هشدار هواشناسی؛ خطر وقوع دوباره سیل در سیستان و بلوچستان

بارندگی‌های سیل‌آسا در این استان از هفتم اسفندماه آغاز شد و  زندگی دست‌کم ۴۰۰هزار نفر را تحت تاثیر قرار داد که بسیاری از آنان به امدادرسانی فوری نیاز دارند

شماری از شهروندانی که در سیل سیستان‌وبلوچستان گرفتار شده‌اند- ایرنا

سازمان هواشناسی از احتمال بارش برف و باران و کولاک در برخی نقاط طی روزهای آینده خبر داد. این سازمان همچنین اعلام کرد احتمال جاری شدن دوباره سیل در جنوب سیستان و بلوچستان و جاری شدن سیلاب در بخش‌هایی از استان‌های کرمان و هرمزگان وجود دارد.

طبق گزارش سازمان هواشناسی، وزش باد شدید و بارندگی در پنج روز منتهی به سه‌شنبه ۲۲ اسفند ادامه خواهد یافت و طی این روزها در مناطق سردسیر و کوهستانی برف خواهد بارید. بیشترین بارش‌ها نیز به احتمال زیاد روز شنبه در جنوب سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان، و روز یکشنبه در جنوب سیستان و بلوچستان روی خواهد داد.

امیر سرکرده، کارشناس سازمان هواشناسی، ضمن هشدار دادن درباره تکرار جاری شدن سیل در استان‌های جنوبی کشور،  گفت خطر سیلاب «به‌دلیل کاهش نفوذپذیری خاک در این مناطق» همچنان وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بارندگی‌های سیل‌آسا در سیستان و بلوچستان از هفتم اسفندماه آغاز شد و طی چند روز بسیاری از زیرساخت‌های شهری، راه‌ها و منازل را تخریب کرد. براساس آمارها زندگی دست‌کم ۴۰۰ هزار نفر از شهروندان سیستان و بلوچستان تحت تاثیر سیل روزهای اخیر قرار گرفت و بسیاری از آنان به امدادرسانی فوری نیاز دارند.

خطر وقوع دوباره سیلاب در سیستان و بلوچستان و دو استان کرمان و هرمزگان را فریبا گودرزی، دیگر کارشناس سازمان هواشناسی ایران نیز تایید کرد. او همچنین از صدور هشدار نارنجی به‌دلیل «شدت بارش» در برخی استان‌ها خبر داد. وی همچنین گفت که از روز جمعه در برخی مناطق آذربایجان غربی و شرقی، البرز، کردستان، گیلان، خراسان شمالی، رضوی، و جنوبی، و همچنین در شمال استان‌های قزوین، زنجان و ارتفاعات تهران، سمنان، کرمان و یزد، بارش برف و باران، همراه با وزش باد و رعدوبرق پیش‌بینی می‌شود. به گفته او این وضعیت تا اواسط هفته آینده ادامه می‌یابد.

طی روزهای شنبه و یکشنبه نیز در هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان،‌ جنوب فارس، جزایر شرق خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان رگبارهای شدید روی خواهد داد.

سازمان هواشناسی به شهروندان توصیه کرد از سفرهای غیرضروری، به‌خصوص گذر از گردنه‌های برف‌گیر، خودداری کنند. مجهز کردن خودرو به وسایل زمستانی در مناطق سردسیر، اجتناب از توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌، احتیاط در عبور از حاشیه رود و مسیل،  و پرهیز از کوهنوردی، و همچنین جابه‌جایی (درمورد عشایر) از دیگر توصیه‌های ایمنی این سازمان به شهروندان در روزهای آتی است.

هم‌زمان پلیس راه استان البرز نیز هشدار داد که، با توجه به شرایط جوی و پیش‌بینی برف و باران، خطر ریزش سنگ در مسیرهای کوهستانی این استان به‌ویژه جاده کرج-چالوس دور از انتظار نیست.