خبرگزاری رسمی عربستان روایت رسانه‌ها از دیدار وزرای سعودی و اسرائیل را تکذیب کرد

با آغاز جنگ غزه، عربستان سعودی تلاش‌های آمریکا را برای عادی‌سازی روابط این کشور با اسرائیل مسکوت گذاشت

نمایندگان کشورهای جهان در نشست سازمان تجارت جهانی در ابوظبی‌ــ AFP

پس از انتشار خبری در رویترز مبنی بر دیدار روز دوشنبه هفتم اسفند (۲۶ فوریه) نیر برکات، وزیر اقتصاد و صنعت اسرائیل، با ماجد بن عبدالله القصبی، همتای سعودی‌اش و گفت‌و‌گو درباره صلح، خبرگزاری رسمی عربستان سعودی این روایت را تکذیب کرد. 

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، دوشنبه هفتم اسفند، به نقل از یک مقام رسمی این کشور روایت رسانه‌‌ها از دیدار ماجد القصبی، وزیر بازرگانی عربستان سعودی و نیر برکات، وزیر اقتصاد و صنعت اسرائیل در حاشیه نشست سازمان تجارت جهانی در ابوظبی را تکذیب کرد.
رسانه‌های غربی و اسرائیلی پیشتر خبری تحت عنوان دیدار این دو مقام در حاشیه نشستی در امارات متحده عربی را منتشر کردند. دفتر نیر برکات نیز در گفت‌و‌گو با رویترز مدعی شد، وزیر اقتصاد اسرائیل در دیدار با همتای عربستانی خود درباره «صلح با کشورهایی که به‌دنبال صلح‌اند» گفت‌وگو کرده است.
یک مقام عربستان سعودی درباره تصویری که گفته می‌شود مربوط به دیدار القصبی و برکات است، تاکید کرد در حالی که او کنار وزیر نیجریه ایستاده بود «فردی بدون اطلاع قبلی» به وزیر بازرگانی سعودی نزدیک شد و با او دست داد و سپس معرفی شد. این گزارش هرگونه دیدار از پیش تعیین‌شده بین این دو مقام سعودی و اسرائیلی را تکذیب می‌کند. این مقام عربستان سعودی همچنین بر حمایت قاطع عربستان از فلسطینیان تاکید کرده است.

عربستان سعودی همچنین روز سه‌شنبه ۱ اسفند (۲۰ فوریه) از اسرائیل خواسته بود به چندین دهه اشغال سرزمین‌های فلسطینی پایان دهد و آن را غیرقانونی خواند.

زیاد العطیه، سفیر عربستان سعودی در هلند، هم در یک سخنرانی در دیوان بین‌المللی دادگستری گفت: «اقدام‌های اسرائیل نشان می‌دهد که قصد صلح ندارد.» او تاکید کرد که «تداوم اشغالگری اسرائیل وحشتناک‌ترین نتایج را به بار آورده است». سفیر عربستان سعودی در هلند سپس افزود: «اسرائیل سرعت شهرک‌سازی را افزایش داده و حملات شهرک‌نشینان (به فلسطینی‌ها) را نادیده گرفته است.»

بر مبنای گزارشی که خبرگزاری رویترز منتشر کرده بود، در دیدار وزیر اقتصاد و صنعت اسرائیل و همتای سعودی‌اش که در حاشیه نشست سازمان تجارت جهانی در پایتخت امارات متحده عربی برگزار شد، وزیر اقتصاد و صنعت اسرائیل ضمن تاکید بر اهمیت برقراری روابط دوجانبه گفت که دو کشور اسرائیل و عربستان سعودی در همکاری با یکدیگر می‌توانند «تاریخ‌ساز» باشند.

وزیر اقتصاد و صنعت اسرائیل به همتای سعودی‌اش گفت که دولت اسرائیل «به برقراری روابط صلح‌آمیز با همه کشورهای صلح‌طلب علاقه‌مند است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برکات و قصبی در کنفرانس وزیران اقتصاد و صنعت سازمان تجارت جهانی شرکت کرده‌اند. هدف از برگزاری این کنفرانس که روز دوشنبه با حضور ۱۷۵ هیئت در ابوظبی آغاز به کار کرده، «تعیین قوانین جدید تجارت جهانی» اعلام شده است.

قبل از حمله پیکارجویان حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عربستان سعودی برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل در قالب پیمان دفاعی با آمریکا اظهار تمایل کرده بود اما پس از آغاز جنگ غزه، برنامه‌های مدنظر آمریکا برای عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی را به حالت تعلیق درآورد.

به گفته این مقام سعودی، تعداد شهرک‌نشین‌ها در «سرزمین‌های اشغالی فلسطین» به ۷۰۰ هزار نفر رسیده است. زیاد العطیه همچنین به «مصونیت اسرائیل» از مجازات بر اساس قوانین بین‌المللی انتقاد کرد.

وزیر اقتصاد و صنعت اسرائیل پیش‌تر تهدید کرده بود در صورت حمله حزب‌الله لبنان به اسرائیل، این کشور به جمهوری اسلامی حمله می‌کند و «رژیم آیت‌الله‌ها را از بین می‌برد».

جمهوری اسلامی ایران همواره با راه‌حل دو کشوری مخالفت کرده و این تنها موردی است که تهران و تل‌آویو در آن اشتراک نظر دارند؛ در حالی که ریاض از ابتدای جنگ غزه، برای حل این مناقشه و تامین حقوق فلسطینی‌ها بر راه‌حل دوکشوری تاکید کرده و کوشیده است تا تل‌آویو را به توقف حملات وادار کند.

بیشتر از جهان