سیل سیستان‌و‌‌بلوچستان؛ بی‌توجهی مقام‌های حکومتی به ۱۱۰ هزار سیل‌زده

رئیس شورای بخش باهوکلات: یکی از وزرا و مقام‌های استانی فقط با بالگرد در آسمان روستاهای سیل‌زده دور زدند و رفتند

در حالی که جمعیت گسترده‌ای از مردم سیستان‌و‌بلوچستان در ۱۶ شهرستان و بیش از هزار و ۹۴۷ روستا در اثر وقوع سیل آسیب دیده‌اند و بنا به آمارهای دولتی، دست‌کم ۱۱۰ هزار تن از مردم در روستاها به کمک‌های امدادی فوری نیاز دارند، بی‌توجهی دستگاه‌های حکومتی به آسیب‌دیدگان سیل ادامه دارد. به گفته منابع محلی، مقام‌های حکومتی عمدتا به حضور نمایشی، عکس‌های تبلیغاتی و حداکثر دور زدن با بالگرد بر فراز مناطق سیل‌زده اکتفا می‌کنند.

محمدحسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران، یکشنبه، ۱۳ اسفند (۳ مارس)، گفت که ۱۶ شهرستان و بیش از هزار و ۹۴۷ روستا در استان سیستان‌و‌بلوچستان درگیر سیل شده‌اند.

به گفته او، بر اثر جاری شدن سیل که از هفتم اسفند در مناطق مختلفی از سیستان‌و‌بلوچستان آغاز شد، تاکنون در شهرستان‌های نیکشهر، قصرقند، دشتیاری، چابهار، کنارک، خاش، سیب و سوران، فنوج، ایرانشهر، میرجاوه، دلگان، سراوان، زاهدان، نیمروز، سرباز و مهرستان خسارت گسترده‌ای به مردم، کشاورزان، و زیرساخت‌‌ها وارد شده است.

این مقام دولتی همچنین گفت که «تاکنون هزار و ۹۴۷ روستا درگیر سیلاب و خسارت شدند که چابهار با ۴۸۰ روستا و نیکشهر با ۳۳۰ روستا» بیشترین میزان درگیری با سیل را دارند».

در حالی که چندین روز از آغاز سیل در این مناطق می‌گذرد و مردم آسیب‌دیده به شدت به چادر، آب آشامیدنی، غذای گرم و امدادرسانی نیاز دارند، رئیس سازمان مدیریت بحران گفت که جمعه و شنبه تعدادی «قایق و خودروهای ویژه برای جابه‌جایی صندوق‌های رای به تمامی مناطقی که راه دسترسی آن‌ها قطع شده، اعزام شده‌اند».

اظهارات محمدحسین نامی درباره «اعزام خودروهای ویژه برای جا‌به‌جایی صندوق‌های رای به مناطق سیل‌زده» سیستان‌و‌بلوچستان، گزارش‌ها را درباره بی‌توجهی دستگاه‌های حکومتی به امدادرسانی و نیازهای ضروری مردم آسیب‌دیده از سیل‌ در این استان تایید می‌کند.

همزمان، وبسایت حال‌وش در گزارشی، از نیاز فوری مردم در روستاهای منطقه دشتیاری به «مواد خوراکی، آب معدنی، پوشاک، چادر، پتو، داروهای تب‌بر و سرفه و سرماخوردگی و نوار بهداشتی» خبر داد.

این گزارش می‌افزاید که «با وجود گذشت یک هفته از وقوع سیل»، مردم در بسیاری از روستاهای گرفتار سیل «تاکنون کمکی دریافت نکرده‌اند و منازل مردم کماکان در زیر آب قرار دارد».

این سایت که خبرهای استان سیستان‌و‌بلوچستان را پوشش می‌دهد، تاکید کرد که «با توجه به زیر آب رفتن صدها روستا در سیل جنوب بلوچستان و منطقه دشتیاری و خسارات سنگین مالی و جانی، دستگاه‌های دولتی جمهوری اسلامی تاکنون هیچ‌گونه امدادرسانی و کمکی» به آسیب‌دیدگان در بسیاری از روستاها نکرده‌اند.

خبرگزاری دولتی ایرنا نیز از «بحرانی بودن وضعیت ۱۱۰ هزار تن از مردم در روستاهای بلوچستان» گزارش داد و ادعا کرد که «به دلیل نبود راه و شکسته شدن پل‌ها فقط امدادرسانی هوایی امکان‌پذیر است».

با اینکه بنا به آمار این خبرگزاری دولتی، شمار مردم آسیب‌دیده از سیل در سیستان‌و‌بلوچستان دست‌کم ۱۱۰  هزار تن است، یعقوب سلیمان، دبیرکل جمعیت هلال احمر کشور، یکشنبه، ۱۳ اسفند، شش روز پس از وقوع سیل، اعلام کرد که «هشت هزار بسته غذایی در چند روز اخیر در مناطق درگیر سیلاب سیستان و بلوچستان توزیع شد و تا یکشنبه‌شب ۱۰ هزار بسته دیگر» نیز به منطقه ارسال می‌شود.

احمد وحیدی، وزیر کشور دولت ابراهیم رئیسی، نیز شش روز پس از وقوع سیل در سیستان‌و‌بلوچستان به این استان سفر کرد و گفت: «برخی تلاش می‌کنند که بگویند مسئولان حواسشان به مردم در جنوب سیستان‌وبلوچستان نیست که این یک ذهنیت اشتباه است، چرا که از همان ابتدا تمام هم‌و‌غم مسئولان و متولیان امر، کمک‌رسانی و امدادرسانی به سیل‌زدگان» بوده است.

او همچنین مدعی شد که «نیروهای امدادی و خدمات‌رسان با تمام توان پای کار هستند» و افزود: «بیشتر مشکلات مردم در مناطق سیل‌زده در حوزه راه‌های ارتباطی است که دستگاه‌های مسئول مشغول بازگشایی هستند».

محمد کرمی، از فرماندهان سپاه پاسداران و فرمانده سابق قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه که در دولت رئیسی به استانداری سیستان‌وبلوچستان رسیده است، با وجود آسیب‌دیدن ده‌ها هزار تن در سیل این استان، گفت: «باران یکی از نعمت‌های الهی است و همواره شکرگزار آن هستیم.»

استاندار سیستان‌وبلوچستان یکشنبه، ۱۳ اسفند، شش روز از وقوع سیل، همچنین گفت: «تلاش خواهیم کرد تا مشکلات مردم سیل‌زده جنوب سیستان‌و‌بلوچستان را با بسیج تمامی دستگاه‌ها پیگیری و برطرف کنیم.»

در همین حال علی‌بخش شه‌بخش، رئیس شورای بخش باهوکلات که روستاهای آن از چند روز پیش در محاصره سیل قرار دارد، ، به سایت خبرآنلاین در ایران گفت: «روز شنبه یک بالگرد بر فراز آسمان بود، وقتی پرسیدیم، متوجه شدیم گویا در آن یکی از وزرا با مقامات استانی حضور داشتند» و «فقط در آسمان یک دور زدند و رفتند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین با اشاره به وضعیت مشابه «بخش‌های مرزی شهرستان دشتیاری»، گفت: «حصر مردم این روستاها هنوز هم ادامه دارد، اما از نیروی امدادی خبری نیست.»

این مقام محلی تاکید کرد که «استان‌های همجوار حاضر نشدند برای امدادرسانی به مردم آسیب‌دیده از سیل سیستان‌‌و‌بلوچستان حتی یک بالگرد بفرستند تا جان مردم را نجات دهد»، و «تا این لحظه مسیر دسترسی به روستاها از بین رفته، پل‌های گلی ریزش کرده و مردم شرایط سختی را تحمل می‌کنند».

دستگاه‌های مسئول حتی به نجات جان افرادی که در اثر سیل با خطر مرگ مواجه‌اند، توجهی ندارند. رئیس شورای بخش باهوکلات در همین زمینه گفت: «یک پدر و پسر دو شبانه‌روز در رودخانه بالای یک درخت خودشان را نگه داشتند، بارها درخواست بالگرد کردیم اما متاسفانه هیچ‌کدام از ارگان‌های عزیز حاضر نشدند بالگرد بفرستند تا جان این پدر و پسر را نجات دهند.»

او افزود که سرانجام اهالی دست‌‌به‌کار شدند و با کمک یک قایق آن‌ها را نجات دادند و «این پدر و پسر پس از نجات به دست مردم، گفتند که مرگ را با چشمان خودشان دیده‌اند».

بخش باهوکلات با ۷۴ روستا، یکی از ده‌ها بخش در ۱۶ شهرستانی است که سیل در آن‌ها جاری شده است. هنوز مسیر ۱۵ روستا در این منطقه مسدود است و دسترسی مردم این روستاها به مناطق دیگر قطع شده است. بنا به گزارش‌های مختلف، تا روز یکشنبه، ۱۳ اسفند، «هیچگونه خدمات امدادرسانی» به مردم این مناطق انجام نشده است.

عبدالصمد پناد، بخشدار تلنگ در شهرستان قصرقند، نیز از وضعیت بحرانی ۲۴ هزار نفر از اهالی این بخش در پی بارندگی شدید خبر داد و گفت که مردم این مناطق در محاصره سیل قرار گرفته‌اند و در شرایط خوبی نیستند، و موادغذایی و آذوقه مردم نیز تمام شده است.

بخشدار تلنگ افزود که «طغیان رودخانه‌های فصلی و بارش سنگین در بخش تلنگ، خسارت سنگینی به بخش کشاورزی، واحدهای مسکونی خشتی و گلی، راه‌های روستایی و زیرساخت‌های شهری و روستایی وارد کرده» است، به‌گونه‌ای که «راه تمام روستاها بسته شده و هیچ ارتباطی به سایر شهرستان‌های همجوار و حتی یک روستا به روستای دیگر» ممکن نیست.

از سوی دیگر، احسان چهکندی، فعال اجتماعی که برای کمک به قربانیان سیل در سیستان‌و‌بلوچستان تلاش می‌کند، گفت: «ما در منطقه تلنگ هستیم، یک سری روستا هفت روز بدون امداد بودند، روستاهایی داریم که هشت روز پشت آب هستند، در این مناطق نیاز به امداد هوایی است.»

او با اشاره صدور هشدار هواشناسی برای بارش در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری، گفت: «اگر این روزها بارندگی شود، وضعیت روستاهای منطقه خیلی سخت خواهد شد.»

این در حالی است که هنوز به بسیاری از روستاها امدادرسانی نشده‌ و «مواد غذایی‌ مردم این روستاها رو به پایان است به گفته احسان چهکندی، «باید قبل از اینکه وضعیت بحرانی شود، به آن‌ها مواد غذایی برسد».