سه شهروند افغان به اتهام طراحی حمله به زندانی در پاکستان بازداشت شدند

وزیر ارتباطات ایالت بلوچستان خواستار اخراج خانواده‌های اعضای طالبان از پاکستان و مصادره اموال آنان شد

نیروهای امنیتی پاکستان در مقابل ساختمان مجلس ملی در اسلام‌آباد-FAROOQ NAEEM/AFP

پلیس لاهور پاکستان، چهارشنبه‌شب، ۱۶ اسفند، اعلام کرد که سه نفر که قصد حمله به زندان ادیالا در لاهور با تجهیزات سنگین نظامی را داشتند، بازداشت شدند. پلیس اعلام کرد که این سه نفر شهروندان افغانستان‌ بودند و برای تحقیق به بازداشتگاه پلیس منتقل شده‌اند.

در اطلاعیه پلیس لاهور، که در شبکه اکس منتشر شد، آمده است: «زندان ادیالا از ویرانی بزرگ نجات یافت.» در این اطلاعیه از یکی از متهمان با نام سید خالد حمدانی یاد شده است.

پلیس همچنین گفت نقشه زندان ادیالا، نارنجک‌های دستی، بمب‌های دست‌ساز و سه قبضه اسلحه خودکار به دست آورده‌اند و برای ردیابی بقیه افراد دخیل در این طرح حمله در تلاش‌اند. مریم نواز شریف، وزیر ارشد ایالت پنجاب پاکستان، با اشتراک‌گذاری اطلاعیه پلیس لاهور از بازداشت افراد متهم به طراحی حمله استقبال کرد.

با اینکه هنوز نام کامل افراد بازداشت‌شده و اینکه آنان عضو کدام گروه‌اند منتشر نشده است، انتشار خبر بازداشت متهمان و خنثی شدن طرح حمله‌شان با واکنش‌های گسترده‌ای همراه بوده است. جان اچکزی، وزیر ارتباطات ایالت بلوچستان، در بیانیه‌ای گفت دولت پاکستان باید، همسو با ایالات متحده درمورد نگرانی‌ از حضور تروریسم در افغانستان، از به رسمیت شناخته شدن رژیم طالبان جلوگیری کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جان اچکزی افزود که تلاش‌های پاکستان برای جلب همکاری طالبان افغان در جلوگیری از گسترش تروریسم ناکام مانده‌ است و اکنون باید دولت پاکستان در زمینه جلوگیری از تشدید این وضعیت اقدام کند. اچکزی افزود: «تعامل با طالبان باید فورا متوقف شود، چراکه تقویت تعامل به رفتار سرکشانه آن‌ها کمک می‌کند. همسو با ایالات متحده باید از به رسمیت شناخته شدن طالبان جلوگیری کنیم و خانواده‌های اعضای طالبان باید به کشورشان بازگردانده شوند و هرگونه اموال نامشروع شان مصادره شود.»

وزیر ارتباطات ایالت بلوچستان، که حامی طرح اخراج مهاجران افغان از پاکستان است، افزود که اخراج همه مهاجران افغان از این کشور می‌تواند پیام روشنی برای طالبان باشد.

جان اچکزی خواهان «اقدام قاطعانه» دربرابر طالبان افغان و قطع ارتباط این گروه با تروریسم در پاکستان شد و به نهادهای امنیتی پاکستان پیشنهاد کرد که گزینه‌هایی مانند حمله پهپادی به پناه‌گاه‌های طالبان پاکستان در مرز دو کشور را در پیش بگیرند.

در همین حال، روزنامه پاکستانی «مینت میرور» در مطلبی طالبان افغان را به «خیانت» به پاکستان متهم کرد و نوشت: «پس از خروج ایالات متحده از افغانستان امیدهای پاکستان برای صلح از میان رفته است.» این روزنامه با اشاره به حضور شهروندان افغان در حمله‌های تروریستی در پاکستان افزود: «این تروریست‌ها با کمک طالبان افغان و هند از مهمان‌نوازی پاکستان سوء‌استفاده می‌کنند. بادهای سرد صلح که طالبان وعده داده بودند به طوفان وحشتناکی بدل شده است.»

این روزنامه پاکستانی ادعا کرد که افغانستان به سکوی پرتاب تروریسم تحت حمایت طالبان افغان و دولت هند بدل شده است و در این میان ضعف نهادهای امنیتی پاکستان نیز آشکار شده است.

روز چهارشنبه، منیر اکرم، سفیر پاکستان در سازمان ملل متحد، نیز در نشست شورای امنیت، از طالبان افغان خواست که علیه «تحریک طالبان پاکستان»، که تهدید بالقوه‌ای علیه این کشورند، اقدام کند. منیر اکرم شمار اعضای تحریک طالبان پاکستان را نزدیک به ۵۰ هزار نفر دانست و افزود که این افراد با استفاده از تجهیزات نظامی برجامانده در افغانستان تجهیز شده‌اند.

تحریک طالبان پاکستان، که در سال ۲۰۰۸ و درنتیجه اتحاد چندین سازمان شبه‌نظامی فعال در وزیرستان و دیگر بخش‌های پاکستان ایجاد شد، روابط دیرینه و عمیق با طالبان افغان دارد. براساس گزارش ناظران شورای امنیت سازمان ملل، که در ژوئن ۲۰۲۲ منتشر شد، با فروپاشی دولت جمهوری و بازگشت طالبان افغان به قدرت، حدود ۴۵۰۰ تن از اعضای تحریک طالبان پاکستان به افغانستان رفتند و در بخش‌های مختلف این کشور به‌ویژه در شرق، که هم‌مرز با پاکستان است، مستقر شدند.

بیشتر از جهان