هشدار پوتین به غرب: درصورت اعزام نیروی نظامی به اوکراین جنگ هسته‌ای به‌راه می‌افتد

به گفته پوتین، ارتش این کشور سلاح‌های جدید قدرتمندی را وارد میدان نبرد کرده که برخی از آن‌ها در اوکراین آزمایش شده‌اند

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در سخنرانی سالانه در مسکو- Gavriil GRIGOROV / AFP

در حالی که برخی کشورهای غربی به اعزام نیروی نظامی به اوکراین می‌اندیشند، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، هشدار داد که چنین اقدامی خطر جنگ هسته‌ای جهانی را به همراه خواهد داشت.

به گزارش آسوشیتدپرس، پوتین روز پنجشنبه ۲۹ فوریه (۱۰ اسفند)، در سخنرانی سالانه خود در برابر نمایندگان و مقام‌های عالی رتبه این کشور، ضمن ارائه گزارش مفصلی از پیشرفت جنگ، متعهد شد که اهداف مسکو در اوکراین محقق شود. او همچنین درباره پیامدهای «فاجعه‌بار» دخالت بیشتر غرب در جنگ روسیه و اوکراین برای غرب خط و نشان کشید.

اشاره او به سخنان امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، است که اوایل هفته جاری اعلام کرده بود اعزام نیروهای زمینی غرب به اوکراین نباید «منتفی شود».

با اینکه در واکنش به سخنان مکرون، دیگر رهبران غرب از جمله آلمان، بریتانیا و ایالات متحده احتمال اعزام نیرو به جبهه اوکراین را بی‌درنگ رد کردند، اما نگرانی‌ها در کرملین همچنان ادامه دارد.

رهبر روسیه با اشاره به حمله‌های نافرجام ناپلئون و هیتلر افزود: «ما سرنوشت کسانی را که نیروهای نظامی خود را به خاک کشورمان فرستادند به یاد داریم. اینک عواقب برای مهاجمان بالقوه فاجعه‌بار‌تر خواهد بود.»

پیش‌تر روسیه در واکنش به امضای «پیمان امنیتی» بین بریتانیا و اوکراین هشدار داده بود که هرگونه اقدام بریتانیا در اعزام نیروهای نظامی به اوکراین را «اعلام جنگ» به روسیه تلقی می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پوتین در ادامه سخنانش، رهبران غربی را «بی‌پروا و غیرمسئول» خواند و اعلام کرد که غرب باید در نظر داشته باشد که «ما سلاح‌هایی در اختیار داریم که می‌تواند اهدافی را در قلمرو آن‌ها هدف قرار دهد». به گفته رئیس‌جمهوری روسیه، «هر آن‌چه غرب مطرح می‌کند، خطر واقعی درگیری با استفاده از سلاح‌های هسته‌ای و در نتیجه نابودی تمدن را به‌همراه دارد».

پوتین که گمان می‌رود در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه مارس بار دیگر برای یک دوره شش ساله انتخاب شود، از «آمادگی کامل» زرادخانه گسترده تسلیحات هسته‌ای «مدرن» روسیه سخن گفت و افزود ارتش این کشور سلاح‌های جدید قدرتمندی را وارد میدان نبرد کرده که برخی از آن‌ها در اوکراین آزمایش شده‌اند. اشاره او به موشک بالستیک قاره‌پیمای سنگین سارمات (Sarmat)، موشک کروز هسته‌ای بوروستینک (Burevestnik) و پهپاد هسته‌ای پوزئیدون (Poseidon) است که آزمایش‌های نهایی روی آن‌ها انجام می‌شود.

رئیس‌جمهوری روسیه در تلاش برای جلوگیری از حمایت نظامی غرب از کی‌یف، بارها قدرت هسته‌ای مسکو را برجسته کرده است.

به گزارش رویترز، پوتین در بخش دیگری از سخنانش اظهارات رهبران غربی در مورد تهدید «حمله روسیه به متحدان ناتو در اروپا» را رد کرد. او همچنین ادعای واشنگتن را مبنی بر اینکه مسکو در حال بررسی استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا است، رد کرد و آن ‌را ترفند ایالات متحده برای حفظ چیرگی خود در مذاکرات بر سر کنترل تسلیحات هسته‌ای دانست. پوتین افزود: «غرب در تلاش است ما را به رقابت تسلیحاتی بکشاند. آن‌ها سعی می‌کنند ما را فرسوده کنند، تا ترفندی را که در دهه ۱۹۸۰ با اتحاد جماهیر شوروی سابق موفق به اجرای آن شدند بار دیگر تکرار کنند.»

سخنرانی امسال پوتین یک روز پیش از برگزاری مراسم تشییع جنازه الکسی ناوالنی، منتقد و مخالف سرسخت پوتین، انجام شد.

الکسی ناوالنی، شناخته‌شده‌ترین رهبر اپوزیسیون روسیه، که تلاشش برای رقابت با پوتین در سال ۲۰۱۸ به نتیجه نرسید، در میانه ماه جاری در حالی که محکومیت ۱۹ سال حبس خود را سپری می‌کرد، به طرز مشکوکی در زندان درگذشت. مرگ او واکنش تند رهبران کشورهای غربی را به‌همراه داشت. آن‌ها کرملین را به دست داشتن در مرگ ناوالنی متهم می‌کنند.

بیشتر از جهان