وعده‌های مسئولان و سفر‌ه‌های خالی مردم؛ زنده‌مانی با نان و تخم‌مرغ

فعال کارگری: اگر فقط ۲۰ درصد به حقوق کارگران بیفزایند، تنها گزینه سفره آنان؛ یعنی تخم‌مرغ هم بال درمی‌آورد

تصویر کارگری که در حال درست کردن املت تخم‌مرغ است-رکنا

درحالی‌که مقام‌ها و رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی مدعی‌ «کنترل نرخ تورم» و «رشد اقتصادی» اند، گزارش‌های آماری نهادهای رسمی آشکار می‌کند که افزایش قیمت‌ها با شیب تند صعودی ادامه دارد. در چنین شرایطی با حذف تدریجی اقلام خوراکی از سفره کارگران و حداقل‌بگیران، مصرف مواد غذایی مانند تخم‌مرغ افزایش یافته و فعالان کارگری هشدار داده‌اند که «پروتئین باکیفیت» کاملا از سبد خرید بسیاری از مردم حذف شده است.

برمبنای داده‌های آماری مرکز آمار ایران در بهمن‌ماه امسال، دست‌کم ۳۸ درصد کالاهای خوراکی تورمی بیش از تورم عمومی سالانه داشته‌اند. همچنین از ٥٣ قلم خوراکی منتخب در نقاط شهری، دست‌کم ٢٠ کالا درصد تغییر قیمت سالانه‌شان بالاتر از نرخ تورم نقطه‌ای بود و در این میان انواع پروتئین رکورددار تورم سالانه بودند.

خبرگزاری ایلنا، روز دوشنبه ۱۴ اسفند، در گزارشی با عنوان «بقا فقط با تخم‌مرغ» با استناد به «محاسبات مستقل» نوشت که، براساس داده‌های تورمی آذرماه، سبد معیشت خانوارهای کارگری (حداقل هزینه‌های زندگی در یک ماه) در کلان‌شهرها به بیش از ۲۸ میلیون تومان رسیده است. بنابراین، با درنظرگرفتن داده‌های تورمی بهمن‌ماه، رقم سبد معیشت در کلان‌شهرهای کشور از ۳۰ میلیون تومان هم فراتر رفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علیرضا خرمی، فعال کارگری، با بیان اینکه نرخ سبد معیشت چندین سال است که از مرز ۲۳ میلیون تومان عبور کرده است، به حقوق هفت تا هشت میلیون تومانی کارگران انتقاد کرد و گفت که دولت، وزیر کار و تمام دست‌اندرکاران تعیین حقوق باید چشم خود را روی واقعیت باز کنند و ببینند که کارگران دیگر نانی در سفره ندارند. او در ادامه تاکید کرد که انتظار کارگران این است که مسئولان نرخ سبد معیشت را «واقعی» ببینند و به مسئله تعیین دستمزد کارگران «سیاسی» نگاه نکنند.

این فعال کارگری همچنین هشدار داد اگر همان‌طور که وزیر کار دولت ابراهیم رئیسی اعلام کرده است «فقط ۲۰ درصد به حقوق کارگران در سال جدید بیفزایند، تنها گزینه باقی‌مانده سفره آنان، یعنی همان تخم‌مرغ هم بال درمی‌آورد و سفره‌های کارگران خالی‌تر می‌شود».  

حذف کالاهای خوراکی مفید مانند گوشت و لبنیات از سفره‌های مردم با وقوع انقلاب اسلامی شروع شد و طی بیش از چهار دهه گذشته همواره رشد صعودی داشت. در دهه ۹۰ گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه مصرف انواع پروتئین در ایران به نصف کاهش یافته است. مردم ایران طی سال‌های گذشته چندین شوک تورمی را نیز تاب آوردند، ازجمله حذف ارز ترجیحی کالاها که دولت ابراهیم رئیسی آن را کلید زد و به چندین برابر شدن قیمت‌ها منجر شد.

درنتیجه شوک‌های متناوب تورمی و بحران‌های برآمده از فقر و بیکاری، نرخ شاخص فلاکت در ایران رکورد زد و تعداد زیادی از قشر متوسط جامعه به زیر خط فقر سقوط کردند. حالا کارگران و حداقل‌بگیران مانده‌اند و سفره‌هایی که هر روز هم خالی‌تر می‌شود.

یک کارگر شهرداری، در پیوند با همین موضوع، به «ایلنا» گفت: «هر ماه که برای خرید می‌رویم با سبدی خالی‌تر از ماه قبل به خانه بازمی‌گردیم.» او در ادامه افزود: «بقای ما فقط با تخم‌مرغ میسر شده، فقط نان و تخم‌مرغ می‌خوریم. حبوبات هم در سال‌های اخیر به‌شدت گران شده‌اند، تخم‌مرغ هم گران شده ولی راه دیگری برای بقا باقی نمانده است.»

مردمی که حالا دیگر نان و پنیر و تخم‌مرغ به غذای اصلی‌شان بدل شده است و برای تامین همین مواد نیز با مشکل مواجه‌اند، نشانه‌های تورم فزاینده را در سفره‌های خود احساس می‌کنند. با وجود این، مقام‌های حکومتی پیوسته ادعای کنترل نرخ تورم و رشد اقتصادی را مطرح می‌کنند، در حالی که حتی آمارهای رسمی نیز آشکار می‌کنند که تخم‌مرغ به تنها خوراک پروتئینی فرودستان بدل شده است.

یازدهم اسفندماه، رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران، گفت: «روزانه ۳۷۰۰ تا ۳۸۰۰ تن و ماهانه ۱۰ تا ۱۵ هزار تن تخم‌مرغ در کشور تولید می‌شود. مصرف تخم‌مرغ بالا رفته، زیرا ارزان‌ترین کالای پروتئینی است.» براساس اعلام این مقام صنفی، سرانه مصرف تخم‌مرغ در ایران طی سال‌های اخیر به حدود ۱۴ تا ۱۵ کیلوگرم رسیده است.

داده‌های مرکز آمار از وضعیت اقتصادی ایران در پاییز ۱۴۰۲ خبر از افزایش چشمگیر شاخص فلاکت در ۲۵ استان می‌دهد. میانگین شاخص فلاکت در مناطق شهری ایران ۵۲.۳ واحد و در روستاها بالغ‌ بر ۵۱ واحد بود.

سقوط معنادار رفاه ایرانیان در حالی ادامه دارد که ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی، در کارزارهای انتخاباتی‌اش‌ به مردم ایران وعده رفاه داده بود.

نتایج یک کار پژوهشی در نهاد دولتی مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی نشان می‌دهد ایران در سالی که علی خامنه‌ای آن را «کنترل تورم و رشد تولید» نامید، ازنظر تورم مواد غذایی، در رتبه چهارم جهان قرار گرفت.

بیشتر از اقتصاد