آلمان درباره شنود روسیه از جلسه محرمانه مربوط به جنگ اوکراین تحقیق می‌کند

در بخشی از فایل صوتی که از گفت‌وگوهای محرمانه ارتش آلمان در رسانه‌های اجتماعی روس منتشر شده، درباره تحویل احتمالی موشک‌های تاوروس آلمان ارتش به اوکراین صحبت می‌شود

اولاف شولتس در حال پیاده‌ شدن از تانک- Axel Heimken/POOL/AFP

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، پس از انتشار یک فایل صوتی ضبط‌شده از گفت‌وگوهای محرمانه ارتش آن کشور در‌مورد جنگ اوکراین در رسانه‌‌های اجتماعی روسیه، اعلام کرد که تحقیقات کاملی درمورد این موضوع انجام خواهد شد.

وزارت دفاع آلمان نیز روز شنبه، سوم ماه مارس (۱۲ اسفند)، اعلام‌ کرد درباره اینکه «روسیه جلسات محرمانه مربوط به جنگ اوکراین را شنود می‌کند» تحقیق خواهد کرد.

وزارت دفاع آلمان پس از درز و انتشار یک فایل صوتی ضبط‌‌شده از کنفرانس ویدیویی محرمانه میان برخی مقام‌های نیروی هوایی آن کشور درباره جنگ اوکراین، اعلام‌ کرد که احتمالا روسیه این گفت‌وگوها را شنود کرده است. 

مارگاریتا سیمونیان، رئیس شبکه دولتی آر‌تی روسیه، نزدیک به کاخ کرملین، روز جمعه یک فایل ۳۸ دقیقه‌ای صوتی منتشر کرد که در آن به گفته او، افسران آلمانی درباره حمله به شبه‌جزیره کریمه صحبت می‌کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری فرانسه به نقل از سخنگوی وزارت دفاع آلمان اعلام‌ کرد که این کشور اروپایی «در حال بررسی» پرونده شنود این فایل صوتی است. 

شبکه آرتی روسیه با پخش‌ بخش‌هایی از این فایل صوتی اعلام‌ کرد که موشک‌های «تاوروس» ساخت آلمان در اختیار نیروهای اوکراینی قرار خواهد گرفت. به گفته تلویزیون روسیه، در این جلسه محرمانه درباره موضوع‌های دیگری از جمله هدف‌گیری پل‌های کلیدی روسیه در شبه‌جزیره کریمه بحث و بررسی انجام شد. 

رسانه‌های آلمان، ازجمله مجله اشپیگل، صحت فایل صوتی درزکرده را تایید کردند. 

اوکراین مدت‌ها است از آلمان می‌خواهد موشک تاوروس به این کشور بدهد اما آلمان رسما با این درخواست موافقت نکرده‌ بود. موشک‌های تاوروس می‌توانند هدف‌هایی را تا فاصله ۵۰۰ کیلومتری منهدم کنند. اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، گفته بود دادن این موشک‌ها به اوکراین می‌تواند «درگیری‌ها را تشدید کند»‌.

شنود جلسه امنیتی وزارت دفاع آلمان با واکنش تند مخالفان دولت مواجه شده‌ است. رودریش کیزوتر، از محافظه‌کاران اپوزیسیون دولت آلمان، شنبه هشدار داد که ممکن است فایل‌های صوتی بیشتری نیز لو رفته و شنود شده باشد.

بیشتر از جهان