اتلاف حجم بالای آب شیرین و نابودی زندگی اهالی بلوچستان به دلیل ناکارآمدی دولت‌ها

بسیاری از سیل‌زدگان امروز، سال ۱۴۰۰ نیز شاهد ویرانی منازل، مزارع و دام‌های خود بر اثر سیلاب ویرانگیر بودند

آب‌گرفتی شدید معابر عمومی در جنوب سیستان‌وبلوچستان بر اثر سیلاب اخیر-اسفند ۱۴۰۲-ایرنا

رییس سازمان مدیریت بحران جمهوری اسلامی ایران، روز شنبه ۱۲ اسفند اعلام کرد که ۱۶ شهرستان و ۱۹۴۷ روستا در استان سیستان‌ و بلوچستان هم‌چنان گرفتار سیلاب‌اند. چابهار با ۴۸۰ و نیکشهر با ۳۳۰ روستا بیشترین میزان درگیری را در این حادثه دارند.

مناطق جنوبی استان سیستان و بلوچستان از نهم اسفند گرفتار سیل و آب‌گرفتگی ناشی از بارش‌های شدید شد. محمدحسن نامی به ایرنا گفت: «شهرستان‌های نیکشهر، قصرقند، دشتیاری، چابهار، کنارک، خاش، سیب و سوران، فنوج، ایرانشهر، میرجاوه، دلگان، سراوان، زاهدان، نیمروز، سرباز و مهرستان، براثر سیل اخیر خسارات زیادی دیده‌اند. تا کنون به سه هزار و ۷۵۲ نفر از سیل‌زدگان امدادرسانی شده و به ۲۳۵ خانوار، شامل ۹۷۷ نفر اسکان اضطراری و موقت داده شده است.»

این درحالی است که در روزهای گذشته خبرنگاران محلی و شمار زیادی از شهروندان ساکن بخش جنوبی این استان و منطقه بلوچستان بارها در شبکه‌های اجتماعی از بی‌توجهی دولت به امدادرسانی و نبود نیرو و اقلام کافی برای نجات سیل‌زدگان گلایه کردند.

رییس سازمان مدیریت بحران ایران همچنین خبر داد که پنج محور اصلی در سیستان‌ و بلوچستان همچنان بر اثر سیلاب مسدودند و برق ۲۱ روستای سیل‌زده نیز هنوز وصل نشده است.

مردم مناطق جنوبی استان سیستان‌ و بلوچستان که اکنون نظاره‌گر نابودی منازل، مزارع و دام‌های خود بر اثر این سیل ویرانگرند، همچنان درحال پرداخت اقساط وام بازسازی خانه‌های‌شان اند که براثر سیل سال ۱۴۰۰ ویران شده بود. این استان محل اتصال جریان‌های جوی و خروج آن از منطقه ایران است. جریان جوی سودانی از جنوب غرب به ایران وارد می‌شود و با عبور از استان‌های فارس و هرمزگان به سیستان و بلوچستان می‌رسد. همچنین جریان مدیترانه‌ای از غرب ایران و جریان مونسون از اقیانوس هند در سیستان و بلوچستان به هم می‌رسند و از ایران خارج می‌شوند.

بنا به گفته حسین سرگزی، کارشناس منابع آب، که در روزنامه «شرق» منتشر شد، دست‌کاری غیرکارشناسی در اقلیم این منطقه و تخریب مجراهای آب زیرزمینی، پوشش گیاهی ضعیف و نوع بافت خاک، به‌ویژه در منطقه بلوچستان، سبب شده است که حجم بسیاری از آب شیرین به هدر برود و به دریای عمان بریزد. هدررفت منابع بزرگ آب شیرین از یک سو و وارد آمدن خسارت سنگین و مداوم سیل به زیرساخت‌های این استان و به زندگی مردم از سوی دیگر، سال‌هاست که به چالش اصلی این منطقه بدل شده است‌.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در چهار سال گذشته و بدون در نظر گرفتن نرخ تورم، سیلاب‌ها حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان به این استان خسارت زده‌اند. اما دولت‌های مختلف در نظام جمهوری اسلامی، به‌جای انتخاب روش‌های کم‌هزینه مانند احداث سیل‌بند و ذخیره‌سازی آب شیرین سیلاب‌، باعث شدند آب شیرین به دریای عمان بریزد و شور شود، سپس با هزینه‌های گزاف، پروژه‌ انتقال آب از دریای عمان و شیرین‌سازی آن را کلید زدند یا پروژه‌های گران‌قیمت، بی‌فایده، مضر و غیرکارشناسانه مانند برداشت آب از ژرفا را انجام دادند. این پروژه‌ها برای برخی از مدیران دولتی و سازمان‌های حکومتی مانند سپاه پاسداران نیز سرشار از سود مالی است.

همزمان، عیسی بزرگ‌زاده، سخن‌گوی صنعت آب در ایران، به ایسنا گفت بارندگی در بالادست سبب شد تا جریان آب رودخانه‌های منطقه از دو میلیون لیتر در هر ثانیه عبور کند، برای مثال، جریان رودخانه کاجو در بالادست به دو میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر در ثانیه برسد.

او افزود: « برای درک میزان این سیلاب در رودخانه‌ کاجو کافی است بدانید این آب در هر ثانیه معادل ۱۴ هزار بشکه نفت حجم دارد و می‌تواند در کمتر از سه دقیقه گنجایش غول‌پیکرترین کشتی نفت‌کش‌ دنیا را پر از آب کند.»