کمبود گاز بسیاری از شهرهای ایران را به حالت نیمه‌تعطیل درآورد

شرکت ملی گاز از مردم خواست دمای خانه‌هایشان را بین ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتی‌گراد نگه دارند و وسایل گرمایشی در اتاق‌ها را خاموش کنند

تصویری خط لوله گاز و یک نیروی کار حرفه‌ای را نشان می‌دهد‌ــ فرارو

در روزهای اخیر بارندگی‌ و سرمای هوا در نقاط مختلف ایران بار دیگر کشوری را که دومین ذخایر گاز طبیعی دنیا را در اختیار دارد، با بحران کمبود گاز مواجه کرده؛ به طوری که در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفتم و هشتم اسفند، بسیاری از مدارس در استان‌های مختلف ایران به دلیل کمبود گاز تعطیل شدند و ساعت شروع به کار بسیاری از ادارات تغییر کرده است؛ با این حال آن‌طور که مسئولان دولتی پیش‌بینی کرده‌اند، همچنان احتمال دارد گاز خانگی در برخی شهرها قطع شود.

شرکت ملی گاز ایران روز سه‌شنبه با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که با ورود جبهه‌های هوای سرد، مصرف گاز در بیشتر نقاط ایران افزایش یافته است. این اطلاعیه مصرف‌کنندگان گاز خانگی و صنایع را تلویحا تهدید کرده است چنانچه نمی‌خواهند با قطعی گاز روبرو شوند، در مصرف آن صرفه‌جویی کنند. همچنین به مشترکان گاز خانگی توصیه شده‌ است دمای خانه‌هایشان را بین ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتی‌گراد نگه دارند و وسایل گرمایشی در اتاق‌ها را خاموش کنند.

درخواست از مردم برای صرفه‌جویی در مصرف گاز اندکی پس از آن منتشر شد که مسلم رحمانی، مدیر هماهنگی امور گازرسانی، ادعای پایداری شبکه گاز در تمامی نقاط ایران را، به رغم بالا رفتن مصرف، مطرح کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از این مقام دولتی نوشت که طی دو روز منتهی به صبح سه‌شنبه، بیش از ۶۰۰ میلیون مترمکعب گاز در بخش خانگی و صنایع مصرف شده است. او ادعا کرد فشار گاز در تمام ایران «مناسب» است و رسیدن گاز به سرشاخه‌ها در استان‌های شمال غربی و شمال شرقی را به «همکاری» مردم مشروط کرد.

ساکنان بیشتر استان‌های ایران که هفته‌ها و روزهای متوالی با بحران فزاینده آلودگی هوا مواجه بودند، اینک در حالی به استقبال هوای پاک به مدد برف و باران رفته‌اند که با بحران کمبود برق و گاز مواجه‌اند.

اسدالله عباسی، استاندار گیلان، قطعی برق در برخی نقاط این استان را تایید کرد. شرکت گاز استان مازندران نیز با اعلان وضعیت قرمز، به مردم هشدار داد که احتمال دارد گاز خانگی در شهرستان‌های محمودآباد، آمل، بابل، بابلسر و فریدون‌کنار و شهرستان‌های تابعه قطع شود.

در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه بسیاری از مدارس در استان‌های اصفهان، لرستان، مرکزی، قم، خراسان شمالی، سمنان، قزوین، البرز، تهران، خراسان جنوبی، اردبیل و همدان تعطیل شدند و در برخی شهرهای این استان‌ها نیز ادارات با تاخیر شروع به کار کردند. با این حال معضل کمبود گاز برطرف نشد و این در حالی است که طبق اعلام سازمان هواشناسی، برودت هوا و بارندگی‌ تا پایان هفته جاری در بیشتر مناطق ایران ادامه دارد.

ایران پس از روسیه بیشترین ذخایر گاز طبیعی در جهان را دارد اما همواره در فصل زمستان با بحران افت و قطعی جریان گاز مواجه می‌شود. مسئولان دولتی جمهوری اسلامی در مواقعی که برودت هوا و بارندگی‌ها افزایش می‌یابد و مسئله کمبود گاز بحران‌ساز می‌شود، انگشت اتهام را به سمت مردم می‌گیرند و آن‌ها را به زیاده‌روی در مصرف متهم می‌کنند، در حالی‌ که کارشناسان می‌گویند دلیل اصلی کمبود گاز در ایران فرسودگی زیرساخت‌ها و بر زمین ماندن طرح‌های توسعه‌ای بهره‌برداری از گاز است.

طی روزهای اخیر که قطعی گاز صنایع در ایران خبرساز شد، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه قطر قصد دارد با اتکا به طرح‌های توسعه‌محور و سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی، میدان گازی مشترکش با ایران را به بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز طبیعی در جهان تبدیل کند.

قطر در حالی از میدان گازی پارس جنوبی سود می‌برد که بهره‌برداری ایران از این میدان بیش از دو دهه به تاخیر افتاده است. خبرگزاری خبرآنلاین، روز ۲۱ بهمن در یادداشتی با عنوان «باختیم، بد هم باختیم»، به این موضوع پرداخت و نوشت قطر تاکنون از میدان مشترک‌ گازی با ایران بالغ‌ بر یک هزار ۵۰۰ میلیارد دلار درآمد کسب کرده ولی درآمد ایران از این میدان ۳۰۰ میلیارد دلار بوده است.

پیش‌تر رضا پدیدار، عضو هیئت نمایندگان کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، نیز درباره ناترازی تولید و مصرف گاز در ایران گفته بود: «ظرفیت تولید میدان‌های گازی ایران حدود یک میلیارد مترمکعب در روز است، ولی با توجه به مشکلات فنی و اجرایی و تامین نیاز تجهیزاتی و سایر متعلقات مربوط به برداشت از میدان‌های گازی، میزان تولید از حدود ۸۰۰ میلیون مترمکعب در روز فراتر نمی‌رود.»