داد.