نخستین آزمایشگاه دی‌ان‌ای در کابل گشایش یافت

افغانستان از معدود کشورهای جهان بود که آزمایشگاه دی‌ان‌ای نداشت

عکس از صفحه رسمی وزارت بهداشت افغانستان 

افغانستان برای اولین‌بار صاحب یک مرکز مجهز تشخیص دی‌ان‌ای شد. گفته می‌شود که این مرکز، در چارچوب درمانگاه پزشکی قانونی این کشور فعالیت‌ خود خواهد کرد.

روز یکشنبه 6 بهمن، وزارت بهداشت افغانستان نخستین و بزرگ‌ترین آزمایشگاه تشخیص دی‌ان‌ای را در کابل افتتاح کرد. این آزمایشگاه دی‌ان‌ای در چارچوب درمانگاه پزشکی قانونی به شهروندان خدمات‌ بدهد.

فیروزالدین فیروز، وزیر بهداشت، که در افتتاح این آزمایشگاه حضور داشت، به رسانه‌ها گفت: «این آزمایشگاه به گونه اساسی و تخصصی، مجهز با وسایل پیشرفته پزشکی ساخته شده است. پس از این نیاز نیست که شهروندان افغانستان برای تشخیص دی‌ان‌ای با هزینه زیاد به بیرون از کشور بروند. حالا با ایجاد این مرکز می‌توانند معاینات‌شان را در داخل کشور انجام دهند.»

آقای فیروز گفت: «ساخت و افتتاح این آزمایشگاه مجهز دی‌ان‌ای در افغانستان، یکی از تعهدات رهبری وزارت بهداشت این کشور بوده است که خوشبختانه امروز شاهد افتتاح آن در کابل هستیم.»

وزیر بهداشت افزود: «شهروندان افغانستان در گذشته برای انجام این آزمایش با صزف هزینه زیاد از کشور بیرون می‌رفتند که این خود چالش عمده‌ای برای وزارت بهداشت افغانستان به شمار می‌رفت. حالا الحمدالله این مشکل به پایان رسیده است.»

آقای فیروز تاکید کرد: «این آزمایشگاه تشخیص دی‌ان‌ای، نه تنها به وزارت بهداشت افغانستان را در تشخیص هویت، ذات و ولد و موضوعات ژنتیکی کمک می‌کند، بلکه برای نهاد‌های قانونی و قضایی کشور نیز در شناسایی جرم مفید واقع می‌شود.»

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان، نیز در افتتاح این مرکز حضور داشت. او ایجاد آزمایشگاه مجهز دی‌ان‌ای را گامی مثبت در راستای تامین عدالت مبنی بر شناسایی پرونده‌های جنایی و موارد ژنتیکی در کشور خواند و گفت: «با آغاز کار این مرکز تشخیص دی‌ان‌ای ، پرونده‌های جنایی به شکل تکنیکی و روشمند، بدون هیچ نوع ابهام بررسی می‌شود و همچنین به نهادهای قانونی و قضایی کشور در تشخیص هویت و شناسایی مجرمین و افراد بی‌گناه کمک می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس اجرایی کشور از مسئولان این مرکز خواست که از ابتدا جلو سوءاستفاده، فساد و نفوذ را در این مرکز بگیرند و اجازه ندهند که کسی در کارشان دخالت داشته باشد. او تاکید کرد که مسئولان این مرکز، باید وظیفه خود را با بی‌‍طرفی کامل و امانتداری انجام دهند.»

نورالله حمیدی، از ساکنان شهر کابل، درباره ایجاد این مرکز به ایندیپندنت فارسی گفت: «این خوش‌ترین خبری‌ست که من برای نخستین‌ بار در کشور جنگ‌زده‌مان می‌شنوم. امیدوارم که در آینده‌ نزدیک شاهد پیشرفت‌های بیشتری در بخش‌های گوناگون، به ویژ بیمارستان‌های تخصصی و پزشکان متخصص در کشور باشیم.»

آقای حمیدی افزود: «من هم شاهد بوده‌ام که دوستانم با پول زیاد برای تشخیص دی‌ان‌ای به کشورهای اروپایی می‌رفتند. حالا با هزینه و زمان کمتر می‌توانند در داخل کشور به این مشکل‌شان رسیدگی کنند.»

جاوید رامین، دانشجوی پزشکی، می‌گوید: «متاسفانه در گذشته چنین مراکزی نداشتیم، اکنون که این مرکز در کابل ایجاد شده است خیلی‌ خوشحالیم. این آزمایشگاه در شناخت هویت، خانواده و مجرمین کمک‌ زیادی به همه می‌کند. امید است که مسئولین این مرکز کارشان را با بی‌طرفی کامل و اخلاق‌مدارانه پیش ببرند تا شاهد دستاوردهای خوبی در این عرصه باشیم.»

بیشتر از