رئیس اطلاعات خارجی روسیه: ناوالنی به مرگ طبیعی درگذشت

سرگئی ناریشکین اظهارات امانوئل مکرون درمورد احتمال اعزام نیروهای اروپایی به اوکراین را «خطرناک و غیرمسئولانه» خواند

سرگئی ناریشکین، رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه‌ــAFP

سرگئی ناریشکین، رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه (SVR)، در گفت‌وگویی تلویزیونی مدعی شد که الکسی ناوالنی، رهبر مخالفان ولادیمیر پوتین، به مرگ طبیعی درگذشته است.

به گزارش رویترز، ناریشکین با این استدلال که «زندگی دیر یا زود به پایان می‌رسد»، واکنش‌های «پرسروصدای» غرب به مرگ ناوالنی را نوعی «شورش» خواند و تاکید کرد: «اینکه در غرب اطراف تابوت ناوالنی رقص‌های شیطانی اجرا می‌شود، غیراخلاقی و طغیانگرانه است. البته این موضوع کاملا قابل پیش‌بینی بود.»

سازمان زندان‌های روسیه روز جمعه ۱۶ فوریه اعلام کرد که ناوالنی هنگام پیاده‌روی بر زمین افتاد و «تقریبا بلافاصله» هشیاری‌اش را از دست داد و به‌رغم تلاش‌های پزشکی برای احیای او، جان باخت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الکسی ناوالنی، برجسته‌ترین مخالف رئیس‌جمهوری روسیه، بود که در سن ۴۷ سالگی درگذشت اما طرفدارانش معتقدند که او به قتل رسیده است. خانواده این فعال سیاسی نیز بر این باورند که او به دستور ولادیمیر پوتین با گاز عصبی نوویچوک مسموم شده است.

رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه در بخش دیگری از گفت‌وگوی تازه‌‌اش، اظهارات امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، درباره اعزام نیروهای اروپایی برای جنگ با سربازان روسی در اوکراین را «بسیار خطرناک و غیرمسئولانه» توصیف کرد.

مکرون ماه گذشته گفته بود که در مورد اعزام نیروهای اروپایی برای جنگ در اوکراین هیچ اتفاق نظری وجود ندارد، اما نباید احتمال آن را منتفی دانست. او این اظهارات را در حالی بیان کرد که ایالات متحده و سایر کشورهای اروپایی حامی اوکراین گفته‌ بودند که برای این کار هیچ برنامه‌ای ندارند.

سرگئی ناریشکین به تلویزیون دولتی روسیه گفت: «این اظهارات خطرناک نشان‌دهنده درجه بالای بی‌مسئولیتی سیاسی رهبران اروپا و در این مورد خاص، رئیس‌جمهوری فرانسه است.»

او گفت: «مشاهده چنین واکنش‌هایی غم‌انگیز است؛ زیرا نشان می‌دهد که درک سران کشورهای اروپایی در سطح بسیار پایینی است و آن‌ها به‌ندرت از خود عقل سلیم نشان می‌دهند.»

پس از بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲، حمله روسیه به اوکراین عمیق‌ترین بحران را در روابط مسکو با غرب ایجاد کرد. ولادیمیر پوتین هشدار داده است که در صورت اعزام نیرو به اوکراین، خطر آغاز جنگ هسته‌ای غرب را تهدید می‌کند.

روسیه و ایالات متحده بزرگ‌ترین زرادخانه تسلیحات هسته‌ای جهان را در اختیار دارند و جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، هشدار داده است که درگیری بین روسیه و ناتو می‌تواند به جنگ جهانی سوم منجر شود.

پس از تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، رهبران غربی گفتند به اوکراین کمک خواهند کرد تا نیروهای مسکو را در میدان نبرد شکست دهد و آنان را بیرون براند. اوکراین در سال ۲۰۲۲ بخش وسیعی از خاک کشورش را پس گرفت اما اوکراین در حمله متقابل سال ۲۰۲۳، نتوانست به خطوط روسیه نفوذ کند و نیروهای روسی برای پیشروی بیشتر در خاک اوکراین فشار می‌آورند.

پوتین روز پنجشنبه ۲۹ فوریه (۱۰ اسفند) در سخنرانی سالانه برای نمایندگان و مقام‌های عالی رتبه روسیه، ضمن ارائه گزارشی مفصل از پیشرفت جنگ، متعهد شد که اهداف مسکو در اوکراین محقق شود. او درباره پیامدهای «فاجعه‌بار» دخالت بیشتر غرب در جنگ روسیه و اوکراین هم خط و نشان کشید.

رهبر کرملین با یادآوری حملات نافرجام ناپلئون و هیتلر به روسیه ادعا کرد: «ما سرنوشت کسانی را که نیروی نظامی‌ به خاک کشورمان فرستادند، به یاد داریم. امروز عواقب چنین اقدامی برای مهاجمان بالقوه بسیار فاجعه‌بار‌تر خواهد بود.»

بیشتر از جهان