سناتور پاکستانی خواستار بازگشایی مرزهای تجاری به روی افغانستان شد

پاکستان بیشتر از دو ماه است که گذرگاه‌های مرزی با افغانستان را به روی رفت‌وآمد کامیون‌های تجاری بسته است

کامیون‌های تجاری گیرمانده در گذرگاه میان پاکستان و افغانستان - AFP

بیشتر از دو ماه است که گذرگاه‌های مرزی پاکستان با افغانستان بسته شده است. اما یک سناتور پاکستان روز چهارشنبه ۶ مارس (۱۶ اسفند) در نشست عمومی مجلس سنای آن کشور خواستار بازگشایی مرزهای پاکستان با کشورهای همسایه، به‌ویژه ایران و افغانستان، برای ادامه دادوستد تجاری شد.

سناتور مشاهد حسین سید در سخنانی‌ در مجلس سنای پاکستان گفت که هیئتی از افغانستان برای درخواست بازگشایی مرز تجاری میان دو کشور به پاکستان آمده است. او در مورد ترکیب این هیئت چیزی نگفت، اما تاکید کرد که بستن مرزهای تجاری بین افغانستان و پاکستان ضرر بزرگی به بازرگانی پاکستان وارد کرده است.

پاکستان از اوایل ژانویه امسال پنج گذرگاه مرزی میان افغانستان و پاکستان را به روی رفت‌وآمد کامیون‌های تجاری بست. دلیل آن نیز اجرای نظام عبور با گذرنامه و روادید (ویزا) اعلام شد. دولت پاکستان تاکید دارد که بازرگانان و رانندگان کامیون‌ها برای عبور از این گذرگاه‌ها باید گذرنامه و روادید مخصوص بازرگانی داشته باشند.

اتاق بازرگانی افغانستان در رژیم طالبان در ماه ژانویه به رسانه‌ها گفت که بسته شدن پنج گذرگاه تورخم، اسپین بولدک، خرلاچی، انگور اده، و غلام‌خان میان افغانستان و پاکستان سبب توقف ۹۰ درصدی تجارت افغانستان با پاکستان شده است.

سناتور پاکستانی به مجلس سنای آن کشور گفت که تجارت پاکستان و افغانستان حدود پنج میلیارد دلار ارزش دارد و در اثر بسته شدن این گذرگاه‌ها، ضرر بزرگی به تجارت پاکستان وارد شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین با اشاره به تاثیر منفی بسته شدن این گذرگاه‌ها بر تجارت کشورهای همسایه گفت: «سه کشور محصور در خشکی، از جمله افغانستان و تاجیکستان، به فرصت‌های گشایش مسیر از طریق بندر گوادر نیاز دارند.» این سناتور پاکستانی از روابط خارجی پاکستان با همسایه‌ها انتقاد کرد و گفت: «روابط پاکستان با کشورهای همسایه‌ رضایت‌بخش نیست.»

دولت موقت پاکستان از ماه اکتبر ۲۰۲۳ تصمیم گرفت که برای کاهش مشکلات امنیتی در آن کشور، بیش از یک میلیون مهاجر افغان بدون مدرک قانونی اقامت را از آن کشور اخراج کند. هم‌زمان، دولت پاکستان اجرای رویه تازه امکان عبور فقط با مدرک مجاز در مرزهای آن کشور با افغانستان را آغاز کرد. بر اساس این رویه، بازرگانان و رانندگان و همه شهروندان افغانستان ساکن در اطراف مرز با پاکستان فقط در صورت داشتن گذرنامه و روادید پاکستان اجازه عبور از مرز دارند.

هرچند اتحادیه‌های تاجران و برخی جریان‌های سیاسی از این تصمیم دولت پاکستان انتقاد کردند، اجرای این تصمیم به‌طور جدی ادامه یافت. اکنون بیشتر از سه ماه است که بازرگانان و کارکنان دوطرف مرز  به حالت اعتراض در منطقه مرزی چمن چادر زده‌اند و کامیون‌های باری نیز که قرار بود ماه‌ها پیش وارد افغانستان شوند در داخل خاک پاکستان مانده‌اند.

دولت پاکستان در حالی این تصمیم را گرفت که پس از سلطه طالبان بر افغانستان، میزان حمله‌های تروریستی در داخل پاکستان بسیار افزایش یافت. گفته می‌شود که این حمله‌ها از خاک افغانستان طرح‌ریزی و اجرا می‌شود. تحریک طالبان پاکستان، که به گزارش سازمان ملل متحد رهبری آن در شرق افغانستان مستقر است، در دو سال گذشته صدها حمله مرگ‌بار در داخل خاک پاکستان، و بیشتر به هدف‌های نظامی، طرح‌ریزی و اجرا کرده است.

دولت موقت پاکستان در ماه‌های اخیر به‌روشنی اعلام کرده است که تحریک طالبان پاکستان از داخل خاک افغانستان این حمله‌ها را صورت می‌دهد و نیروهای آن، با استفاده از سهولت‌ عبور از مرز، به داخل پاکستان می‌روند. انوارالحق کاکر، نخست‌وزیر موقت پاکستان که پس از به قدرت رسیدن شهباز شریف ماموریتش پایان یافت، سه ماه پیش مدعی شد که ده‌ها شهروند افغانستان در پیوند با حمله‌های تروریستی در پاکستان بازداشت شده‌اند.

بیشتر از اقتصاد