جمعیت علمای پاکستان: با حمایت طالبان افغان گفت‌وگوها بین تحریک طالبان و دولت پاکستان را از سر می‌گیریم

رهبری جمعیت علمای پاکستان گفت که رهبران شبکه حقانی و شاخه قندهار گروه طالبان در گفت‌وگوهای صلح میان دولت پاکستان و تحریک طالبان میانجی‌گری می‌کنند

ملاقات هیئت جمعیت علمای اسلام پاکستان با مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست وزیر طالبان - @ARG_1880/X

رسانه پاکستانی اکسپرس تریبون یکشنبه، ۳ مارس (۱۳ اسفند)، به نقل از مولانا یوسف شاه، عضو ارشد جمعیت علمای اسلام شاخه سمیع‌الحق در پاکستان، نوشت که هردو جناح گروه طالبان، شاخه قندهار و شاخه حقانی، «به تحریک طالبان پاکستان دستور داده‌اند تا برای کاهش تنش، با اسلام‌آباد وارد گفت‌وگو شوند».

این مقام جمعیت علمای اسلام در حالی این ادعا را مطرح کرد که هفته گذشته مولانا حمیدالحق، رهبر کنونی این گروه، در سفری از قبل اعلام نشده، در راس هیئتی به افغانستان رفت و با سران گروه طالبان، از جمله مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان، و سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی و وزیر داخله (کشور) این گروه، دیدار کرد.

اکسپرس تریبون نوشته است که دولت پاکستان بار دیگر از نفوذ رهبران جمعیت علمای اسلام شاخه سمیع الحق، برای کشاندن تحریک طالبان پاکستان به میز گفت‌وگو استفاده می‌کند.

مولانا یوسف ‌شاه در گفت‌وگو با اکسپرس تریبون همچنین به نقش تاریخی مدرسه دینی حقانی درحل بحران‌های پاکستان و تحریک طالبان پاکستان در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ اشاره کرد و گفت که رایزنی‌ها را با طالبان پاکستان از طریق کانال‌های شخصی شروع کرده‌اند. او افزود: «خوشبین‌ایم که با چراغ‌سبز سراج‌الدین حقانی و حمایت طالبان قندهاری به نتایج مثبت دست یابیم.»

یکی دیگر از اعضای هیئتی که اخیرا به رهبری مولانا حمیدالحق به افغانستان سفر کرده بود نیز، بدون افشای هویتش، به اکسپرس تریبون گفت: «با اشاره‌های امیدوارکننده وزیر داخله [افغانستان، سراج‌الدین حقانی] و حمایت اسلام‌آباد، به‌زودی گروه تحریک طالبان پاکستان را سر میز مذاکره خواهیم دید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان افغانستان هنوز این ادعا را تایید یا رد نکرده‌اند. با این حال، دولت پاکستان در دو سال گذشته به اشکال مختلف، از طریق گفت‌وگو، فشار سیاسی، هشدار و حتی با تهدیدهای لفظی، از طالبان افغانستان خواسته است که رهبر تحریک طالبان پاکستان را که گفته می‌شود در شرق افغانستان مستقر است، دستگیر کنند و به دولت پاکستان تحویل دهند. پاکستان همچنین بارها از طالبان افغانستان خواسته است که مانع فعالیت‌های این گروه در خاک افغانستان شوند. اما طالبان افغانستان همواره تاکید کرده‌اند که از خاک این کشور هیچ تهدیدی متوجه هیچ کشوری نیست، و درباره فعالیت‌ها و حمله‌های تحریک طالبان پاکستان نیز اغلب سکوت کرده‌اند.

با این حال، طالبان افغانستان، به ویژه شبکه حقانی، در نوامبر ۲۰۲۲ میانجیگری گفت‌وگوهایی را میان تحریک طالبان پاکستان و دولت اسلام‌آباد برعهده داشتند. آتش‌بس موقت و شکننده‌ای که در نتیجه این گفت‌وگوها به‌دست آمد دوام زیادی نیافت، اما نقش طالبان افغانستان در ازسرگیری مذاکرات احتمالی برجسته است. دلیل این امر نیز رابطه دیرینه و میزبانی متقابل طالبان افغانستان و طالبان پاکستان از یکدیگر، و نیز نزدیکی فکری و عقیدتی آنان است.

به گزارش پاکستان تریبون، مولانا یوسف ‌شاه درباره  گفت‌وگوهای صلح میان دولت پاکستان و تحریک طالبان در نوامبر ۲۰۲۲، گفت که گفت‌وگوها زیر نظر ژنرال فیض‌حمید، رئیس پیشین سازمان اطلاعات پاکستان (آی‌اس‌آی) و با میانجیگری شبکه حقانی صورت گرفت و نتایج مثبتی داشت.

البته آتش‌بسی که در نتیجه آن گفت‌وگوها پدید آمد، زیاد نپایید و به‌زودی دو طرف به سوی یکدیگر آتش گشودند، و گروه تحریک طالبان پاکستان حمله‌های گسترده‌ای را بر مناطق مختلف این کشور آغاز کرد. ایالت‌ خیبرپختونخوا، پایگاه اصلی تحریک طالبان، و ایالت بلوچستان، بیشترین آسیب را از این حمله‌ها متحمل شدند.